Avatar billede Klausenbusk Nybegynder
23. oktober 2009 - 21:33 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Er min hardisk ved at død?

Hej eksperter

Min hardisk (maxtor 6Y120L0), har en fejl, når jeg scanner med hd tune, eller ariolic disk scanner, finder de en fejl, jeg synes også at disken er blevet langsommer på det sidste, hd tune siger at fejlen er det her

Error at 3223 MB (LBA 6602432)

Har også prøvet hd i en anden maskine, samme resulat.

Er det noget som vil brede sig til hele disken, og så en dag er den død?

Kan jeg/vi finde et program, som tester hardisken, og siger dens hastighed, og så samligne det med hd specifikation?

100 point til ham/hende som kan hjælpemig.

PS: bundkorter er K9N Neo V3 fra msi link = http://kortlink.dk/73ma
Avatar billede Vandreren Novice
23. oktober 2009 - 22:40 #1
Den er vel sat til DMA i Enhedshåndteringen, ikke?
Avatar billede kcasper Nybegynder
23. oktober 2009 - 23:32 #2
du kunne prøve og defrag din harddisk og se om den bliver hurtigere, og ellers også kunne du søge på google efter en harddisk scanner som søger på "bad sector."
Avatar billede Klausenbusk Nybegynder
23. oktober 2009 - 23:41 #3
Har prøvet hd i en anden maskine, og hd tune, jeg mener deres error scan, finder bad sector, men ellers tak
Avatar billede ksoren Nybegynder
23. oktober 2009 - 23:59 #4
Hvad siger hd tune til dens helbred (SMART)?
Avatar billede Klausenbusk Nybegynder
24. oktober 2009 - 09:32 #5
Den siger at Health status er Ok
Avatar billede double-g Juniormester
24. oktober 2009 - 11:52 #6
Prøv Maxtors egen SeaTools. (Maxtor er overtaget af Seagate)

http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=SeaTools&vgnextoid=720bd20cacdec010VgnVCM100000dd04090aRCRD

Hvis den fejler en af testene kan du også teste om der er garanti endnu :

http://support.seagate.com/customer/warranty_validation.jsp
Avatar billede Klausenbusk Nybegynder
24. oktober 2009 - 21:19 #7
hej double-g , kan tag
S.M.A.R.T Check testen
Short Drive SelfTest siger fail, lige efter man starter den, det samme med, Long Drive SelfTest.
kan tag Short Generic testen, uden fejl, Long Generic siger fail, lidt efter start.

Er min hd så defekt, når jeg ikke kan tage alle test?
Avatar billede Klausenbusk Nybegynder
24. oktober 2009 - 21:20 #8
Prøver lige doc version, har den på min ulimate boot cd
Avatar billede double-g Juniormester
24. oktober 2009 - 22:08 #9
Når den fejler i SeaTools kan der være 2 ting galt. Enten er selve harddisken defekt, eller også indeholder den korrupte data.

Under begge omstændigheder er backup en god ide. :-)

Seagate anbefaler en scanning i DOS
http://seagate.custkb.com/seagate/crm/selfservice/search.jsp?DocId=202435&NewLang=en

for at reparere eventuelle bad sektors inden du kasserer harddisken.

En anden mulighed er at slette alt på harddisken med killdisk og derefter formatere den.

http://www.helgec.dk/killdisk.html

Hvis den derefter fejler testen, så kan det med garanti ikke skyldes korrupt data.
Avatar billede Klausenbusk Nybegynder
24. oktober 2009 - 22:24 #10
Har lige taget en scanning i doc, fandt 6 fejl, den spurte så om jeg vil repare de fejl, jeg sagde ja, jeg er ved 2 scanning nu
Avatar billede Klausenbusk Nybegynder
25. oktober 2009 - 16:54 #11
Seatools reparerede de ødelagte bad sektores, kører en gang killdisk, og insteler win xp igen, læg et svar double-g, vi deler
Avatar billede Klausenbusk Nybegynder
25. oktober 2009 - 16:57 #12
kan hdderase det samme som killdisk?
Så slipper jeg for at skal brænde en cd til
Avatar billede Klausenbusk Nybegynder
25. oktober 2009 - 16:57 #13
Kill disk var på min cd, så det er ligemeget
Avatar billede Klausenbusk Nybegynder
25. oktober 2009 - 17:56 #14
Er nu ved at insteller win xå igen
Avatar billede double-g Juniormester
25. oktober 2009 - 19:06 #15
For en sikkerheds skyld må du hellere sikre dig med backup. For et halvt år siden havde jeg selv en 250GB Maxtor DiamondMax SATA, der lavede samme nummer og blev kureret med en gang killdisk, men efter 2 måneder var det galt igen og efter en scanning med SeaTools døde den totalt.

Heldigvis var den på daværende tidspunkt kun 2 år og 10 måneder gammel, så jeg nåede lige at få den byttet på garantien. :-)
Avatar billede mtastar Nybegynder
25. oktober 2009 - 19:19 #16
det er bad sectors på den kunne jeg forestille mig. Hvis du vil skrive på disken kan du bruge en dummyfil program også teste ved at kopiere nogen store filer til den, der har du også mulighed for at tjekke hastigheden på disken...

jeg ville nok ta backup så hurtigt så muligt, når tikke lyden kommer plejer det at være sidste skrig inden døden...
Avatar billede Klausenbusk Nybegynder
25. oktober 2009 - 19:27 #17
double-g, computeren bruges ikke til noget som er vigtig, for mig
og mtastar problemt er løst
Avatar billede Klausenbusk Nybegynder
15. november 2009 - 13:21 #18
hvad mener du med tikke lyden?
Hvordan lyder den?