Avatar billede walkie84 Nybegynder
30. juli 2009 - 10:37 Der er 43 kommentarer og
1 løsning

Hjemmeside opbygget af tegn

Kære eksperter,

Jeg sidder og leger med tanken om at lave en hjemmeside, som kun er opbygget af tegn (f.eks. | / - osv.), men jeg kan ikke lige finde ud af en smart måde hvorpå man kan lave den, så den samtidig kan have dynamisk indhold.
Se nedenstående link, hvor jeg har lavet et eksempel, men hvor alt uudnyttet plads er udfyldt med mellemrum ( ).
http://lubsters.jaded.dk/

Hvis man skal tilføje noget nyt tekst her, så skal man også sidde og tilpasse mellemrummene så sidens kanter passer sammen.

Er der nogle som har en smart løsning eller nogle gode ide'er? :o)

På forhånd tak
Morten
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
30. juli 2009 - 10:42 #1
du kunne lave det i word, og gemme det til en HTML fil - men når du kigger på kilden i din word/html fil vil den være meget meget lang
Avatar billede walkie84 Nybegynder
30. juli 2009 - 10:53 #2
Ja, men siden skal nok opbygges med noget CSS eller noget i den stil, så der er en fast form på siden. Ellers kan jeg ikke indsætte f.eks. et nyhedsscript, da siden så ville ændre sig hver gang der kommer et ekstra bogstav ind :)
Avatar billede olebole Juniormester
30. juli 2009 - 11:05 #3
<ole>

Ja, det er jo derfor, man har udviklet HTML og CSS - så man slipper for den slags bøvlet vedligeholdelse. I tilgift har man endda fået mulighed for at lave sider, der ikke ligner noget, som er fedtet sammen i 4.b's formningstimer  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
30. juli 2009 - 11:07 #4
- og pointen var, at ASCII-art og HTML/CSS hænger rigtig skidt sammen  =)
Avatar billede walkie84 Nybegynder
30. juli 2009 - 11:12 #5
Ja, det er jeg udemærket klar over :)
Men jeg husker at jeg for 7-8 år siden brugte meget tid på et ret stort community, som var bygget op på den måde :)
Sååå jeg har sådan set mest brug for idé'er til hvordan det kan lade sige gøre, istedet for at få at vide at det hænger skidt sammen ;) No offence
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2009 - 11:35 #6
Du kan måske bruge dette her som et udgangspunkt, selvom det ikke giver plads til en menu i siden:

CSS:
<style type="text/css">
html {
    font-family: Courier, Monospace; /* Indsæt gerne flere monospace skrifttyper */
    white-space: nowrap; /* Så mellemrum ikke kollapser */
}
</style

PHP:
<?php
//Teksten der skal indsættes. Kan genereres dynamisk.
$tekst = "Jeg vil ha en stor ballon, en af dem med sjov facon, en med hat og næse på, og den skal være blå.";

//Antal tegn per linje, minus kant og margen.
$tegnPerLinje = 10;

//Sørg for at $tekst indeholder et "lige" antal bogstaver. Kan sikkert gøres mere effektivt.
$tekst .= str_repeat(" ", $tegnPerLinje - strlen % $tegnPerLinje);

//HTML der skal indsætted mellem linjerne.
$indholdMellemLinjer = " |\r\n| ";

//Splitter teksten op i $tegnPerLinje store klumper med $indholdMellemLinjer imellem.
$splittetTekst = chunk_split($tekst, $tegnPerLinje, $indholdMellemLinjer);
?>

HTML (og PHP):
____________
/            \
| abcdefghij |
|            |
| <?php echo $splittetTekst; ?> |
|            |
| Blah, blah |
\____________/
Avatar billede walkie84 Nybegynder
30. juli 2009 - 12:10 #7
Det er et meget godt forslag, men det bliver noget rod, da den bare skiller ord tilfældige steder :)

