Avatar billede rejx Nybegynder
30. maj 2009 - 23:07 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

fast-flydende-fast og fuld højde

Hej eksperter.
Jeg har et lille spørgsmål jeg har et layout jeg gerne vil have realiseret. Opdelingen skal være således:

http://elimart.dk/cssopdeling.jpg

Det skal bruges til at jeg via en et enkelt element kan definere breden på mit layout eks. 1000px.

felterne 1,3,7,9 vil altid have samme størrelse.
felterne 2,5 og 8 skal tilpasse sig breden af layoutet.
felterne 4 og 6 vil altid have samme brede, men skal altid have samme højde som 5.

Det er meningen jeg skal have en "kasse" med nogle skygger på, hvis der er andre løsnings forslag til dette, hvor jeg kan have en dynamisk brede, så post dem gerne her =)

Kan dette overhovedet laves i ren CSS?
Avatar billede ebusiness Nybegynder
31. maj 2009 - 01:18 #1
Sådan her mener du? Der skal bare lige tilføjes nogle flere kant- og hjørneblokke efter samme princip.

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<title>Test</title>
</head>
<body>
<div style="position:relative;width:400px;background-color:red;padding:100px;">

<!-- kantblok -->
<div style="position:absolute;width:100%;height:100px;background-color:green;bottom:0px;left:0px;">
<div style="height:100px;margin:0px 100px;background-color:yellow;"></div>
</div>

<!-- hjørneblok -->
<div style="position:absolute;width:100px;height:100px;background-color:purple;bottom:0px;right:0px;"></div>

<!-- centerblok -->
<div style="background-color:blue;">Teksten<br><br>bestemmer<br><br>h&oslash;jden.</div>

</div>
</body>
</html>
Avatar billede ebusiness Nybegynder
31. maj 2009 - 01:36 #2
Jeg fandt lige på en alternativ metode som sparer et par elementer:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<title>Test</title>
</head>
<body>
<div style="position:relative;width:400px;background-color:red;padding:100px;">

<!-- centerblok -->
<div style="position:relative;background-color:blue;">

<!-- kantblok -->
<div style="position:absolute;width:100%;height:100px;background-color:green;bottom:-100px;left:0px;"></div>
<div style="position:absolute;width:100px;height:100%;background-color:yellow;bottom:0px;right:-100px;"></div>

<!-- hjørneblok -->
<div style="position:absolute;width:100px;height:100px;background-color:purple;bottom:-100px;right:-100px;"></div>

Teksten<br><br>bestemmer<br><br>h&oslash;jden.</div>

</div>
</body>
</html>
Avatar billede rejx Nybegynder
06. juni 2009 - 11:50 #3
ebusiness -> Mange tak for et super og brugbart svar =) Undskyld den lange svar tid