Avatar billede Hawkeyed Nybegynder
18. juni 2009 - 13:46 Der er 1 løsning

RAID stripe size, hvad skal jeg vælge?

Jeg har meget svært ved at bestemme mig for en stripe size til mit raid da svaret man får ved at søge på det er, at det kommer an på så meget.

Derfor vil jeg meget gerne hører fra nogen der måske har et lignende setup? eller bare har erfaring med raid.

Setup:
mobo: asus p5k-e wifi-ap
cpu: intel quadcore 2,4ghz Q6600
ram: 4GB 800 mhz 4-4-4-12
Harddiske der skal i raid: 2 X Samsung SP F1 1TB, 32MB, SATAII

Harddiskene skal i raid 0

Jeg bruger raid controlleren på bundkortet ICH9. Dvs software raid så vidt jeg har forstået, og dermed belastning af cpu og ram.

Det jeg gerne vil opnå:
Først og fremmest hurtig opstart af windows vista 64 bit ultimate. Dernæst bedre performance i spil.

Der kan oprettes 2 volumes på raidet med forskellig stripe size, så der kan eventuelt bruges forskellig stripe size til styresystemer og til spil.

Jeg har læst at til styresystemet skal den være så lav som muligt, gælder det også vista eller ligger der flere større filer i dette forholdsvis nye os?

Til spil har jeg også læst at den skal være lav, og nogen spil har da også mange små filer, men ved f. eks. WoW ligger langt det meste data jo i kæmpe mpq komprimerede filer. Nogen der har en fornemmelse af hvad der bliver brugt mest i de nye spil for tiden, store eller små filer?

Kort version af spørgsmålene: Hvilken stripe size er bedst til vista opstart(og general performance) med mit hardware? og hvilken stripe size er bedst til spil med mit hardware?

På forhånd mange tak :)

Hawkeyed
Avatar billede Hawkeyed Nybegynder
23. august 2009 - 22:53 #1
nå men det kan jo egentlig være ligemeget nu eftersom det er længe siden jeg satte det op, og der tilsyneladende ikke er nogen der har et bud.