Avatar billede Slettet bruger
12. juli 2001 - 02:31 Der er 29 kommentarer og
3 løsninger

Kan man ikke... PhotoShop?

Øhm... når man nu har lavet et billede i PhotoShop 6.0, så gemt det og lukket programmet, kan man så ikke gå ind og ændre layers og andet bagefter?
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
12. juli 2001 - 02:33 #1
Jo kan du sagtens.. hvis du gemmer det i original filen og ikke i jpg eller lign
Avatar billede roslev Nybegynder
12. juli 2001 - 02:33 #2
Jo, men kun hvis du har gemt som .psd fil - Photoshops eget filformat.
Avatar billede roslev Nybegynder
12. juli 2001 - 02:34 #3
2 sekunder?? :)
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
12. juli 2001 - 02:35 #4
*hihi*
close up ;o)
Avatar billede Slettet bruger
12. juli 2001 - 02:46 #5
Hm... tænkte nok at man skulle gemme en backup af dets eget format! (er nuwb til PhotoShop, men syns jeg har lavet et lille pænt logo :))
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
12. juli 2001 - 02:48 #6
alaza
korrekt...

ahmm.. må vi se? :o)
Avatar billede zycho Nybegynder
12. juli 2001 - 02:49 #7
Ja vi vil se dit logo ;)
Avatar billede Slettet bruger
12. juli 2001 - 02:49 #8
Se mit arbejde? Aldrig i livet? *G*

Ej, det kommer op på www22.brinkster.com/alaza senere, og www.alaza.dk snarest!
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
12. juli 2001 - 02:50 #9
alaza.. orh joooo... jeg vil see :o)

ok.. holder øje med siden så.. er da nys :o)
Avatar billede Slettet bruger
12. juli 2001 - 02:53 #10
Hehe - email? Kan jeg jo sende en \"beta-version\" :)
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
12. juli 2001 - 02:54 #11
admin@thekeenet.com

kom hid kom hid
Avatar billede Slettet bruger
12. juli 2001 - 02:56 #12
Nej vent... www22.brinkster.com/alaza/grafik/alazadk.jpg !
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
12. juli 2001 - 02:58 #13
Hey! Det ser da helt ok ud :o)
Avatar billede Slettet bruger
12. juli 2001 - 02:59 #14
Skal du jo sige...! :)
Avatar billede zycho Nybegynder
12. juli 2001 - 02:59 #15
Det er godt klaret alaza. Rigtig godt hvis du er newbie.....
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
12. juli 2001 - 03:00 #16
alaza

Ai du sagde lige du var ny i photoshop right?

Hvis det er rigtigt.. så ER det virkelig godt klaret :o)
Avatar billede Slettet bruger
12. juli 2001 - 03:00 #17
Jamen tak - har brugt det i sammenlagt en time! Men en girly har guidet mig igennem, i ca. 10 minutter over nettet!
Avatar billede ~kee~ Nybegynder
12. juli 2001 - 03:01 #18
*nat til folket*

:o)
Avatar billede Slettet bruger
12. juli 2001 - 03:02 #19
Natter...!
Avatar billede zycho Nybegynder
12. juli 2001 - 03:03 #20
godnat
Avatar billede zhark Nybegynder
12. juli 2001 - 10:31 #21
Hva\' så med at lære at tage kopi af Links med ctrl+c og indsæt det med ctrl+v, det skulle du vel så kunne lære på 15 min. (:
Avatar billede Slettet bruger
12. juli 2001 - 13:40 #22
Men hva... skal man så kalde det noget andet end .jpg?
Avatar billede prodic Mester
12. juli 2001 - 14:05 #23
Når du nu engang har kastet dig over brugen af Photoshop, så tillæg dig den vane ALTID at gemme den fil du arbejder med som en PSD-fil.

Det gør du ved den normale Save/Save As under Filer.
Derved får du som også tidligere sagt bibeholdt alle dine originale layers, og alt det andet sjove som man kan ændre i senere. Det er altid en god/rar ting at kunne gemme/ændre sine layer/tekster senere hen i forløbet.

Skal du derimod bruge en Fil der fylder så lidt som muligt, så brug Save A Copy eller Save For Web under Filer.
Når du gemmer en fil herfra, vil det oftest betyde, at filen ikke indeholder dine originale layers.
Det kan du jo også være ligeglad med, når du nu har gemt original-filen, og kan ændre i den.
Avatar billede zhark Nybegynder
12. juli 2001 - 14:12 #24
Du bør ALDRIG gemme i f.eks. jpg med mindre du har pladsmangel! BMP fylder det samme som PSP - fordi der ikke er tab af data, det er det sagen drejer sig om! Brug PSP og en KOPI - i jpg, NÅR DEN SKAL BRUGES til web m.v.! Og slet den så. Gemmer du samme jpg nogle gange bliver den ubrugelig. Desuden kan du jo ikke fortsat redigere filen i PSP, men må starte op forfra, med en fil der har tabt ca. 40/60% data.
Sammenligning: Samme fil konverteret
BMP  891K
ESP  1,3M
GIF  106K
JPG  60 ~ 300 EFTER DEN VALGTE OPLØSNING
PNP  837
TIF  797
PSD  891
Avatar billede zhark Nybegynder
12. juli 2001 - 14:13 #25
psp skulle være psd
Avatar billede zhark Nybegynder
12. juli 2001 - 14:22 #26
Pardon prodic, jeg var længe om at få skrevet /sendt :-)
Avatar billede prodic Mester
12. juli 2001 - 14:48 #27
Kort sagt kan det vel siges, at man aldrig skal gemme i et andet format end psd medmindre man har brug for netop et andet format. :-)

Zhark->Det er skam helt iorden, det viser bare at jeg ikke var HELT ved siden af.
Avatar billede Slettet bruger
12. juli 2001 - 16:30 #28
Jeg siger tak - pointene skal gerne deles op mellem jer 3 - Kee, Zhark og prodic, men prodic: lav lige et svar!
Avatar billede prodic Mester
12. juli 2001 - 18:06 #29
alaza->Nej jeg er i godt humør idag, så jeg giver min del ud til de andre.
Jeg har ikke brug for dem og kombiner det med mit gode humør idag, så har du lidt flere at fordele mellem de andre der har svaret.
:-)
Avatar billede Slettet bruger
12. juli 2001 - 22:52 #30
Jamen jeg siger da tak - på de andres vegne! :)
Avatar billede roslev Nybegynder
12. juli 2001 - 23:33 #31
zhark, man kan ikke sige at .bmp og .psd fylder det samme. Billeder med store ensfarvede flader fylder mindre som .psd, da Photoshop formatet har lossless-compression.
Avatar billede zhark Nybegynder
13. juli 2001 - 00:36 #32
roslev>
Det vil jeg ikke afvise! Har dog lige læst i bog om PS, at der ikke er tab ved BMP og - mine eks. er fra den bog.
Desuden har jeg ikke i praksis konstateret nogen væsentlig forskel, du kan have - og har da sikkert ret :)