Avatar billede laz Nybegynder
22. september 2009 - 15:45 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Simpel rollover-menu-ide haves. Kode søges.

Hej experter.

Jeg har et lille problem. Jeg har en menu i mit hovede jeg gerne vil ha udført, men den eneste måde jeg ummidelbart kan lave det er med et tons rolloverbilleder eller i flash - og forestiller mig der er en meget smartere (og lettere) løsning med javascript/css

Dog har jeg det krav at den skal være forholdsvis stilsikker, crossbrowser.

Kort beskrevet:
Sitet er et frameset med 3 frames: 170,30,*
Menuen være i venstre frame der er 170px bred og gå fra kant til kant inden i denne.
En række felter (mennupunkert) lige under hinanden med to linjer tekst i hver.
Hele feltet skal være klikbart. Linket skal være til en anden frame.
Jeg forstiller mig hvert felt være 170px bred og 40px høj med ingen border, hvid baggrund, sort tekst.
rollover: grå baggrund, sort tekst.
active: sort baggrund hvid tekst.

Har du et link til den perfekte tutorial, eller kan du paste en god kode, der kan føre til tilblivelse af denne idé, er der 201 point i din retning.

/Laz
Avatar billede laz Nybegynder
22. september 2009 - 16:20 #1
frameset kan ses her: http://lasseu.dk/
kan måske give en bedre idé om projektet
Avatar billede ebusiness Nybegynder
22. september 2009 - 23:51 #2
Sådan her, i ren CSS:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
  "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<title>tit</title>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=utf-8">
<style type="text/css">
.menu{
    display:block;
    width:170px;
    height:40px;
    background-color:white;
    color:black;
    text-decoration:none;
}

.menu:hover{
    background-color:gray;
    color:black;
}

.menu:active{
    background-color:black;
    color:white;
}
</style>
</head>
<body>
<div>
<a class="menu" href="#">Tekst<br>her</a>
</div>
</body>
</html>
Avatar billede laz Nybegynder
23. september 2009 - 10:54 #3
Tak for svaret ebusiness :)

Dog har jeg to problemer med den:
- boxen går ikke helt til kant
- menupunktet bliver ikke ved med at være sort når linket er aktivt i den anden frame
(håber du forstår og kan hjælpe)

jeg har lagt din kode på http://lasseu.dk, så du forhåbenligt kan se hvad jeg mener :)
Avatar billede ebusiness Nybegynder
23. september 2009 - 12:25 #4
Du kan lege lidt med margin og padding i body elementet og menu klassen, så bør du kunne få det som du vil have det. http://www.w3schools.com/css/css_margin.asp

Blivende sort kan klares med lidt java script:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
  "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<title>tit</title>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=utf-8">
<style type="text/css">
.menu{
    padding:5px;
    display:block;
    width:170px;
    height:40px;
    background-color:white;
    color:black;
    text-decoration:none;
}

.menu:hover{
    background-color:gray;
    color:black;
}

.menu:active{
    background-color:black;
    color:white;
}
.menuaktiv{
    background-color:black;
    color:white;
}
.menuaktiv:hover{
    background-color:black;
    color:white;
}
</style>
<script type="text/javascript">
function kliklink(element){
    var liste=document.getElementById("container").children
    for(var a=0;a<liste.length;a++){
        if(liste[a].className=="menu menuaktiv"){
            liste[a].className="menu"
        }
    element.className="menu menuaktiv"
}
</script>
</head>
<body style="margin:0px;">
<div id="container">
<a class="menu" href="#" onclick="kliklink(this)">Tekst<br>her</a>
</div>
</body>
</html>
Avatar billede laz Nybegynder
07. oktober 2009 - 19:53 #5
Har lige været på ferie, så er først vendt tilbage nu, men det ser jo dejligt ud. Må lege lidt videre med det. men tak for koden. point er på vej :)