Avatar billede okir Nybegynder
12. september 2009 - 17:12 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Autogallery til E107 - a æ ø??

Hey alle i kloge mennesker ;)

Jeg håber virkelig i kan hjælpe, sagen er den at jeg har lavet en siden for en ven og som galleri vil jeg bruge AutoGallery (http://cerebralsynergy.com/download.php?view.98) Plugin til e107 - dog gider det plugin ikke vise æ ø å på mapperne på min side som i kan se her - http://www.konflikthaandtering.dk/main/e107_plugins/autogallery/autogallery.php

(Der skulle ha stået Åse, Æbler og Øl - som test :P)

Her virker den (tilfældig side jeg fandt)

http://bunkere.dk/e107_plugins/autogallery/autogallery.php

Som i kan se med Thyborøn og Løkken

Har tjekket meget kode igennem, skal lige siges jeg ikke kan noget som helst programmering.

Al' hjælp vil være kanon!!

På forhånd tak!

Riko Sørensen :)
Avatar billede okir Nybegynder
12. september 2009 - 17:13 #1
Autogallery til E107 - Æ Ø Å, skulle der ha' stået :)
Avatar billede okir Nybegynder
13. september 2009 - 10:44 #2
Jeg har slev fundet ud af det :)

I håb om andre kan finde hjælp her sætter jeg lige min løsning ind på siden :)

I filen def.php i Autogallery mappen, omkring linje 120 insættes $title = utf8_encode($title);

"
/*****************************************************************************************************
* RETURNS THE TITLE FOR IMAGE/GALLERY
****************************************************************************************************/
function AutoGal_GetTitle($location, $isDir, $part='full')
{
    $location = preg_replace("/\/$/", '', $location);
    $location = preg_replace("/^\//", '', $location);

    if ($location == '') $location = AUTOGAL_ROOTNAME;

    if (!$isDir)
    {
        $location = preg_replace("/\.\w+$/", '', $location);
    }

    $title = $location;
    if (preg_match("/\/([^\/]+)$/", $location, $bits))
    {
        $title = $bits[1];
    }

    $title = str_replace('_', ' ', $title);

    $title = utf8_encode($title);

    // IDEA SUPPLIED KINDLY BY RIJK
    $title = preg_replace("/^\d+\./", "", $title);
    $fullTitle = $title;
"

Her er koden fra filen og det jeg har indsat er markeret med fed kursiv ;)
Avatar billede olebole Juniormester
13. september 2009 - 14:21 #3
<ole>

Du har blot trampet termometret i stykker ... patienten er stadig feber og er dødsyg  ;o)

Problemet er, at du blander forskellige tegnsæt. Hvis du ikke får løst det grundlæggende problem, vil du blive nødt til at lappe i én uendelighed

/mvh
</bole>
Avatar billede okir Nybegynder
13. september 2009 - 15:09 #4
Vel som sagt er jeg på ingen måde i stand til at programmere php eller noget andet ^^ - Så man må jo klare sig med det man har (kan). Og det virker spot on også selv om man skifter imellem sprog på siden.

Havde du da andre forslag til det og hvad er der galt i at indsætte utf8_encode($title) for at få det stykke kode der hapser navnet fra mapperne, til at blive læst korrekt?¨

M.v.h
Riko :)
Avatar billede olebole Juniormester
13. september 2009 - 15:15 #5
Ja, den korrekte/gode måde at løse problemet på er at bruge utf-8 overalt. Det betyder at:

*) gemme alle filer som utf-8 (tjek evt. forneden i Notepad's Gem som dialog - selvom Notepad ikke er god at gemme utf-8 filer)
*) bruge en utf-8 meta i alle HTML-dokumenter
*) bruge utf-8 i evt. database(r)
*) sørge for, ar serveren sender dokumenterne som utf-8 (evt. selv sætte en HTTP-header)

- men det er nok svært, hvis du ikke kan programmere  =)
Avatar billede okir Nybegynder
13. september 2009 - 18:51 #6
Stort set alle filerne har en utf8 decode kinda ting i starten af deres kode. Og har prøvet at gemme dokumenterne via Notepad i et utf8 format, virkede ikke helt - det gav bagslag med hvordan siden så ud, den kom til at se underlig ud. Anyway, det virker og jeg er tilfreds :)
Avatar billede olebole Juniormester
13. september 2009 - 20:39 #7
Som sagt er Notepad ikke særlig velegnet til at gemme utf-8 i, da den inkluderer BOM-tegn i begyndelsen af dokumentet - http://en.wikipedia.org/wiki/Byte-order_mark

BOM kan genere ved brug af includes. Brug i stedet:
    http://notepad-plus.sourceforge.net/uk/site.htm

I Notepad++ kan du fra Format menuen vælge utf-8 uden BOM.
Avatar billede olebole Juniormester
13. september 2009 - 20:40 #8
- og jeg er ikke sikker på, hvad en 'utf8 decode kinda ting' er  =)