Avatar billede glenn007 Nybegynder
10. juni 2009 - 08:22 Der er 6 kommentarer

hvor stor database kan man have

som overskriften lyder.

helt konkret. hvor mange rækker kan man have i en my sql database. er det mulligt at have 33 millioner rækker på samme server hvis hver rækker indeholder 30 tegn feks. skal det være en ekstrem server for at dette kan lade sig gøre eller er det "normalt" for nutidens webservere at klare den type størrelser.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. juni 2009 - 09:01 #1
Det er ikke i sig selv noget problem. Du skal blot

1) Sikre dig at du opretter passende indexer, og SELECT-er ved hjælp af dem
2) Hvis det er på et webhotel ikke overtræder pladsforbrug.
Avatar billede glenn007 Nybegynder
10. juni 2009 - 09:12 #2
ok, og med index mener du en slags under kastegorisering ik ?
Avatar billede j4k0b Nybegynder
10. juni 2009 - 09:22 #3
Jo ligesom ordopslaget bag i en bog. Hvis du har 33 mio. rækker som ikke er indekseret skal serveren lavet et såkaldt "full table scan" hver gang du selecter fra din tabel. Du kan nok forestille dig hvor langsom din hjemmeside så bliver :-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. juni 2009 - 09:40 #4
Din bemærkning "og med index mener du..." tyder på at du bør sætte dig ned og lære om (relationelle) databaser. Det tager lidt mere end 5 minutter ... ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
10. juni 2009 - 15:42 #5
MyISAM tabeller i en standard MySQL build har en limit paa 4.2 milliarder raekker i en tabel.

Hvis man builder med MySQL med --with-big-tables kan der vaere et atronomisk antal raekker i en tabel.

InnoDB tabeller har andre limits.

33 millioner x 30 bytes er kun 1 GB data. Det er vel ikke engang nok til at faa den fra "lille database" til "mellem database" kategorien.

Hvis performance skal vaere god skal su som Erik skriver bruge de rigtige indexes.

Google det.

Normalt foretraekker man at have separat web og db server. Men til en lille 1 GB database kan det sikkert godt koere paa samme box.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. august 2009 - 04:02 #6
tid at faa afsluttet her?