Jeg tror at selve content området skal være en bestemt størrelse, således at man ikke skal til at dele ord op osv..
Avatar billede olebole Juniormester
30. juli 2009 - 12:41 #8
Hvorfor gør du ikke bare som vanligt? Lav grafikken til dit site som grafik  ;o)
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2009 - 13:06 #9
Hvis du absolut VIL lave det ud af tegn kan det gøres således:
http://jacobbundgaard.dk/misc/ASCI.html
Avatar billede walkie84 Nybegynder
30. juli 2009 - 13:06 #10
Fordi så ryger det sjove i ide'en synes jeg :)
Avatar billede olebole Juniormester
30. juli 2009 - 13:15 #11
Hvis du synes, det sjove og/eller interessante ved en webside ligger gemt i dens kode, befinder vi os på hver sin planet - og så kan jeg næppe hjælpe.

Ikke én eneste bruger vil finde ud af, om dine ASCII-tegn er lavet i grafik eller ej. Finder de ud af det, skal du måske overveje noget mere interessant indhold  =)
Avatar billede zuran Nybegynder
30. juli 2009 - 13:50 #12
Anvend nogle elementer, med floats og fast angiven bredde. Så vil selve designet (tegnene), ikke have nogen form for kontakt med indholdet. Så vil du også skulle slippe for, at lave mellemrum :-)
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2009 - 14:29 #13
#12, kig på #9
Avatar billede walkie84 Nybegynder
30. juli 2009 - 14:51 #14
Tak kimsey,

Det tror jeg at jeg kan bruge til noget.
Jeg tager et kig på det når jeg kommer hjem fra arbejde :)
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2009 - 22:45 #15
walkie84 undskyld jeg blander mig, især da jeg ikke ved noget som helst om dit problem. Men jeg bliver nødt til at give en kommentar til olebole.

olebole, jeg har selv haft dine kommentarer i spørgsmål, og du er rigtig god til kritik og spydige kommentarer, men jeg ser sjældent at du kommer med konstruktiv hjælp til os der ikke er så kloge som dig.

Det var bare det jeg ville sige. Det har jeg haft lyst til i lang tid.

igen undskyld walkie84 fordi jeg bruger dit spørgsmål.

Hov-sa
Avatar billede olebole Juniormester
31. juli 2009 - 10:49 #16
Du har helt ret i, at jeg ikke løber med tungen ude af munden for at give folk ret i uhensigtsmæssigheder og fejl. Når du mener, du sjældent ser, jeg kommer med konstruktiv kritik, kan jeg kun anbefale dig at slå ordet op eller læse, hvad jeg skriver.

Hvad synes du forresten dit eget indlæg her er udtryk for? Brokkeri - eller noget for tråden relevant og konstruktiv kritik?

Måske, du ikke bare skal til at læse, hvad jeg skriver ... måske, du burde orientere dig lidt bedre om, hvad det er, du selv bidrager med  ;o)
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2009 - 13:24 #17
Oleboleog hov-sa, lad venligst være med at starte en flame-war. Jeg er allerede stødt på alt for mange tråde som er blevet ødelagt af folk som diskuterede alt mellem himmel og jord, bl.a. denne http://www.eksperten.dk/spm/711580 , hvor felixcat til sidst endte med at blive så forvirret, at han ikke fik svar på sit spørgsmål.
Avatar billede olebole Juniormester
31. juli 2009 - 13:38 #18
Jamen, hvis du ikke ønsker krig, så lad dog være med at starte den! Hvad er det, du bidrager med i denne tråd? Intet ...!!!
Avatar billede olebole Juniormester
31. juli 2009 - 13:43 #19
- og brugeren stich, som er den person, jeg 'fægter' med i den pågældende tråd, måtte Admin forøvrigt have fat i på et tidspunkt - netiop fordi han flamede mig personligt, hvor han overhovedet kunne komme til det. F.eks. var hele hans Eksperten-ministe dedikeret til tilsviningen af min person.

