Avatar billede pladehoved Nybegynder
20. oktober 2009 - 13:35 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Formular skal ikke indlæse observation ved åbning

Hej

I min database er formularen frmTast bundet til tabellen tblData.
Det fungerer rigtig godt, men mit problem er at formularen indlæser den første observation i tabellen ved åbning. Det vil jeg gerne undgå, men hvordan gør jeg det?

Databasen er opdelt i front- og back-end.

På forhånd tak.
Avatar billede terry Ekspert
20. oktober 2009 - 13:52 #1
You can open your form for entering new records only

docmd.OpenForm "FormNameGoesHere",,,,acFormAdd
Avatar billede terry Ekspert
20. oktober 2009 - 13:53 #2
It is normal that the form shows the records in the table if you dont tell it otherwise
Avatar billede terry Ekspert
20. oktober 2009 - 13:55 #3
If you dont want it to show the first "obs" then what woul dyou like it to do?
Avatar billede pladehoved Nybegynder
20. oktober 2009 - 15:18 #4
Når fomularen er åbnet kan brugeren ved at trykke på knapper:

- oprette ny sag
- finde eksisterende sag (og rette/slette den)

Det skal de fortsat kunne, men af diskretionshensyn vil jeg gerne lave det sådan, at brugerne kun kan se de sager, som de søger efter - derfor vil jeg gerne undgå, at formularen indlæser de eksisterende sager.
Avatar billede terry Ekspert
20. oktober 2009 - 16:08 #5
By default the form WILL load all records which are in the table
(tblData) unless you somehow enter the search criteria BEFORE you open the form or first open the form with a criteria which selects NO records butthen the possiblilty to enter a criteria which then finds the record(s) you want.

Can you show the code you to?
"- finde eksisterende sag (og rette/slette den)"
Avatar billede terry Ekspert
20. oktober 2009 - 16:17 #6
If you first open the form with a criteria which doesnt find any records (Filters False)

Something like this

docmd.OpenForm "frmTast ",,,"0"

You could then alter the filter property when you press the button to
" finde eksisterende sag (og rette/slette den)"
Avatar billede pladehoved Nybegynder
20. oktober 2009 - 16:35 #7
Der blot tale om en standard access/vba-kode, som dannes, når man klikker sig til en knap med find-funktionen:

Private Sub søg_Click()
On Error GoTo Err_søg_Click

    Screen.PreviousControl.SetFocus
    DoCmd.DoMenuItem acFormBar, acEditMenu, 10, , acMenuVer70

Exit_søg_Click:
    Exit Sub

Err_søg_Click:
    MsgBox Err.Description
    Resume Exit_søg_Click

End Sub
Avatar billede terry Ekspert
20. oktober 2009 - 18:13 #8
As far as I can see all that is happening is the button opens the Find and replace dialog.

But this is only possible because the forms contains records to search through. If no records are in th eform then how can you find any?

I think you need to alter the way you are doing things. There are a number of ways you can do this.

1: A form where you enter search criteria. The search criteria are entered and then whe you press a buuton your form (frmTast) open only showing the records meeting the search criteria.

2: frmTast gets opended with code something like this. docmd.OpenForm "frmTast ",,,"0"

This will filter the form and NO records will be shown. Becaus eno records are shown then the code you have in søg_Click() will not work. You need to have some fields onthe form (in the header) where you can enter your search criteria. When the seacrh criteria are entered you have a button which dynamically builds the filter property and re-filters the form.

Bit of a mouth full but I dont really see any simple way to do waht you want.
On the header form you have
Avatar billede pladehoved Nybegynder
21. oktober 2009 - 12:48 #9
Tak for svaret, der ærgerligt nok løser problemet på den
"frygtede" måde fremfor den ønskede ;o(

Umiddelbart tror jeg, at jeg vælger en løsning, hvor brugerne inden formularen åbnes skal vælge, hvorvidt de ønsker at oprette en ny eller finde en bestemt sag.

Men du skal selvfølgelig ikke snydes for dine point - ikke mindst fordi jeg faktisk aldrig har overvejet, at man kan indsætte et kriterie i Openform-linien. Det er bestemt noget jeg kan bruge nu og senere ;o)
Avatar billede terry Ekspert
21. oktober 2009 - 14:00 #10
I'll place an answer then :o)
Avatar billede terry Ekspert
21. oktober 2009 - 14:25 #11
.
Avatar billede terry Ekspert
21. oktober 2009 - 14:55 #12
tak