Avatar billede Slettet bruger
23. september 2009 - 08:21 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Ophavsret på udviklet hjemmeside

Hej Eksperter

For at starte fra begyndelsen. Her blev jeg kontaktet af et firma som gerne ville have udviklet en hjemmeside. Jeg får udviklet en side i asp.net, med dynamisk indhold og administrationsside hvor de kan bruge en nem editor til at lave nye sider på.

Der sker så det at vi aftaler en pris, der er ingen forudgående betalingsaftale og kun en mundtlig aftale. Jeg rykker for betaling 3 gange, hvor jeg så sidste gang får at vide at jeg kan glemme alt om at få nogen penge. Jeg lukker derfor siden, tager ganske vist en backup af det inden, og efterlader domænet i den tilstand det var før jeg havde påbegyndt udviklingen.

Efter ca. en uge får jeg så et brev fra deres advokat om at hjemmesiden skal være oppe igen indenfor en uge, ellers skal jeg betale en merudgift til at et andet firma laver en ny side. De påstår så i dette brev at de havde bedt om en regning og at jeg bare blev sur og lukkede siden.

Jeg får selv fat i en advokat og får skrevet til dem at vi ikke nogen intentioner om at få hjemmesiden op igen ej heller betale nogen merudgift, samt at det var dem der nægtede at betale.

Der går så et stykke tid uden der sker noget, hvorefter jeg så opdager at de efter den uges frist de havde givet mig, har kontaktet webhosten og fået indlæst en backup af den hjemmeside jeg har udviklet. Vi får så skrevet et brev om at de har brudt ophavsretsloven, da de anvender siden kommercielt, uden min tilladelse og uden at have betalt herfor.

Vi får så svar tilbage at de ikke benytter noget som helst jeg har udviklet, ej heller har nogen billeder eller ikoner som jeg har tilvejebragt.

Mit eneste problem er så at, navigationsstrukturen på siden er 100% ens, de samme requeststrenge bliver sendt, siderne er fuldstændig ens (af det man kan se, da siderne er dynamiske), de har endda også min unikke Google Analytics kode i bunden, hvor mit unikke kontonr. fremgår. Jeg har indlæst den backup jeg tog da jeg lukkede siden, på mit eget webhotel, hvor man kan sammenligne koden, hvilket er 99% ens, pga. de dynamiske links. Og sidst men ikke mindst, så har de endda også et billede af min motorcykel til at ligge på serveren!?!

Mit spørgsmål går egentlig på om der er andre ting jeg kan gøre for at bevise at siderne er 100% identiske, og at det er mig som har ophavsretten hertil.
Avatar billede justrace Novice
23. september 2009 - 08:39 #1
Gør hvad du kan for at sikre ting, billeder, kode osv. der kan vise at de bruger det, og indgiv en politianmeldelse.

Bed evt. også deres host om at få dem til at tage backup til brug for sagen. Men det kan self. få den til at tage skridt som kan modarbejde din sag, bortset fra at loven kræver at alt trafik skal logges, så der kan så spores hvordan arbejdsgangen har været, også at det er dig der har uploadet sitet.
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2009 - 08:42 #2
Du har en advokat? så kender han vel også svaret på dine spørgsmål.

Der er meget han kan gøre, mhs til din dokumentation, og du skal selvfølgelig have din aftale overholdt, uanset om den er mundtlig eller på skrift.

Hvis du har udviklet på et domaine som firmaet ejer eller har oprettet, er du lidt på den, hvis du har brugt din adgang til at slette det.

Hvis jeg er ansat i en virksomhed som udvikler, er det virksomhedens ejendom uanset om jeg får løn eller ej, det er en helt anden afgørelse.

Hvis du er hyret som selvstændig konsulent, har du en god sag. Da du kan dokumentere den bagved liggende kode, hvis der er tale om ASP eller PHP.

Du er bedst stillet ved at indgår et forlig og ikke en *tung* retssag.

Og næste gang, er du vel "klog" nok til at lave en kontrakt?
Avatar billede Qwalk Nybegynder
23. september 2009 - 10:23 #3
Du skriver det er en mundtlig aftale - det kan man ikke bruge til noget.

Står der på dine fakturaer at efter 3. rykker, overgår sagen til inkasso, og har du gjort det?