Sjovt, det lige er ham, du bruger som eksempel og indleder en uhellig alliance med ... men på den anden side er jeres dagsorden jo tydeligvis ikke særligt forskellige  ;o)
Avatar billede walkie84 Nybegynder
31. juli 2009 - 13:45 #20
Det er da skønt som mine tråde tit bliver ødelagt af folk der begynder at diskutere..
Avatar billede olebole Juniormester
31. juli 2009 - 13:46 #21
jacobbundgaard.dk  >> Sorry, jeg læste dit indlæg som hov-sa's. Derfor er min bemærkning: "Hvad er det, du bidrager med i denne tråd? Intet ...!!!" ikke møtet på dig, men på hov-sa.

Resten er der derimod intet i vejen med  =)
Avatar billede walkie84 Nybegynder
31. juli 2009 - 13:48 #22
Kimsey og zuran er de eneste som er kommet med noget brugeligt..
Avatar billede olebole Juniormester
31. juli 2009 - 13:48 #23
walkie84 >> Ja, det sker desværre ofte, men det er svært at gøre noget ved  :o|
Avatar billede olebole Juniormester
31. juli 2009 - 13:50 #24
"Kimsey og zuran er de eneste som er kommet med noget brugeligt.." >> Det kommer jo an på, om man er interesseret i at høre andres tanker - eller kun sine egne. Det er ikke altid, man får det svar, man ønsker ... simpelthen fordi det ikke er det bedste  ;o)
Avatar billede walkie84 Nybegynder
31. juli 2009 - 14:01 #25
Nej, men jeg synes jeg har forklaret hvad det er jeg gerne vil forsøge at lave, uanset om det er grim kode eller lignende.
Det er mere idé'en og selve udfordringen jeg er interesseret i, og det har jeg så brug for noget hjælp til.
Det har jeg efter min mening ikke fået af dig denne gang :)
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2009 - 14:29 #26
Og for at komme tilbage til emnet, ser det jeg lavede ud som noget brugbart?
Avatar billede olebole Juniormester
31. juli 2009 - 20:12 #27
Hvis man deler 'maskinelt', bliver det let noget à la (her har jeg f.eks. som foreslået brugt 10 tegn pr. linje):

Jeg vil ha
en stor b
allon, en
af dem med
sjov faco
n, en med
hat og næs
e på, og d
en skal væ
re blå.

Jeg erkender gerne, min løsning med grafik, der tile'er, ikke opfylder kravene til den søgte 'udfordring'. Jeg var kun optaget af at lære dig noget brugbart - og det finder jeg sådan set stadig mest hensigtsmæssigt  =)
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2009 - 21:11 #28
#27, hvis du kigger på mit nyeste forslag, http://jacobbundgaard.dk/misc/ASCI.html , kan du se at det ikke deler maskinelt, men lader browseren om det med en div med fast bredde.j
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2009 - 21:14 #29
http://jacobbundgaard.dk/misc/ASCI.html er desuden ikke helt perfekt, da jeg har brugt inline css, og en id baseret løsning, hvor en klassebaseret ville have været bedre, men det kan rettes.
Avatar billede olebole Juniormester
01. august 2009 - 14:49 #30
Den største fejl er nok brugen af en XHTML 1 Strict DTD - served som text/html. Det giver næppe den store mening ... men det kan selvfølgelig også rettes  =)
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2009 - 20:29 #31
Ja, du har helt ret.
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">[/i]
og
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
passer ikke så godt sammen :P
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2009 - 20:31 #32
Hov. Fik vist ikke lukket mit tag ordentligt. Nu er hele siden i hvert fald kursiv for mig. Pudsigt.
Måske kan jeg lukke tagget her?
Jeg kan da prøve:
Avatar billede olebole Juniormester
02. august 2009 - 14:29 #33
Nu ved jeg ikke lige, hvad du taler om, men det er den MIME-type, du sender dokumentet med, som er forkert. Læg mærke til, hvad der står under Content-Type her:
    http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fjacobbundgaard.dk%2Fmisc%2FASCI.html&charset=(detect+automatically)&doctype=Inline&group=0&ss=1&verbose=1

Det er noget serveren sætter og har intet med din Content-Type-meta at gøre.

