Avatar billede johncleese Nybegynder
25. juni 2009 - 11:50 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

uddybende fejl besked ved script fejl

hejsa,.
jeg er igang med at lave et vbscript der tilføjer printere og jeg vil gerne lave så den viser brugeren en meddelelse om at der er en fejl hvis der opstår en under script afkørelsen. en fejlbesked man selv har beskrevet. hvordan laver man det?

f.eks hvis denne her linje fejler
WshNetwork.AddWindowsPrinterConnection PrintServer & "printer"

så skal der står at det er den printer der ikke kunne tilsluttes til og så skal man klikke ok og scriptet fortsættes.

nogen der kan vise mig hvordan man laver sådan en fætter? :)
Avatar billede Slettet bruger
25. juni 2009 - 15:10 #1
Prøv med noget ala:

On Error Resume Next
    WshNetwork.AddWindowsPrinterConnection PrintServer & "printer"
    If Err.Number <> 0 Then
        MsgBox "Der opstod en fejl ved mapning af printeren: " & Err.Description
    End If
On Error GoTo 0
Avatar billede johncleese Nybegynder
25. juni 2009 - 18:59 #2
Hej thomas
tak for det.det kunne jeg godt bruge. jeg kunne ikke lige lure hvad den der on error goto 0 betyder. hvis nu den prøver at tilføje en printer der ikke eksistere så kommer der ikke nogeen err.description. Det troede jeg den skulle eller hvad?
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2009 - 01:32 #3
Hej igen.

On Error GoTo 0 betyder, at selve fejlhåndteringen specificeret med On Error Resume Next stoppes og at der i resten af scriptet, eller til det modsatte specificeres igen, køres uden fejlhåndtering.

Jeg har lavet en lille artikel og samlet dine spørgsmål sammen på min blog http://www.winfrastructure.dk/blog/article.aspx?BlogEntry=VbScript-with-error-handling

Du er velkommen til at tjekke den ud :-)
Avatar billede johncleese Nybegynder
26. juni 2009 - 11:12 #4
jeg skal lige have det skået ud i pap! hehe :)
vil det så sige at goto 0 betyder at on errer resume next ikke aktiveres og næste gang der kommer en fejl så stopper scriptet?
det er også en go' ide at hvis man opretter flere printer connections så skal man lige clear' error beskeden :-)

foresten fed side du har lavet. Findes der en skabelon til at lave en ligneden blog? eller har du selv lavet den fra bunden?
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2009 - 12:33 #5
On Error GoTo 0 betyder, at fejlhåndteringen kører - altså koden indenfor 'blokken' afvikles med fejlhåndtering, men derefter 'slukkes' fejlhåndteringen og resten af scriptet afvikles uden fejlhåndtering, med mindre det drfineres på samme måde længere nede i koden/scriptet.

Man kan jo også sætte en On Error Resume Next helt i toppen af sit script og så vil alt/hele scriptet afvikles uden at komme med fejl, hvis der opstår fejl.

Den anden måde, med de mindre blokke af fejlhåndtering kan jeg bedre lide, da det giver mulighed for netop at fejlfinde og udskrive mere specifikke meddelelser til brugeren ved evt. fejl.

Hvis du vil cleare en error kan du bruge Err.Clear lige før den egentlige kode, der afvikles i fx. et loop indenfor din fejlhåndteringsblok.

Tak for roserne med hensyn til siden, som jeg desværre ikke har designet selv. Jeg er på ingen måde grafisk minded og har derfor fundet en skabelon på freecsstemplates.org.
Alt det bagvedliggende programmering til bloggen har jeg så selv lavet. Og den er netop gået i luften for alvor så derfor syntes jeg det var nærliggende at svare gennem et indlæg så andre vil kunne finde frem til dte og måske drage nytte af det :-)
Avatar billede johncleese Nybegynder
26. juni 2009 - 15:39 #6
okay takker. det var lige svar jeg ledte efter, jeg blev lidt forvirret med den der on error. ,men nu ka' jeg komme videre med scriptet og generere nogle ordentlige fejl beskeder.
jeg må lige lure freecstemplate af :-P
skal du lige have point? :)
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2009 - 16:06 #7
Jo tak :-)
Glad for at jeg kunne hjælpe dig på vej!