Avatar billede Mads Larsen Nybegynder
29. juli 2009 - 12:49 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Læs/skriv data fra/til en local database .sdf

Hej med jer.

Jeg er ved at prøve på at få en lille database op at stå.

Jeg har fået lavet en tabel hvor jeg har indsat nogen columns. Hvor jeg har indsat nogen data for at teste.

Mit problem er jeg har ingen anelse om hvordan jeg får de data ud i f.eks. en listbox

Det bringer mig jo også hen til jeg ingen anelse har hvordan jeg får tilføjet nogen data igen.

Jeg har prøvet og søgt lidt på nettet efter en guide, men synes ikke jeg kan finde nogen som indholder noget omkring en "local database".

Håber i kan hjælpe :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
29. juli 2009 - 12:54 #1
En lokal SQLServer CE database bruges på samme måde som alle mulige andre databaser.

Klassenavnene starter med SqlCei.s.f. Sql eller MySql. Og det er det.
Avatar billede Mads Larsen Nybegynder
29. juli 2009 - 14:35 #2
Der findes ikke nogen nem kommando til at få data frem på ?

det jeg gerne ville var jeg kunne sige fra den her database skal jeg bruge:

tabel1
-navn

sådan at man kunne få fat i navn og smide ind i evt. en listbox
Avatar billede arne_v Ekspert
29. juli 2009 - 14:50 #3
Jeg vil da mene at en DataGrid kontrol (eller anden kontrol) og et DataSet som er loaded via en DataAdapter er ret nemme at gå til.
Avatar billede Mads Larsen Nybegynder
29. juli 2009 - 15:02 #4
Ja DataGrid kan det godt komme frem i :-)

jeg har også kunne få lidt til at komme i en listbox.

det vil sige jeg kan kun få 1 column med, så jeg har sat 2-3 listboxs op, for at få alle mine data med. På en eller anden måde har de kædet hinanden sammen, sådan at hvis man bruger piltasterne til at gå op og ned så følger alle med.
Hvis man bruger musen ser det dog lidt sjov ud at det er først efter man har "sluppet" knappen igen at resten rykker sig.

Fik det til at virke under datasource og display member. Men jeg ville helst hvis man kunne "styre" det lidt mere selv inde i selve koden.
Avatar billede Mads Larsen Nybegynder
30. juli 2009 - 15:10 #5
Jeg har fået det til at virke nu :-)

    Dim connStr As New SqlCeConnection("Data Source=" & Application.StartupPath & "\Database.sdf")
    Dim cmd_All_Data As New SqlCeCommand("SELECT * From Startmenu", connStr)
    Dim reader As SqlCeDataReader

Public Sub Connect_To_Database()
        ListBox1.Items.Clear()

        connStr.Open()
        reader = cmd_All_Data.ExecuteReader
        While reader.Read

        ListBox1.Items.Add(reader.Item(0) & " | " & reader.Item(1) & " | " & reader.Item(2) & " | " & reader.Item(3))
        End While

        connStr.Close()

    End Sub
Avatar billede Mads Larsen Nybegynder
30. juli 2009 - 15:13 #6
Nu har jeg bare et andet problem.

Jeg har en setup fil, hvor der er nogen forskellige placeringer.
Derfor vil jeg gerne kunne lave

Dim Placering = "C:\"
Dim connStr As New SqlCeConnection("Data Source=" & Placering & "\Database.sdf")

Men den klager over den ikke kan bruge den, når det er en string?

Hvordan reder man den? :-)
Avatar billede Mads Larsen Nybegynder
30. juli 2009 - 15:17 #7
Nevermind det var når jeg ikke brugte "dim" den klagede
Avatar billede Mads Larsen Nybegynder
18. august 2010 - 14:00 #8
Skriver du et svar Arne ?:)

Kan ikke lige forstå jeg ikke fik lukket tråden for længe siden :)
Avatar billede arne_v Ekspert
18. august 2010 - 16:48 #9
svar