XHTML 1.0 Strict må ikke sendes som 'text/html', men skal sendes som 'application/xhtml+xml'. Ellers parses dokumentet ikke som XHTML, men som dårlig HTML.

Men hvorfor overhovedet beskæftige sig med XHTML? Videreudviklingen af XHTML er stoppet og W3C satser nu på HTML i stedet.

Det er ikke uden grund, jeg af og til ender i 'slagsmål', som det du linkede til ovenfor. Jeg har i årevis plæderet for, at de tilgængelige versioner af XHTML ikke var nogen somhelst fremtidssikring - og at realistisk XHTML først ville blive aktuelt med indførelsen af XHTML 2.0.

Det har - som du jo ser i den anden tråd - bevirket, at jeg er blevet kaldt alt muligt fra løgnhals over drukkenboldt til psykotisk.

Gad vide, hvordan brugeren stich har det med det idag? Og gad vide, hvordan han i dag har det med at have lovet XHTML 2 færdigt i 2007 - og skældt alle og enhver ud som de rene idioter, hvis man havde de mindste forbehold overfor hans evangelium?

Ja, jeg indlader mig ofte på at debattere vildt og inderligt. Årsagen er, at jeg ikke kan udstå at opleve koranskoler, hvor folks hoveder bliver voldtaget af 'undervisere', som ikke selv har fattet indholdet teksten.

Det giver en masse uvenner, som ikke forstår - og ikke vil forstå - sammenhængen. Det giver trods alt også en hel del venner, som forstår, hvad der bliver talt om - men vigtigst af alt: Det giver en rigtig god samvittighed  ;o)
Avatar billede Slettet bruger
02. august 2009 - 15:03 #34
Jo, jeg vil nu mene at Content-Type headeren har noget med mime typen at gøre, nemlig at serveren bør (min gør ikke) læse http-equiv headere, og sende deres indhold med i http-response'en. Det indtryk har jeg i hvert fald fået fra W3C's hjemmeside:
http://www.w3.org/TR/REC-html40/struct/global.html#adef-http-equiv

Jeg er hverken for det ene, eller det andet. Jeg ønsker heller ikke at diskutere fordele og ulemper. Jeg prøver blot at lave mine egne sider så de passer med hvad eksperterne (W3C) siger.

Jeg vidste ikke at de ligefrem havde stoppet udviklingen af XHTML. Jeg troede stadig de havde en arbejdsgruppe på XHTML 2. De syntes i hvert fald ikke at det er helt ude i skoven, for de bruger XHTML 1.0 og 1.1 på deres egen side.

Og så tilbage til sagen.
walkie84, hvordan vil du gøre det?
Avatar billede olebole Juniormester
02. august 2009 - 15:26 #35
Det har du misforstået. En meta kan ikke overskrive den MIME-type, serveren sætter - hvilket W3C da heller skriver noget om i det dokument, du linker til.

'Ekspertene' hos W3C siger netop, at XHTML tilhører historien - og at der ikke kommer en version 2.0. I stedet har de gjort klart, at de ønsker at viderudvikle HTML. Hvordan HTML 5 så kommer til at se ud, må vi nok vente et par år med at få afsløret, da den endnu kun er et 'arbejdsdokument'.