Uden en underskrevet aftale, er det påstand mod påstand og intet kan bevises. Da det jo nok er deres webhotel har de den fulde ret til at få genskabt dokumenter og filer som er blevet slettet.

Om det så går i strid med oprethavsloven er stort set ligegyldigt i dette tilfælde - da kodning og web-programmering kan være meget svært, at bevise hvis ejendom det er.

Din advokat burde kunne hjælpe dig, jeg ved bare ikke hvor meget der kan gøres - og et godt råd: Fremover sørg for at få udarbejdet en aftale som begge parter underskriver FØR du stiller materialet til kundens rådighed.
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2009 - 11:17 #4
Tak for de mange hurtige svar.

jape44:

Jeg startede udviklingen på min egen server, og har derfor en intakt udviklingsdatabase. Domænet var købt af dem, og blev redelegeret til at pege på min server. Da hjemmesiden blev accepteret blev den flyttet til en webhost. Domænet lever stadig, det har jeg ikke slettet, jeg slettede blot indholdet på domænet (alt det jeg havde udviklet).

Jeg står i sagen som privat person, og dem som et firma. De kontaktede mig for at få udviklet hjemmesiden. Jeg ved ikke hvordan det passer med det at være hyret som selvstændig konsulent.

Jep, jeg har allerede lært en del af denne sag, bl.a. at det hele skal på skrift :P

Qwalk:

Der er ikke nogen skriftlig aftale, men deres advokat bekræfter allerede i første brev at der blev aftalt udvikling af hjemmeside, samt betalingens størrelse.

Jeg har ikke udstedt nogen regning ej heller faktura, da jeg står i sagen som privat person. De beskylder bl.a. også mig for at ville lave en sort handel, men til den svarede vi at det er op til en selv at indberette beløbet til SKAT.

Brevene fra advokaten må vel også kunne bruges som dokumentation for hvad der ligger til grund for retsagen. Ligeledes hvis jeg havde et fotografi af en hund som du havde taget, på min hjemmeside, har jeg ikke ret til at bruge uden din samtykke.

Jep, skal nok huske aftale hvis der bliver en næste gang. Jeg havde endda også kodet en spærring ind i hjemmesiden, som de har omgået, hvilket er et punkt mere i ophavsretsloven.

For at ridse spørgsmålet op igen, vil jeg gerne vide om der er andre ting man kan gøre for at få endnu bedre beviser?

Jeg har i øjeblikket videregivet al mailkorrespondance til min advokat, herudover også screenshots og forklaring af udviklingsdatabase, logbog over hele forløbet med datoer og klokkeslet som understøttes af de øvrige beviser og daglige videooptagelser hvor jeg sammenlignet koden og viser at de er identiske.

Der må også være andre der er havnet i sådan en suppedas engang, jeg vil også meget gerne høre hvad de har gjort?
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2009 - 12:49 #5
Ork Ja :-)

Jeg havde været udvikler på et project  (som jeg selv havde skabt fra bunden af) i over 10 år, hvor jeg var medejer med APS og senere INC (England) Og blev taget i hovede og *røv* Ha ha.

Da jeg afleverede koden gik der lige nogle måneder, og så var koden blevet omskrevet til Linux og jeg blev fyret :-) Der stod jeg så i Florida med Hus/bil en kone og 4 børn uden en krone på lommen.

Der var sku ingen kære mor.

Problemet er dansk lovgivning. Hvis du først har udleveret koden, så er der ikke noget at komme efter, med mindre du har underskrevne aftaler du kan bruge.
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2009 - 13:38 #6
Føj, det lyder sq ikke rart.

Vil det også være et problem i mit tilfælde, det med at jeg selv lagde koden op til deres webhost?

I det første brev skriver de at jeg har lavet en hjemmeside, og hvad prisen blev aftalt til. Herefter begynder de på at de bad om en regning men at jeg blev sur og lukkede siden. Det med regningen kom først på banen, efter han havde sagt at jeg kunne glemme at få pengene.

Men eftersom de skriver at der var aftalt en pris, burde det ikke være noget problem, så længe man kan bevise at de ikke ville betale
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2009 - 13:49 #7
Som jeg har svaret dig på amino.dk :-) kan du lukke dette spørgsmål.
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2009 - 13:51 #8
Av... Nu gjorde jeg sikker noget jeg ikke måtte.
Men linket er: http://www.amino.dk/forums/p/69694/435774.aspx#435774