Avatar billede albertjonas Nybegynder
15. juli 2009 - 09:46 Der er 7 kommentarer

Komma og DB

Jeg er i gang med at forsøge mig frem til at jeg skal have en pris ind i DB, hvor vi jo alle ved at der skal være punktum i DB.

Men jeg kunne godt tænke mig at vide om der findes en kode hvor man skriver prisen ind i formularen med komma, hvor den videre skriver ind i DB med punktum?
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
15. juli 2009 - 09:58 #1
Avatar billede repox Seniormester
15. juli 2009 - 09:59 #2
Prøv med
<?php

    $tal_fra_databasen = 1234.56;
    $tal_til_hjemmesiden = number_format($tal_fra_databasen, 2, ',', '.');

    echo $tal_til_hjemmesiden;

?>

Den anden vej rundt er lidt mere tricky.
En mulighed er at fjerne kommaer og punktummer (så det bliver til hele ører) og dele med 100 for at få det til kroner med ører.

f.eks.:
<?php
    $tal = "1.234,56";
    $tal = ereg_replace("([^0-9])", "", $tal); //fjerner alt andet end tal
    $tal = (double)$tal / 100; //laver det om til et decimaltal til databasen
    echo $tal;
?>
Avatar billede albertjonas Nybegynder
15. juli 2009 - 10:04 #3
Jeg ved godt hvad du mener med den number_format. Jeg bruger den selv når jeg skal udskrive noget fra DB.

Men problemet er når jeg skal indsætte ind i den fra en formular så bliver jeg altid nød til at skrive punktum i formularen. Kan man ikke undgå det?
Avatar billede repox Seniormester
15. juli 2009 - 10:06 #4
Har du overhovedet læst mit indlæg?
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
15. juli 2009 - 10:11 #5
har du læst det jeg har henvist til?

du kan bare skrive:

<?php

$data = $_REQUEST['tal_fra_bruger'];
$data_til_db = str_replace(",", ".", $data);

?>
Avatar billede albertjonas Nybegynder
15. juli 2009 - 10:16 #6
MCB2001 har det rigtige svar mange tak:)
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
15. juli 2009 - 10:22 #7
selv tak