Avatar billede newbie73 Nybegynder
05. juni 2009 - 17:54 Der er 15 kommentarer

Hjælp til en nybegynder

Hej

Jeg er lidt newbie og er ved at lege med en hjemmeside til min andelsforening. Jeg har "lånt" lidt fra en template.

Hvordan får jeg link til at åbne et givent indhold i id="content" området på siden?

På forhånd tak for start-hjælpen :-)

_______________________________________

<!-- start content -->
                <div id="content">
                    <div class="post">
                        <h1 class="title">Velkommen</h1>
                        <p class="byline"><small>Velkommen til vores hyggelige andelboligforenings hjemmeside. </p>

                    </div>

                <div class="post">
                        <h1 class="title">Sidste nyt</h1>
                        <p class="byline"><small>Indlæg fra bestyrelsen den 22/6 2009 </p>
                        <div class="entry">
                            <p><strong>Arbejdsdag</strong></p> Næste arbejdsdag er <b>tirsdag 27/7 2009 kl 17.00</b> og der vil som vanligt være pizza og drikke kl 19.00...... HUSK DET NU!
                        </div>

                <!-- end content -->
                <!-- start sidebar -->
                <div id="sidebar">
                    <ul>
                        <li>
                            <h2>Indhold</h2>
                            <ul>
                                <li><a href="#">ABs historie</a></li>
                                <li><a href="#">Bestyrelse</a></li>
                                <li><a href="#">Referat af seneste bestyrelsesmøede </a></li>
                                <li><a href="#">Tidligere referater </a></li>
                                <li><a href="#">Referat af seneste geralforsamling </a></li>
                                <li><a href="#">Tidligere referater </a></li>
                                <li><a href="#">Andelslejlighed til salg </a></li>
                                <li><a href="#">Håndværkerliste </a></li>
                                <li><a href="#">Venteliste</a></li>
                                <li><a href="#">Forside</a></li>

                            </ul>
                        </li>

                    </ul>
                </div>
                <!-- end sidebar -->
                <div style="clear:both"> </div>
            </div>
Avatar billede keysersoze Guru
05. juni 2009 - 17:58 #1
hvis du ikke benytter gammeldags (i)frames eller nyere, men også sværere og på nogle punkter meget uhensigtsmæssige, løsninger som fx AJAX kan du ikke skifte enkelte dele af en side. Du er nødt til at reloade hele siden.
Avatar billede ebusiness Nybegynder
05. juni 2009 - 23:32 #2
Det lette svar (som keysersoze også antydede) er at bruge en iframe.

Her er et basalt eksempel:
<iframe name="framename" src="http://www.w3schools.com/" style="width:400px;height:300px;"></iframe>
<a href="http://eksperten.dk/" target="framename">Eksperten</a>
Avatar billede newbie73 Nybegynder
07. juni 2009 - 09:52 #3
Tak for Jeres hjælp..... jeg reloader hele siden, da der ikke er det store datamængde i det.

mvh

Newbie73
Avatar billede keysersoze Guru
07. juni 2009 - 10:12 #4
super - så er her et svar så spm kan lukkes :)
Avatar billede newbie73 Nybegynder
07. juni 2009 - 12:15 #5
er også ny på denne side....så hvordan lukker jeg spørgsmål og giver poínt? :-)
Avatar billede keysersoze Guru
07. juni 2009 - 14:13 #6
sæt flueben i "Accepter dette svar" ud for svaret, og klik på "Accepter svar og afgiv point" nederst.
Avatar billede newbie73 Nybegynder
08. juni 2009 - 17:11 #7
Prøver at åbne linket i et nyt vindue men kan ikke få det til at fungere...

_____________________

<h2>Indhold</h2>
                            <ul>
                                <li><a href="#">ABs historie</a></li>
                                <li><a href= "./index_besty.html" target =_blank>Bestyrelse</a></li>
                                <li><a href="#">Referat af seneste bestyrelsesmøede </a></li>
                                <li><a href="#">Tidligere referater </a></li>
                                <li><a href="#">Referat af seneste geralforsamling </a></li>
                                <li><a href="#">Tidligere referater </a></li>
                                <li><a href="#">Andelslejlighed til salg </a></li>
                                <li><a href="#">Håndværkerliste </a></li>
                                <li><a href="#">Venteliste</a></li>
                                <li><a href="#">Forside</a></li>

                            </ul>
_________________

TOTAL NEWBIE :-)
Avatar billede keysersoze Guru
08. juni 2009 - 17:30 #8
dette burde kunne gøre det;

<li><a href="/index_besty.html" target="_blank">Bestyrelse</a></li>
Avatar billede newbie73 Nybegynder
08. juni 2009 - 18:31 #9
Kan bare ikke få det til at fungere....linket skal åbne i et nyt vindue...

