Avatar billede andersgm Nybegynder
17. juni 2009 - 15:24 Der er 7 kommentarer

Hvilket CD/DVD-drev skal jeg vælge til MacBook?

Hejsa..

Jeg har en 1,5år gammel sort macbook (13"), hvor cd/dvd drevet er gået i stykker. Apple vil selvfølgelig ikke lave det på trods af reklamationsretten og jeg gider ikke vente til sagen er afgjort af forbrugerstyrelsen.

-Så er der nogen der kan anbefale et cd/dvd drev som jeg kan købe og selv sætte i min macbook? Hvordan ved jeg om et cd/dvd drev passer i min macbook?

På forhånd tak.
Avatar billede mstorgaard Praktikant
17. juni 2009 - 15:28 #1
Så vil jeg sgu nærmere anbefale at du køber et eksternt drev, medmindre du kender nogen, der har styr på at reparere bærbare computere eller du selv har styr på det, for det kan godt være lidt tricky at arbejde i en MacBook.

Jeg har selv haft skiftet en skærm på en MacBook 13", og det tog et par forsøg før det lykkedes, og der er rigtig mange skruer der skal pilles af og sættes på igen og mange ledninger, der skal føres de rigtige veje rundt. Tingene er mast godt sammen i computeren, så der skal ofte pilles flere ting fra bare for at skifte en helt anden del.
Avatar billede egonspock Seniormester
17. juni 2009 - 15:35 #2
Her er en guide:
http://www.ifixit.com/Guide/Browse/MacBook

Men Mstorgaard har ret, det er en meget træls operation og du bør overveje hvor meget du egentlig bruger dit CD-drev. Bortset fra det er det vist et standard-drev, om det lige er ATA eller SATA ved jeg ikke.
Avatar billede mstorgaard Praktikant
17. juni 2009 - 16:04 #3
Men hvor har du købt din MacBook? Jeg købt en MacBook Pro hos Fona for omkring et år siden, og da mit drev gik i koks for nogle måneder siden reparerede de det uden problemer.
Avatar billede andersgm Nybegynder
17. juni 2009 - 16:16 #4
Jeg har købt den via apples hjemmeside og det er Humac's værksted som har vurderet at "fejlen ikke anses for at være tilstede ved købstidspunktet" og derfor vil de ikke udbedre fejlen.
Forbrugerstyrelsen har oplyst mig om at jeg i henhold til reklamationsretten bør kunne forlange at få den repareret når fejlen er opstået ved almindelig brug inden to år. Og eftersom jeg stort set ikke har brugt drevet vil jeg mene at Apple bør lave den, men det er jo svært at dokumentere.

Hvis din MacBook var under 1 år, så kan jeg godt forestille mig at det gik fint, for så gælder Apple's egen garanti.
Avatar billede mstorgaard Praktikant
17. juni 2009 - 16:29 #5
Nu var det Fona, der reparerede den via Elektronikcentret. Det var sandsynligvis dem, der forhandler deres forsikringer, der betalte for det.

Men hvad så med at tage sagen direkte til Apple? De plejer da at sørge for deres kunder.
Avatar billede andersgm Nybegynder
17. juni 2009 - 16:40 #6
Jeg har taget det direkte til Apple. - men de er desværre kendt lidt for godt hos forbrugerstyrelsen. Bl.a. pga undersøgelsesgebyrer og generel modstand mod at hjælpe når der er gået mere end ét år efter købet. Du kan jo prøve et hurtig søg på google med ordene Apple og forbrugerstyrelsen...
Havde derfor lidt større forhåbninger for Humac, men der følger de vist samme stil.
Avatar billede mstorgaard Praktikant
17. juni 2009 - 16:48 #7
Jeg har generelt også dårlige erfaringer med Humac, men jeg plejer ikke at have nogen problemer, når jeg tager det direkte med Apple.