Avatar billede jokro Nybegynder
27. maj 2009 - 10:54 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

CSS positionering og firefox??

Jeg sidder og arbejder lidt på et design til forsiden af mine forældres nye onlineshop (www.absskabe.dk), men jeg har problemer med CSS i firefox?

Jeg er ikke den skarpeste CSS designer så håber på at der er nogle som kan hjælpe lidt til her?

Siden ser for øvrigt rigtig ud i IE, Safari, Chrome og Opera men Firefox ser helt forkert ud?
Avatar billede trissebasse Nybegynder
27. maj 2009 - 11:54 #1
Hej.

Der er et par småfejl i din xhtml. Prøv at validér og ret fejlene.
Avatar billede jokro Nybegynder
27. maj 2009 - 12:30 #2
Jeg har rettet nogle af fejlene, men forstår ikke helt de to sidste fejl, og firefox ser stadig forkert ud? http://validator.w3.org/check?uri=http://www.absskabe.dk/
Avatar billede trissebasse Nybegynder
27. maj 2009 - 13:10 #3
Har ikke lige nået at kikke men jeg mener du havde lagt et link til et style sheet langt nede i koden, hvor den burde være lagt indenfor din head
Avatar billede jokro Nybegynder
27. maj 2009 - 13:17 #4
Det er korrekt, at link til style ligger i body, og det bliver også rettet.

Men det er vel ikke fejlen eftersom at diverse styles jo bliver loadet?
Avatar billede trissebasse Nybegynder
27. maj 2009 - 13:32 #5
Det tror jeg faktisk det kan være. Firefox plejer ikke at "fejle" når Safari, Chrome og Opera ikke gør det. Det kan næsten ikke betale sig at lede efter andet indtil du får placeret stylesheetet rigtigt.
Avatar billede jokro Nybegynder
27. maj 2009 - 13:52 #6
Nu er link elementet placeret korrekt, men det virkede desværre ikke..
Avatar billede trissebasse Nybegynder
27. maj 2009 - 14:13 #7
Nej, OK. Man må heller ikke have et "div" indeni et "a". Det har du bla. ved "Gå til køkkenelementer" Det giver rod.
(Det går lidt stærkt det her. Men, jeg arbejder også:-)... )
Avatar billede jokro Nybegynder
27. maj 2009 - 14:20 #8
Jeg har tidligere forsøgt at sætte de to div's udenfor <a> men det hjalp heller ikke..

Sidder også selv og arbejder, så det er helt ok :)
Avatar billede trissebasse Nybegynder
27. maj 2009 - 15:07 #9
Glemte at spørge hvorfor du bruger tabeller...?  -  Det er nemmere uden!
Avatar billede jokro Nybegynder
27. maj 2009 - 15:19 #10
Ja det er der hvor mine ekspertiser begynder at halte lidt. Jeg kunne ikke rigtig få de forskellige ting placeret rigtigt uden tabellen..
Avatar billede godskesen Nybegynder
27. maj 2009 - 21:55 #11
Jeg har kikket lidt på din kode og tror faktisk det nemmeste for dig, vil være at lave hele øverste del med teksten, billede og knap til ét billede istedet for. Så skal du kun koncentrere dig om at placere et billede.

Hvis du stadig vil placere billederne absolut, tror jeg du vil have større held med det, hvis du sætter position: relativ; på din div #main istedet for tabellen.
Avatar billede jokro Nybegynder
28. maj 2009 - 08:43 #12
Det kan af SEO-mæssige oversager desværre ikke samles i et billede, så jeg prøver lige det du forslår med position:relativ; i stedet..
Avatar billede jokro Nybegynder
28. maj 2009 - 08:59 #13
Nu har jeg kigget lidt på dit forslag, og #main vil jeg helst ikke "pille" ved, da det er en del af "the core design" på shoppen.

CMS-systemet gir mig mulighed for at redigerer mellem
<!-- start content --> og <!-- end content --> og det er mellem dem at jeg har kodet. Samtidigt har jeg tilføjet nedenstående style til mit design på forsiden:
http://www.absskabe.dk/skin/frontend/default/default/css/forside-style.css

Der må da være en måde at gøre det på, uden at skulle pille i hele shoppens style?

Håber I forstår?
Avatar billede andreas13_fam Nybegynder
28. maj 2009 - 21:08 #14
<table width="950px" style="position:relative; top:165;">
skal være
<table width="950px" style="position:relative;top:165px;width:950px;">
eller anden måle enhed på top:;
Avatar billede andreas13_fam Nybegynder
28. maj 2009 - 21:10 #15
Ja det hjælper altså ikke men vi kan ligeså godt få valid kode hele vejen.
PS: det skal vist bare være: <table style="width:950px;">
Avatar billede andreas13_fam Nybegynder
28. maj 2009 - 22:00 #16
Har gennemset næsten alt og jeg har lagt mærke til at det er alle dine position:absolut; inde i din #main der ikke virke (uden undtagelse), så jeg vil ligesom godskesen forslå at bruge position relativ.

Hvis det ikke er en løsning, vil jeg i dette tilfælde påstå at det er en dårlig ide at blande position:absolut; og <table> sammen. position:absolut; bruges normalt i forbindelse med z-index, hvilket jeg også anbefaler dig hvis du vil bruge position:absolut;
Altså lave et lag i en <div> nederst i koden og placere dine objekter/billeder som de skal være.
Avatar billede mclemens Nybegynder
28. maj 2009 - 23:40 #17
Nu er problemet ikke så meget relative vs. absolute, men mere det at der ikke kan sættes en position:absolute; eller relative; på en tabel ... så jeg vil nok anbefale at du lige efter content start kommentaren (før tabellen) indsætter <div style="position:absolute;"> (eller relative) og så en </div> lige før content end kommentaren. (så er du også fri for at rode en masse rundt i det lige p.t. - tabellen fungerer jo ok)

- Der er ingen grund til at bruge z-index fordi man bruger position absolute, det afhænger af behovet af det man vil opnå.
Avatar billede mclemens Nybegynder
28. maj 2009 - 23:46 #18
^ - Ignorer ovenstående

#main{position:absolute;}
eller
#main{position:relative;}
tilføjet til css som foreslået af godskesen
er det samme (bortset fra det er lettere og bedre)
Avatar billede jokro Nybegynder
29. maj 2009 - 11:00 #19
Mange tak mclemens, jeg tilføjede som du nævnte en <div style="position:absolute;"> om det hele og det ser tilsyneladende ud til at virke!

Tilføjer du et svar?
Avatar billede mclemens Nybegynder
29. maj 2009 - 11:20 #20
Kommer her og tak for point :)