Avatar billede Red0z Nybegynder
15. oktober 2009 - 14:34 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Konfigurations fil til mit program

Hey allesammen ! Sidder og skriver mig et program, men så tænkte jeg at jeg nok ville få brug for en konfigurations fil som mit program loadede når det startede op, så det kunne huske de stier og værdier som var blevet skrevet ind i programmet sidst det blev kørt, så hvordan opsætter man dette, og hvordan koder man ? :D

Med mange venlige hilserne

- Kim
Avatar billede mbm2016 Nybegynder
15. oktober 2009 - 14:54 #1
Du kunne bruge Xml, og så gemme og loade derfra, og til det har jeg faktisk lavet en klasse der kan hjælpe di med dette.

Den får du her: http://www.magnusbm.dk/Eksperten/MagXmlDatabase

Den måde du bruger den på er sådan her:

// Opretter forbindelse til filen eller laver den hvis den ikke eksisterer
MagXmlDatabase mxd = new MagXmlDatabase(@"C:\config.xml");

// Forbind til database og beholder (Oprettes hvis de ikke eksisterer)
mxd.Forbind_Til_DB("DITPROGRAMNAVN", "config");

Derefter kan du gøre følgende i databasen:

//Lave en værdi i den forbundne database eks:
mxd.Indsæt_Element("sidstesti",@"C:\");

//Slette en værdi eks:
mxd.Indsæt_Element("sidstesti",@"C:\");

// Her er et eksempel på hvordan du får værdierne fra databasen:
string[] elms = mxd.Få_Alle_Elementer();
foreach (string element in elms)
{
    if (mxd.Få_Værdi(element) == "sidstesti")
    {
        MessageBox.Show(mxd.Få_Værdi(element));
    }

Sig til hvis du ikke kan finde ud af det?
Avatar billede bvli Praktikant
15. oktober 2009 - 15:17 #2
Men det letteste ville nok være, at bruge den indbyggede i Visual Studio.

Genbruger lige løsningen fra: http://www.eksperten.dk/spm/822063

---

Er der nogen speciel grund til, at du ikke bruger Visual Studios indbyggede support for bruger- og applikationsindstillinger?

Hvis du vælger "Properties" på dit project og så "Settings", så tilbyder VS at lave dig en settingsfil. (Den vil ligge under Properties i dit projekt) Her kan du smide de settings ind du vil, vælge hvilken type det skal være og om den skal være user-scoped eller application-scoped.

Når du så vil bruge en setting i din applikation kan du tilgå den ret let:

string name = Properties.Settings.Default.Name;

(forudsat du har lavet en setting der hedder "Name")
Avatar billede arne_v Ekspert
15. oktober 2009 - 15:18 #3
Umiddelbart vil jeg ogsaa mene at en standard app config er det nemmeste.
Avatar billede Red0z Nybegynder
16. oktober 2009 - 11:12 #4
bvli, vil du endnu engang fremvise et svar til mig, så du kan få lidt nemme points ? ^^

Og endnu en gang mange tak for den gode hjælp  ! :)
Avatar billede bvli Praktikant
16. oktober 2009 - 12:02 #5
Jo og god weekend :)