Avatar billede Thomsen11 Nybegynder
27. juli 2009 - 14:59 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

.htaccess - Har problemer

Hej eksperter.
Jeg har et problem. Jeg vil gerne have passwordbeskyttet en mappe på min server, og synes htacces er fantastisk, men jeg kan ikke få det til at virke. Når jeg i browseren åbner adressen til mappen der er beskyttet kommer boxen der spørger efter logininformationer ganske rigtigt op, men den vil ikke godkende brugernavn og password. Har læst en del guides om htacces, men jeg kan ikke helt gennemskue AuthUserFile delen.
Jeg har prøvet at oplade dette php script: <?php
echo "<html>" . $_SERVER["DOCUMENT_ROOT"] . "</html>";
?> og får dette svar når jeg ser det i browseren: /customers/mit-domæne.dk/mit-domæne.dk/httpd.www (jeg har her i indlægget selv erstattet det med mit-domæne.dk)
Min .htpasswd fil ligger så langt tilbage den kan komme. (sammen med  mine sider og index)
Er der nogle der har nogle bud på hvad jeg har gjort galt?
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2009 - 15:05 #1
Kan .htpasswd filen læses af andre? og er du fuldstændig sikker på at stien i .htaccess er korrekt?
Avatar billede Thomsen11 Nybegynder
27. juli 2009 - 15:50 #2
Hvordan læses af andre? Hvis jeg via browseren ser siden får jeg denne melding: You don't have permission to access /min-side/min-underside/.htacces on this server. Så det går jeg ud fra andre ikke kan se.
Om stien i .htaccess er korrekt, ved jeg ikke. Hvordan kan jeg se det?
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2009 - 16:02 #3
nej, .ht* filer er normalt spærret, men .htpasswd filen skal jo kunne læses af webserveren, som normalt kører som en anden bruger på serveren, derfor er det ret vigtigt at få tjekket filrettighderne på .htpasswd filen (og .htaccess for den sagsskyld, men den kan vi allerede se virker).

Hvor du adgang til log filen fra dit domæne?
Avatar billede Thomsen11 Nybegynder
27. juli 2009 - 16:10 #4
Er ny inden for dette område, men tak for at du gider at hjælpe mig!!
Hvis jeg via browseren tjekker .htpasswd får jeg samme melding som ved .htacces.
Hvilken log fil er det du spørger om?
Avatar billede hmanback Nybegynder
27. juli 2009 - 16:16 #5
Ser din htacces sådan ud:

AuthUserFile /customers/mit-domæne.dk/mit-domæne.dk/httpd.www/.htpasswd
AuthGroupFile /dev/null
AuthName EnterPassword
AuthType Basic

require user pwuser

Og i din .htpasswd

pwuser:y4E7Ep8e7EYV

så burde det spille.

Bemærk stien til htpasswd efter AuthUserFile

pwuser:y4E7Ep8e7EYV er brugt som eksempel
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2009 - 16:19 #6
Webserveren logger access requests og errors for dit domæne, de kan tit være ret anvendelige.
Avatar billede Thomsen11 Nybegynder
27. juli 2009 - 16:26 #7
hmanback - jeg har prøvet at ændre begge filer så de er i overensstemmelse med dine. Ved godt pwuser er brugt som eksempel, men bare for at prøve, hvad er passwordet ukrypteret?
Avatar billede hmanback Nybegynder
27. juli 2009 - 16:38 #8
Her er en ny

pwuser:cmUkT5eeoKr1A

password: radiobil
Avatar billede Thomsen11 Nybegynder
27. juli 2009 - 16:41 #9
hmanback - Jeg tror det hele virker nu!!!
linjen - require user pwuser tror jeg var manglen. Tusinde tak for din hjælp! Vær venlig at smide et svar :)
Avatar billede Thomsen11 Nybegynder
27. juli 2009 - 16:46 #10
hmanback - Hvad bruger du til at kryptere passwords?
Avatar billede hmanback Nybegynder
27. juli 2009 - 16:47 #11
svar
Avatar billede hmanback Nybegynder
27. juli 2009 - 16:51 #12
http://www.netexplorer.dk/TOOLS/htaccess.php

Du kan udskifte

require user pwuser med

require valid-user

Så kan du tilføje brugere i .htpasswd uden at skulle ind og rette i htaccess (håber det gav mening)

http://www.apacheweek.com/features/userauth
Avatar billede Thomsen11 Nybegynder
27. juli 2009 - 17:10 #13
Det gav absolut mening! Endnu engang tak :)