Avatar billede jacobwaage Nybegynder
14. juni 2009 - 18:05 Der er 7 kommentarer

Flash i forgrunden

Hej,

Jeg er ved at integrere en flashfil på en hjemmeside. Det er meningen at filen skal ligge i forgrunden (altså foran teksten på hjemmesiden) og så have et transparent lag (sidstnævnte har jeg fundet ud af, hvordan man gør). Det skal også være sådan at man kan flytte flashfilen rundt på siden i HTML-koden uden at resten af sidens indhold flytter sig. Hvordan gør jeg dette?

Indtil videre ser min kode sådan her ud:

<object classid="clsid:d27cdb6e-ae6d-11cf-96b8-444553540000"

codebase="http://fpdownload.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=8,0,0,0" width="500" height="337" id="flashfil"

align="top">
<param name="allowScriptAccess" value="sameDomain" />
<param name="movie" value="flashfil.swf" /><param name="loop" value="false" /><param name="menu" value="false" /><param name="quality"

value="high" /><param name="wmode" value="transparent" /><param name="bgcolor" value="#ffffff" /><embed src="flashfil.swf" loop="false"

menu="false" quality="high" wmode="transparent" bgcolor="#ffffff" width="500" height="337" name="flashfil" align="top"

allowScriptAccess="sameDomain" type="application/x-shockwave-flash" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
</object>

Jeg mener at det er nogle HTML-koder jeg skal skrive, men jeg er ret ny ud i det her og håber på hjælp

Hilsen
Jacob
Avatar billede hkb-x Nybegynder
14. juni 2009 - 18:30 #1
indram din flash kode i et div tag. dette tag kan du så behandle som et ganske almindeligt element og ændre på dets potion via CSS position.
Avatar billede hkb-x Nybegynder
14. juni 2009 - 18:31 #2
<div style="position: absolute;">
<div style="position: relative; top: 10px">
flash kode og andet indhold her
</div>
Avatar billede hkb-x Nybegynder
14. juni 2009 - 18:32 #3
ellers har jeg set flash der kan manipulere hele siden på en gang
Avatar billede mk_ Nybegynder
14. juni 2009 - 18:45 #4
Det er et skud i tågen, men prøv at sæt wmode til "window"…
Avatar billede jacobwaage Nybegynder
14. juni 2009 - 19:50 #5
Tak for svar. Når jeg gør som hkb-x foreslår, lægger filmen sig bagved teksten. Jeg vil gerne have den foran.

Hvis jeg sætter wmode til "window" lægger filmen sig foran teksten, men er til gengæld ikke transparent.

Hmmm :-( andre bud?
Avatar billede mk_ Nybegynder
14. juni 2009 - 20:38 #6
Jeg forstår ikke hvorfor du vil have den transparent - når den alligevel skal ligge ovenover teksten?

Men måske kunne du gøre det med z-index, eksempel:
<div id="_d" style="position:absolute;z-index:10;">
  flash embed her
</div>

Men jeg ved ikke lige hvor vidt det ville virke..
Avatar billede jacobwaage Nybegynder
14. juni 2009 - 20:46 #7
Jeg fandt svar på spørgsmålet her:
http://www.webpronews.com/topnews/2003/05/28/transparent-flash-and-dhtml-layers

Mere præcist
<div id="jet" style="position:absolute; width:1024px;height:336px; z-index:1; left: -460px; top: 160px; visibility: visible;">
<OBJECT classid="clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000"codebase=
"http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=
6,0,0,0" WIDTH="1024" HEIGHT="356" ALIGN="">
<PARAM NAME=movie VALUE="jet.swf">
<PARAM NAME=quality VALUE=high>
<PARAM NAME=wmode VALUE=transparent>
<PARAM NAME=bgcolor VALUE=#FFFFFF>
<param name="LOOP" value="false">
<EMBED src="jet.swf" WIDTH="1024" HEIGHT="356" loop="false"ALIGN="" quality=high wmode=transparent bgcolor=#FFFFFF TYPE="application/x-shockwave-flash" PLUGINSPAGE="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer">
</EMBED>
</OBJECT>
</div>

- så det er vist mk_, der var tættest på :-)

Tak for bud.