Avatar billede sovsekoder Nybegynder
18. juni 2009 - 09:19 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Brug af XML datatype i SQLServer 2005

Er der nogen der har et link til et rigtigt godt eksempel hvor der bruges XML datatypen i en databasen. Jeg er ikke med på hvornår den skal bruges / hvornår det er smart at bruge typen.

Alle input er velkomne, et eksempel på et godt lille kørende .NET system med sourcecode + database ville være helt optimalt.
Avatar billede sovsekoder Nybegynder
19. juni 2009 - 08:14 #2
Ja... Jeg er nogenlunde med på hvordan det bruges og implementeres. Jeg mangler blot noget info omkring hvornår det skal bruges (dvs. istedet for blot at lave tabeller).

Hvis jeg har lavet min domæne-model kan jeg ikke se hvorfor jeg skal tage en klump ud og repræsentere den som XML istedet for at lave tabeller?

Er XML-datatypen kun beregnet til at gemme XML, som man måske ellers ville have gemt i f.eks. en fil (for at stille det lidt sort/hvidt op)?
Avatar billede arne_v Ekspert
19. juni 2009 - 11:32 #3
Det er faktisk et godt spoergsmaal.

Jeg kan se to gode grunde:

1) typed XML tillader data strukturer som er meget vanskelige at repraesentere i relations database

2) untyped XML tillader en halvstruktueret tilgang til ekstra data

Lad os sige at du har en stillings database med 21 delte attributter med derudover 1-5 forskellige attributter for hver af 123 forskellige stillings typer.

Der er forskellige loesninger:

A) en tabel med faellesmaengden af attributter og en masse NULL's

B) en tabel med foreningsmaengden af attributter og 123 tabeller med de specifikke attributter og en FK til den foerste tabel

C) 123 tabeller med hver deres tabel struktur (og en SP til at sikre unikke PK across tabeller)

D) en tabel med 21 normale felter og et XML felt hvor al det specifikke gemmes

#D er ikke specielt paen, men den er altsaa ret praktisk.
Avatar billede sovsekoder Nybegynder
22. juni 2009 - 10:09 #4
hmmm ja ok. Kan godt se pointen. Ved du hvordan man angiver schemaet for den XML man gemmer? og i givet fald om det er muligt at tillade flere forskellige skemaer til samme felt?
Avatar billede sovsekoder Nybegynder
22. juni 2009 - 10:09 #5
Det jeg tænker på er om man angiver skemaet pr. række eller pr. tabel.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. juni 2009 - 11:54 #6
Der er syntax eksempler i MS artiklen på brug af schema.

Jeg mener at schema er per kolonne (check i artiklen), men det betyder ikke noget, da du i et schema kan angive forskellige muligheder via schema choice.
Avatar billede sovsekoder Nybegynder
22. juni 2009 - 12:07 #7
ok, tak for info - jeg kan komme videre :) - smid et svar
Avatar billede arne_v Ekspert
22. juni 2009 - 16:15 #8
svar