Avatar billede pulv3n Nybegynder
26. juni 2009 - 10:40 Der er 17 kommentarer

Typo3 og Surftown

Hej

Jeg forsøger at installere Typo3 på mit webhotel på surftown. Jeg har oprette en MySQL DB ved navn arosweb_test og en database bruger ved navn arosweb_aros som har rettighederne læs/skriv.
Når jeg taster ovenstående oplysninger ind i installations guiden, får jeg følgende resultat: http://www.arosweb.dk/test/typo3.jpg
Her kan i se hvordan jeg taster oplysningerne ind: http://www.arosweb.dk/test/typo3_2.jpg

Jeg har både forsøgt med database navn og bruger i feltet Username, men får det samme resultat hver gang.

Nogen der ved hvad der kan være galt?

Mvh Simon
Avatar billede grippen Nybegynder
26. juni 2009 - 11:11 #1
Nu har du skrevet localhost i Host, men surftown bruger da ikke localhost gør de?
Avatar billede hmanback Nybegynder
26. juni 2009 - 11:15 #2
Jeg vil ikke anbefale dig at køre TYPO3 hos surftown. Formoder du har et standard hotel og de er ikke velegnet til køre TYPO3.

Jeg kan af erfaring anbefale https://www.dcmediahosting.com/
Koster lidt mere, men er klart pengene værd.

Når det så er sagt er dit problem at du vælger "localhost" som host.

Gå ind i dit surftown kontrolpanel og klik på ikonet "avancerede indstillinger" (i bunden)

I menuen for oven klik på "Databases", her kan du se host navnet for din database.
Avatar billede pulv3n Nybegynder
26. juni 2009 - 11:21 #3
okay... men jeg vil nu alligevel forsøge at prøve selvom det ikke anbefales. Jeg har fundet database navnet som er "arosweb_test", men jeg ved ikke hvad jeg skal skrive i localhost?
Avatar billede hmanback Nybegynder
26. juni 2009 - 11:40 #4
Som jeg skriver kan du finde database host navnet i kontrolpanelet(mysurftown), det er også muligt at det er oplyst i den mail du har fået fra surftown med koder, da du oprettede dit hotel.

Eksempel på database host navn: mydbb1.surftown.dk
Avatar billede pulv3n Nybegynder
26. juni 2009 - 11:56 #5
Okay på den måde.
Navnet er mydb16.surftown.dk, men får desværre stadig samme fejlmelding.
Avatar billede hmanback Nybegynder
26. juni 2009 - 13:14 #6
Prøv at afvikle flg. php script
ret først variablerne:
$db_host = 'DatabaseHost';
$db_user = 'DatabaseBrugerNavn';
$db_pass = 'DatabasePassword';
$db_database = 'DatabaseNavn';

og se hvad der sker.

<?php
$db_host = '';
$db_user = '';
$db_pass = '';
$db_database = '';

$link = mysql_connect($db_host, $db_user , $db_pass);

if (!$link) {
    die('Could not connect: ' . mysql_error());
}
echo 'Connected successfully<br>';

if ($link) {
    $db_selected = mysql_select_db($db_database, $link);
    if (!$db_selected) {
        die ('Can\'t select db ' . $db_database . ' ' . mysql_error());
    }
?>
Avatar billede hmanback Nybegynder
26. juni 2009 - 13:27 #7
Lille rettelse til scriptet:

<?php

$db_host = '';
$db_user = '';
$db_pass = '';
$db_database = '';

$link = mysql_connect($db_host, $db_user , $db_pass);

if (!$link) {
    die('Could not connect: ' . mysql_error());
}
echo 'Connected successfully<br>';

if ($link) {
    $db_selected = mysql_select_db($db_database, $link);
    if (!$db_selected) {
        die ('Can\'t select db ' . $db_database . ' ' . mysql_error());
    }
echo 'Database ' . $db_database . ' selected';

mysql_close($link);
?>
Avatar billede pulv3n Nybegynder
26. juni 2009 - 16:07 #8
Det kan godt være jeg spørger dumt, men hvordan afvikles sådan et script? ;)
Avatar billede hmanback Nybegynder
27. juni 2009 - 11:13 #9
kopier fra og med <?php til og med ?>

Åben notepat og "paste"

Vælg "Save as", vælg *.* fra "Save as type"

Giv filen et navn og endelsen .php

Upload filen på din server

Åben en browser, gå til: http://www.arosweb.dk/dinfil.php
Avatar billede pulv3n Nybegynder
27. juni 2009 - 11:27 #10
Okay super. Jeg får følgende resultat:

Connected successfully
Database arosweb_test selected

Så det er da ret underligt at jeg ikke kan få forbindelse til databasen igennem Typo3...
Avatar billede hmanback Nybegynder
27. juni 2009 - 13:18 #11
Når du i step 1 angiver:

username: Dit DatabaseBrugernavn
Password: Dit DatabsePassword
Host: mydb16.surftown.dk

Får du stadig samme fejl?
"Go to step 1 and enter a proper username/password" + MySQL fejlen?
Avatar billede pulv3n Nybegynder
27. juni 2009 - 15:04 #12
Jep... nøjagtig den samme fejl...
Avatar billede hmanback Nybegynder
27. juni 2009 - 20:53 #13
Prøv at downloade filen localconf.php - ligger i mappen typo3conf

I den fil kig efter:

$typo_db_username = '';
$typo_db_password = '';
$typo_db_host = '';

Hvis de til stede så slet linierne.

upload filen igen i mappn.

I mappen typo3conf kan der også ligge nogle filer der starter med temp_CACHED*.php

Slet dem.

Tøm din browser cache og prøv at køre installationen igen.
Avatar billede hmanback Nybegynder
28. juni 2009 - 18:33 #14
Forvørigt, i dit kontrolpanel hos surftown er der en funktion der hedder "Nulstil filrettigheder". Prøv den.
Avatar billede hmanback Nybegynder
09. juli 2009 - 12:43 #15
Med al respekt - hvis du poster et spørgsmål og vælger at opgive af en eller anden grund, kunne du så ikke melde ud. Det er der ingen skam i det.
Avatar billede pulv3n Nybegynder
09. juli 2009 - 12:56 #16
Beklager... Har været på ferie.
Jeg har prøvet alle ovenstående forslag og det dem hjalp desværre ikke. Jeg har ligeledes været i kontakt med Surftown som heller ikke kan hjælpe mig. Så overvejer kraftigt at droppe det og istedet prøve noget i stil med Drupal eller Joomla.
Avatar billede strato Nybegynder
04. august 2009 - 23:20 #17
Det er d.d. lykkedes mig at få et site op at køre med TYPO3. Dog uden automatisk billedrendering hvilket jo i sig selv er en ret væsentlig ting i TYPO3.

Er den bruger du benytter på basen dba eller bare en læse/skrive bruger? TYPO3 forventer jo under en installation, at kunne oprette tabeller m.v.