Ja, W3C har altid brugt den type markup et givet dokument omhandlede. I HTML 5 dokumentet bruger de så sjovt nok HTML 4.01:
    http://dev.w3.org/html5/spec/Overview.html

At du så finder det 'helt ude i skoven', ændrer nok ikke historien så meget  =)
Avatar billede olebole Juniormester
02. august 2009 - 15:51 #36
Jeg har lavet denne lille test:
    http://gulfeber.dk/xhtml_test/

- hvor koden ser sådan ud:

<?php
header("Content-Type: application/xhtml+xml");
?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
<title>Untitled Document</title>
</head>
<body>

<h1>Test dokument</h1>

</body>
</html>

Tjek den her:
    http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fgulfeber.dk%2Fxhtml_test%2F&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0&ss=1&verbose=1

Læg mærke til, at IE ikke kan vise siden - og læg mærke til, hvad Firefox's panel Sideoplysninger siger om dokumentet:
    Type: application/xhtml+xml
Avatar billede Slettet bruger
02. august 2009 - 16:59 #37
Læg mærke til at jeg skrev 'bør'. Den sætning jeg refererer til er følgende:
HTTP-equiv.
HTTP servers use this attribute to gather information for HTTP response message headers.

--

De har nu stadig en side for deres XHTML 2 arbejdsgruppe:
http://www.w3.org/MarkUp/
Avatar billede olebole Juniormester
02. august 2009 - 17:26 #38
Nej, meta'en 'bør' ikke overskrive den header, serveren sætter. Derimod bruger browseren dens informationer til at sætte response headers - fuldstændig, som der står skrevet.

Ja, de har stadig en side for gruppen. Den bliver - som jeg skrev før - først lukket ned ved årsskiftet. Indtil da tager den sig af bug fixes i de bestående XHTML versioner.

Prøv at læse, hvad du læser  ;o)
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2009 - 16:20 #39
Hah, god ide. Jeg skimmer for meget, og læser for lidt :P
Avatar billede walkie84 Nybegynder
03. december 2009 - 10:23 #40
Hmm, kan ikke rigtigt komme ind på din hjemmeside kimsey:

Safe Browsing
Diagnostic page for jacobbundgaard.dk

What is the current listing status for jacobbundgaard.dk?

    Site is listed as suspicious - visiting this web site may harm your computer.

    Part of this site was listed for suspicious activity 1 time(s) over the past 90 days.

What happened when Google visited this site?

    Of the 16 pages we tested on the site over the past 90 days, 6 page(s) resulted in malicious software being downloaded and installed without user consent. The last time Google visited this site was on 2009-11-30, and the last time suspicious content was found on this site was on 2009-11-30.

    Malicious software includes 4 exploit(s), 3 scripting exploit(s), 1 trojan(s). Successful infection resulted in an average of 1 new process(es) on the target machine.

    Malicious software is hosted on 5 domain(s), including stockbuzzindia.com/, rtohomecenter.com/, blackoutday.ca/.

    This site was hosted on 1 network(s) including AS43059 (TALKACTIVE).

Has this site acted as an intermediary resulting in further distribution of malware?

    Over the past 90 days, jacobbundgaard.dk did not appear to function as an intermediary for the infection of any sites.

Has this site hosted malware?

    No, this site has not hosted malicious software over the past 90 days.

How did this happen?

    In some cases, third parties can add malicious code to legitimate sites, which would cause us to show the warning message.

Next steps:

    * Return to the previous page.
    * If you are the owner of this web site, you can request a review of your site using Google Webmaster Tools. More information about the review process is available in Google's Webmaster Help Center.
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2009 - 15:36 #41
Skægt så mange mennesker der bemærker det :-P
Ja, den har været inficeret, Google har opdaget det, jeg har fjernet ormen, Google har ikke opdaget at den ikke længere er inficeret, og skræmmer så folk fra vid og sans.
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2009 - 15:36 #42
Kan vi desuden lukke?
Avatar billede walkie84 Nybegynder
03. december 2009 - 16:09 #43
Ja vi kan så :)
Skriv et svar
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2009 - 17:15 #44
Pling!