Avatar billede egmose Novice
26. juni 2009 - 21:41 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til mit første "program"

Hejsa.
Jeg forsøger at skrive mit første c# program, i forbindelse med en bog jeg er ved at studere.

Jeg har hentet eksemplet på nettet og det virker fint, men når jeg selv skriver det, funger det ikke helt sådan!

Vil jo heller ikke snyde, og copy/paste, det lærer jeg jo ikke rigtig noget af, og har brugt timer på at spotte fejlen, ved at sammenligne.
I er sikkert hurtige til at se fejlen:)

Får følgende svar:
juleaften.cs<7,12>: error CS0117: ´system.console´ indeholder ikke en definition af ´writeline´
juleaften.cs<9,24>: error cs0161: ´CSDemo.AntalDageTilJuleaften<System.DateTime>´: ikke alle kodestier returnerer en værdi.

Her er koden jeg har skrevet:
using System;

public class CSDemo
{
  static void Main()
  {
  Console.Writeline("HELLO WORLD! Der er så mange dage til juleaften: {0}", AntalDageTilJuleAften (DateTime.Today));
    }
    public static int AntalDageTilJuleAften(DateTime Dato)
    {
      DateTime Juleaften = new DateTime(Dato.Year, 12, 24);
      if (Juleaften <= Dato)

        return (int)Juleaften.Subtract(Dato).TotalDays;
        }
Avatar billede mrtn Nybegynder
26. juni 2009 - 21:57 #1
Det er galt med din AntalDageTilJuleAften. AntalDageTilJuleAften skal altid returnere en int. Og hvis ikke (Juleaften <= Dato) så returnerer den ikke noget... Det skal rettes.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. juni 2009 - 22:13 #2
WriteLine ikke Writeline
Avatar billede egmose Novice
26. juni 2009 - 22:13 #3
Gør den ikke også det i linjen lige under?
Avatar billede egmose Novice
26. juni 2009 - 22:16 #4
Arne - det afhjalp det ene:) 30 point til dig hvis du smider et svaR:)
Avatar billede mrtn Nybegynder
26. juni 2009 - 22:20 #5
public static int AntalDageTilJuleAften(DateTime Dato)
    {
      DateTime Juleaften = new DateTime(Dato.Year, 12, 24);
      if (Juleaften <= Dato)
        return (int)Juleaften.Subtract(Dato).TotalDays;
-> Her mangler en return
-> prøv evt:
      return 0;
    }
Avatar billede egmose Novice
26. juni 2009 - 22:22 #6
Fandt fejlen ved at kigge i originalen. Den havde jeg overset.
if (Juleaften <= Dato)
      Juleaften = Juleaften.AddYears(1);

30 point til jer hver som tak:)
Avatar billede arne_v Ekspert
26. juni 2009 - 22:23 #7
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
26. juni 2009 - 22:23 #8
For sent.
Avatar billede egmose Novice
26. juni 2009 - 22:24 #9
Sorry arne. kom til at give alle til mrtn. Men tusind tak for hjælpen til jer begge.