Avatar billede jr40 Nybegynder
09. september 2009 - 16:24 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Brun tone billed rigtigt

Hvordan brun toner man et billed i photoshop, så det ser godt ud når billederne skal fremkaldes nede hos den lokale fotomand.?
Avatar billede prodic Mester
09. september 2009 - 17:17 #1
Brun toner? For mig et nyt begreb indenfor billedejustering.
Uden at det bliver for teknisk, så bør du indledningsvis lege med levels, curves samt diverse adjustment-layers og opnå et passende udtryk i billedet.
Det vil kræve en del tålmodighed og kan i værste fald kræve nogle timers arbejde.
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2009 - 18:00 #2
Mon ikke det du søger er dette. Jeg har CS4
i lagpaletten vælger du ikonet for nyt fill og ajustment layer. Vælg Black and White. Øverst i venstre hjørne kan du hakke af i Tint. Det giver den gammeldags brune farve. Du kan nu justere til den farve du vil have
Når du er færdig, skal du gemme som jpg fil, så fotomandne kan læse filen.
Avatar billede hcma Novice
09. september 2009 - 19:13 #3
jeg sidder med PS7 og der siger hjælp følgende:
Mixing color channels (Photoshop)

--------------------------------------------------------------------------------

The Channel Mixer command lets you modify a color channel using a mix of the current color channels. With this command, you can do the following:

•Make creative color adjustments not easily done with the other color adjustment tools.
•Create high-quality grayscale images by choosing the percentage contribution from each color channel.
•Create high-quality sepia-tone or other tinted images.
•Convert images to and from alternative color spaces, such as YCbCr, which is used in digital video.
•Swap or duplicate channels.
To mix color channels:

•In the Channels palette, select the composite color channel.
•Choose Image > Adjustments > Channel Mixer.
•For Output Channel, choose the channel in which to blend one or more existing (or source) channels. (See Restricting blending to channels (Photoshop).)
•Drag any source channel's slider to the left to decrease the channel's contribution to the output channel or to the right to increase it, or enter a value between -200% and +200% in the text box. Using a negative value inverts the source channel before adding it to the output channel.
•Drag the slider or enter a value for the Constant option. This option adds a black or white channel of varying opacity--negative values act as a black channel, positive values act as a white channel.
•Select Monochrome to apply the same settings to all the output channels, creating a color image that contains only gray values.
Use the Channel Mixer with the Monochrome option applied to control the amount of detail and contrast in the images you plan to convert to grayscale.

If you select and then deselect the Monochrome option, you can modify the blend of each channel separately, creating a handtinted appearance.
Avatar billede jr40 Nybegynder
09. september 2009 - 19:18 #4
vi snakker photoshop cs 3
Avatar billede prodic Mester
09. september 2009 - 19:36 #5
Snakker vi om at du gerne vil farve billedet i en brunlig tone?
Også kendt som sephia eller duotone?
I så fald skal kan du i CS3 smide et hue/saturation adjustmentlayer på billedet, og via hue/saturation-indstillingerne opnå den effekt du efterlyser.
Det er CS3-varianten af hov-sa's svar.

Hvis du ikke ønsker billedet i en brunlig tone, så skal ønsket nok forklares en smule bedre.
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2009 - 20:41 #6
I CS3 gør du det samme som i CS4, men tinten ligger bare nederst til venstre
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
09. september 2009 - 20:57 #7
Jeg har en lidt gammel - men sikker metode:

Vælg Image/ Mode /Grayscale
derefter  Image /Mode / Duotone
vælg Type / Duotone

Vælg sort og f.eks. PANTONE 730 C
sæt sort til 100% = 80%
den brune 0%=0; 50%=70; 100%=100

gem indstillingen - og så kan du lave ens bruntone-billeder af dine optagelser (lav en action - det gør det nemt og hurtigt)
Avatar billede jr40 Nybegynder
03. februar 2013 - 14:10 #8
lukker.