Avatar billede set Nybegynder
13. juli 2009 - 21:58 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Adgang til database

Hej

Jeg prøver at få adgang til en lokal SQL database på flg. måde

strConnect = "DSN=LocalServer;UID=;;DATABASE=Senior_Erhverv"'sql database

dim conn
Set conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
conn.Open strConnect

men når jeg kører programmet får jeg flg. fejlmeddelelse

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E09)
[Microsoft][ODBC SQL Server Driver][SQL Server]The SELECT permission was denied on the object 'tblBruger6000Web', database 'SENIOR_ERHVERV', schema 'dbo'.

Tabelnavnet er det rigtige, men hvordan får jeg den tilladelse som der står jeg mangler.

Jeg bruger WindowsXP, IIS 5.1, Dreamweaver 4 og IE8 som browser.

Jeg håber eksperten kan hjælpe med en vejledning i hvordan jeg får forbindelse.

På forhånd mange tak
Avatar billede arne_v Ekspert
13. juli 2009 - 22:12 #1
Det brugernavn som der connectes med har ikke adgang til at lave SELECT paa databasen.

Enten skal rettigheder justeres eller saa skal der connectes med et andet brugernavn.
Avatar billede set Nybegynder
13. juli 2009 - 22:38 #2
Hvordan kan det være at jeg ikke kan logge på en lokal SQL database når jeg med samme metode kan logge på den samme database der ligger på en server hos Scannet?
Koden til adgangen er den samme, så hvordan skal jeg få adgang via localserver?
Avatar billede Syska Mester
14. juli 2009 - 00:26 #3
Du skal give den bruger på sin lokale sql server rigtigheder til at lave select.

// ouT
Avatar billede set Nybegynder
14. juli 2009 - 08:53 #4
Til en almindelig webside behøver man da ikke at oprette brugerrettigheder til alle.
Vi har ca. 1000 medlemmer der ikke er registreret med rettigheder på SQL serveren der ligger på vores webhotel.
rettighederne kommer når der er logget ind på siden.
Problemmet her er bare når den kører via webhotellet så er der ingen problem med at logge ind.
Men når jeg tager en kopi af databasen og placerer den på min lokale maskine for at lave nogle test, kan jeg ikke komme ind som beskrevet ovenfor.
Så hvordan får man en database til at køre på min lokale maskine.
Jeg kan sagtens tilgå databasen med SQL Server Management Studio.
Da jeg tidligere kørte SQL Server 2000 var der ingen problemmer, så der er måske lavet om på måden i SQL ServerExpress 2005 hvordan man tilgår data.
Når jeg sætter IIS 5.1 op så en der en mulighed for anonym adgang via servernavn\IUSR_servernavn, så det er den måde jeg ønsker at bruge.
Avatar billede Syska Mester
14. juli 2009 - 11:38 #5
Nej, korrekt, en bruger er nok til at connecte med ... men hvad bruger du ?

Windows Authentication eller SQL Authentication ?

I hvert fald så lyder det til at den bruger som tilgår databasen ikke har nok rettigheder over den ...

Det kan du kontrollere inde i SSMS ...

// oUT
Avatar billede set Nybegynder
19. juli 2009 - 11:03 #6
Undksyld ventetiden, men der har været så meget.

Nu har jeg løst problemmet.
Det var en opsætning i databasetabellen der ikke tillod NULL-værdi, som skulle ændres til automatisk optælling hvilket ikke var blevet gjordt da jeg kopiererde databasen fra netten til min egen maskine.

Smid lige et svar så er pointene dine.
Avatar billede set Nybegynder
05. august 2009 - 09:32 #7
ingen reaktion så jeg lukker
Avatar billede Syska Mester
05. august 2009 - 15:21 #8
wow ... der var jeg langsom :-)

// ouT
Avatar billede set Nybegynder
05. august 2009 - 16:28 #9
Ska du ha point kan jeg oprette et nyt spørgsmål
Avatar billede Syska Mester
06. august 2009 - 00:41 #10
Nej, ideen jeg kom med løste det jo ik' ... eller det kan kun du jo afgøre ...

Men hey, nørder skal jo bare hjælpe hinanden :-)