________________________

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8" />
<title>Andelsboligforeningen Edvard Falcks Gade 3-5</title>
<meta name="keywords" content="" />
<meta name="description" content="" />
<link href="style.css" rel="stylesheet" type="text/css" media="screen" />
</head>
<body>
<div id="wrapper">
<!-- start header -->
<div id="header">
    <h1>Andelsboligforeningen </h1><br><br>
    <p> Edvard Falcks Gade 3-5</p>
</div>
<!-- end header -->
<!-- start page -->
    <div id="page">
        <div class="bgtop">
            <div class="bgbtm">

                <!-- start content -->
                <div id="content">
                    <div class="post">
                        <h1 class="title">Velkommen</h1>
                        <p class="byline"><small>Velkommen til vores hyggelige andelboligforenings hjemmeside. </p>

                    </div>

                <div class="post">
                        <h1 class="title">Sidste nyt</h1>
                        <p class="byline"><small>Indl&aelig;g fra bestyrelsen den 22/6 2009 </p>
                        <div class="entry">
                            <p><strong>Arbejdsdag</strong></p> N&aelig;ste arbejdsdag er <b>tirsdag 27/7 2009 kl 17.00</b> og der vil som vanligt v&aelig;re pizza og drikke kl 19.00...... HUSK DET NU!
                        </div>

                <!-- end content -->
                <!-- start sidebar -->
                <div id="sidebar">
                    <ul>
                        <li>
                            <h2>Indhold</h2>
                            <ul>

                                <li><a href="#">ABs historie</a></li>
                                <li><a href= "./index_b.html" target="_blank">Bestyrelse</a></li>
                                <li><a href="#">Referat af seneste bestyrelsesm&oslash;ede </a></li>
                                <li><a href="#">Tidligere referater </a></li>
                                <li><a href="#">Referat af seneste geralforsamling </a></li>
                                <li><a href="#">Tidligere referater </a></li>
                                <li><a href="#">Andelslejlighed til salg </a></li>
                                <li><a href="#">H&aringndv&aelig;rkerliste </a></li>
                                <li><a href="#">Venteliste</a></li>
                                <li><a href="#">Forside</a></li>

                            </ul>
                        </li>

                    </ul>
                </div>
                <!-- end sidebar -->
                <div style="clear:both">&nbsp;</div>
            </div>
<div id="footer">
    <p>&copy;2009 copyright www.ab-efg.dk &nbsp;&bull;&nbsp; <A  href="mailto:" target=main>Kontakt webmaster</A>&nbsp;&bull;&nbsp; <A  href="mailto:" target=main>Kontakt bestyrelsen</A> </p>
</div>
</body>
</html>
________________________-

??????
Avatar billede keysersoze Guru
08. juni 2009 - 18:51 #10
det fungerer fint hos mig - har du et link til hvor det ikke fungerer eller kan du beskrive nærmere hvad der sker/ikke sker?
Avatar billede newbie73 Nybegynder
08. juni 2009 - 19:01 #11
jeg bruger edit+ til html editor og her virker det ikke..... jeg har endnu ikke lagt det op på webhotel....
Avatar billede keysersoze Guru
08. juni 2009 - 19:42 #12
Der er ikke noget oplagt der gør at det ikke skulle virke (udover at target ikke er valid at benytte) - og som sagt fungerer det fint her. Et gæt kunne være at der var en popup-blokker eller lignende der gik i vejen.
Avatar billede newbie73 Nybegynder
08. juni 2009 - 19:48 #13
ja, det kunne være en pop-up blokering..... men hvordan får jeg linket åbnet i den sektion, der hedder " content"?
Avatar billede keysersoze Guru
08. juni 2009 - 21:29 #14
Som beskrevet i første kommentar kan du ikke uden videre åbne links på den måde - enten kræver det (i)frames eller AJAX. Det bedste forslag vil stadig være at lave unikke sider til hvert link - og for at undgå dobbeltarbejde benytte SSI, http://activedeveloper.dk/articles/category/9/ , til inkludering af de statiske ting, fx menu osv.
Avatar billede keysersoze Guru
18. september 2009 - 22:39 #15
lukketid?