Avatar billede icamilla Nybegynder
13. juli 2001 - 13:01 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

hvordan programmerer man PHP i linux?

Jeg har erfaring fra windows/VB/asp miljø og skal nå begynne å utvikle browserbaserte applikasjoner i PHP og Linux. Jeg har aldri sett Linux før, og lurer på om noen kan gi meg en liten innføring i hvordan man utvikler i det miljøet. Da tenker jeg på hva man må installere, hvilke programmer man må bruke, hva filene skal hete, om det er bestemte filstrukturer man må ha etc. Altså ikke PHP syntakse, men selve miljøet. Hva bruker man for eksempel i steden for IIS?
Avatar billede well_r Nybegynder
13. juli 2001 - 13:04 #1
Altså.hvis du tænker på at programmere i PHP tror jeg ikke at der er den store forskel..med mindre du leger med filer..som du skal chmod\'e til 777 og/eller en masse andre tal.. det er nok den eneste forskel jeg ser..
Avatar billede henrik242 Nybegynder
13. juli 2001 - 13:05 #2
På Linux bruger man som regel apache-webserveren - http://www.apache.org
som database benytter mange den gratis MySQL fra http://www.mysql.com
Avatar billede skwat Praktikant
13. juli 2001 - 13:08 #3
man chmod
Avatar billede bbs Nybegynder
13. juli 2001 - 13:09 #4
Du bruger Apache Webserver.
En god ting at ha\' er RedHat Linux.
Det kan både bruges til arbejdsstation og Web-Server.
Avatar billede icamilla Nybegynder
13. juli 2001 - 13:13 #5
Men finnes det programmer på linux som kan sammenlignes med HomePage/Interdev? Er det veldig stor forskjell på Windows og Linux?
Avatar billede henrik242 Nybegynder
13. juli 2001 - 13:17 #6
Kender ikke lige de nævnte værktøjer... plejer at arbejde i mcedit (meget a la edit for dos) når jeg skriver direkte i Linuxboxen.

Ellers er der jo ikke noget i vejen for at skrive koden på en windows maskine og så via ftp overføre scriptsene...
Avatar billede icamilla Nybegynder
13. juli 2001 - 13:24 #7
jamen kan man ikke bruke et windowslignende grensesnitt i linux også?  jeg liker ikke helt tanken på å sitte og arbeide i et dos grensesnitt...
Avatar billede myplacedk Nybegynder
13. juli 2001 - 13:24 #8
Ja, det er MEGET stor forskel på Windows og Linux. Det er vist kun ganske små ting der er ens i de to.

Jeg kender ikke nogle fine fornemme udviklingsværktøjer, men jeg ved der findes noget.

Men hvis først nogen har sat det op for dig, kan du bare udvikler på din Windows-maskine. Det kan enda nemt gøres sådan at du ikke skal overføre mellem de to maskiner manuelt.
Min erfaring er at det fungerer bedst, når det er linux-maskinen der hånterer automatikken.
Avatar billede well_r Nybegynder
13. juli 2001 - 13:24 #9
Jeg tror ikke lige at man kan få de samme programmer til linux.. men.. der må da være en slags \"notepad.exe\" til linux.. mere skal man jo ikke bruge for at programmere :)
Avatar billede skwat Praktikant
13. juli 2001 - 13:33 #10
man ee
man vi
Avatar billede well_r Nybegynder
13. juli 2001 - 13:35 #11
Skwat??
Avatar billede stig3 Mester
13. juli 2001 - 13:37 #12
emacs er et meget rost værktøj til programmering og editering i det hele taget.
Avatar billede icamilla Nybegynder
13. juli 2001 - 13:39 #13
hmm... i homepage/interdev kan man få ulike deler av koden i ulike farger, man kan kommentere ut store deler av koden bare med et museklikk etc. finnes det virkelig ikke noen slike verktøy for linux? buuuuuaaahh!!
Avatar billede icamilla Nybegynder
13. juli 2001 - 13:39 #14
emacs?  fortell mer om det!
Avatar billede uller Nybegynder
13. juli 2001 - 13:41 #15
emacs kan en masse og har også \"codehigliting\" men er ret kompliceret at bruge...

KDE har lavet en development suide men jeg har ikke prøvet den... dog siges det at den er ret god.
Avatar billede icamilla Nybegynder
13. juli 2001 - 13:43 #16
har noen en link til en site hvor jeg kan se litt på det?
Avatar billede stig3 Mester
13. juli 2001 - 13:45 #17
jeg ved ikke meget om det, men de der bruger det virker meget glade for den.

Den er meget dynamisk lavet, så hvis man sidder og koder i eks. java (filen hedder xxx.java) finder den selv ud af at rette menuerne til efter det. Desuden er der syntax highlight, hvilket er rart når man koder.............

og meget, meget mere.

Det er udgivet und gnu public license og dermed frit til afbenyttelse:

http://seamons.com/emacs/
Avatar billede stig3 Mester
13. juli 2001 - 13:51 #18
Avatar billede icamilla Nybegynder
13. juli 2001 - 13:51 #19
hmm, er det kun tastatur man kan bruke her, eller kan man også bruke mus?
Avatar billede stig3 Mester
13. juli 2001 - 13:53 #20
nej, det er mere eller mindre tastatur det hele. Der er dog også menuer, men filosofien er at man ikke skal flytte hænderne fra tastaturet.

Og når man har lært alle de mest anvendte funktioner via tastaturet skulle det dermed være hurtigere at bruge.
Avatar billede well_r Nybegynder
13. juli 2001 - 14:37 #21
kunne du ikke bruge mit svar til noget?.. ohh well... i tried :)
Avatar billede icamilla Nybegynder
13. juli 2001 - 15:07 #22
nei, men jeg skulle gi noen poenger til stig3 da det var meget nyttig.. men han har jo bare kommenteret!... :-/
Avatar billede stig3 Mester
13. juli 2001 - 15:50 #23
Det går nok alt sammen :-)