Avatar billede extension Nybegynder
28. maj 2009 - 10:05 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

CSV data til MySQL (internet)

Når jeg eksporterer data fra min FileMaker som CSV, forsvinder formateringen.
Et tekstfelt med 3 enkelt-linier bliver til en enkelt linie, i den exporterede CSV fil.
PS: De tre linier tekst benyttes som dropdown felter på nettet (options). Men efter import i MySQL er de 3 linier nu blevet til 1.

Har prøvet næsten alle muligheder i filemaker.
PS. Hvis jeg, manuelt, laver linieskiftene i den eksporterede CSV fil, virker det som det skal.
Nogen gode råd?
Venlig hilsen
Boris
Avatar billede zordesign Nybegynder
28. maj 2009 - 10:21 #1
Hej Boris

FileMaker "hjælper" dig ved ikke at lade dine linjeskift komme med. I en del tekstbaserede eksportformater betyder linjeskift "ny post"/"new record"...

FileMaker sætter faktisk et andet tegn ind i stedet for linjeskiftet, men det kan være svært at fange i et tekstbehandlingsprogram, da det normal ikke vises i teksten. Se, om du kan få fat i det ved at sætte markøren i den eksporterede tekst lige før der skulle have været et linjeskift, marker herefter tegnet efter (shift-cursor til højre eller ctrl-cursor til højre), og vælg kopier søg efter dette tegn.

Mit bedste råd er, at du laver et skyggefelt i FileMaker, som er et beregnet felt der tager dit felt med linjeskift og laver linjeskiftet om til et andet tegn (eller en følge af tegn), der ikke indgår i dine data i øvrigt - fx "#$#". Brug Substitute-funktionen i FileMaker til at erstattet "linjeskiftsymbolet" (det ligner et pi-tegn) med dine midlertidige tegn. Dermed kan du eksportere en tekst, som ikke indeholder linjeskift - de er jo nu blevet til #$# eller hvad du nu har valgt.

Efter eksport bruger du søg/erstat i eksportfilen og laver så de midlertidige tegn om til linjeskift igen.

Indrømmet - lidt bøvlet. Men det virker!

- André
Avatar billede extension Nybegynder
28. maj 2009 - 11:00 #2
En rigtig god ide...
Jeg kan godt se "linieskift" tegnet (når jeg bruger show invisible) men jeg er ikke istand til at kopiere det (på en Mac)

Vh
Boris
Avatar billede zordesign Nybegynder
28. maj 2009 - 23:09 #3
Hvis du sidder på Mac, så er en mulig løsning BBEdit - et super tekstredigeringsprogram som er perfekt til denne type opgaver. Se mere (og hent gratis demo, som kan løse dit problem) på http://bbedit.com/products/bbedit/

Hvis du henter demoen på BBEdit, så søg efter \x0B (det er tegnkoden, FileMaker bruger i stedet for linjeskift) og erstat med \r (tegnkoden for linjeskift).

- André
Avatar billede extension Nybegynder
28. maj 2009 - 23:35 #4
Perfekt  -lige det jeg skulle bruge.
- mange tak for hjælpen

Venlig hilsen
Boris
Avatar billede extension Nybegynder
28. maj 2009 - 23:37 #5
Bruger forøvrigt TextWrangler som er indentisk med BBEdit  -men TextWrangler er gratis.

Vh
Boris