Avatar billede warberg Juniormester
25. maj 2009 - 14:36 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Fra mysql til xml

Dette er sikker ret simpelt, men mangler et skub i rette retning..

$r = mysql_query("SELECT FROM player")

Hvordan får jeg fx. $r[navn], $r[land] lagt et et XML-dokument?
Avatar billede mrgumble Nybegynder
25. maj 2009 - 14:48 #1
Har du en idé om, hvordan XML-dokumentet ser ud? Altså, hvad er strukturen?
Avatar billede TrekzRapper Nybegynder
25. maj 2009 - 14:49 #2
Sådan her :)

<?php

header("Content-type: text/xml");

$host = "hosten";
$user = "brugernavn";
$pass = "password";
$database = "databasenavn";

$forbind = mysql_connect($host, $user, $pass) or die("Kunne ikke forbinde.");
mysql_select_db($database, $forbind) or die("Kunne ikke finde databasen.");

$query = "SELECT * FROM player ORDER BY id DESC";
$resultat = mysql_query($query, $forbind) or die("Kunne ikke finde de nødvendige data.");

$xml_output = "<?xml version=\"1.0\"?>\n";
$xml_output .= "<SpillerInfo>\n";

for($x = 0 ; $x < mysql_num_rows($resultat) ; $x++){
    $row = mysql_fetch_assoc($resultat);
    $xml_output .= "\t<Spiller>\n";
    $xml_output .= "\t\t<Dato>" . $row['dato'] . "</Dato>\n";
        $row['navn'] = str_replace("&", "&", $row['navn']);
        $row['navn'] = str_replace("<", "<", $row['navn']);
        $row['navn'] = str_replace(">", "&gt;", $row['text']);
        $row['navn'] = str_replace("\"", "&quot;", $row['navn']);
    $xml_output .= "\t\t<Spillernavn>" . $row['navn'] . "</Spillernavn>\n";
        $row['land'] = str_replace("&", "&", $row['land']);
        $row['land'] = str_replace("<", "<", $row['land']);
        $row['land'] = str_replace(">", "&gt;", $row['land']);
        $row['land'] = str_replace("\"", "&quot;", $row['land']);
    $xml_output .= "\t\t<SpillerLand>" . $row['land'] . "</SpillerLand>\n";
    $xml_output .= "\t</Spiller>\n";
}

$xml_output .= "</SpillerInfo>";

echo $xml_output;

?>

-Hilsen TrekzRapper
Avatar billede mrgumble Nybegynder
25. maj 2009 - 14:54 #3
Til TrekzRappers kode, kan man overveje at anvende php's HTMLentites funktion (http://dk2.php.net/htmlentities).
Derudover er der visse problemer ved brug af & i XML-dokumenter, se blot på http://www.google.dk/search?q=xml+ampersand

Af hvad jeg kan se, burde der ikke være noget galt i TrekzRappers kode. Jeg forsøgte bare med en tilgangsvinkel, hvor warberg fik lov til at lære undervejs. ;o)
Avatar billede mrgumble Nybegynder
25. maj 2009 - 15:00 #4
Woups. Til TrekzRappers kode, kan man overveje at anvende HTMLentities i stedet for alle str_replace funktionerne. Bare hvis nogen skulle være i tvivl. :)
Avatar billede TrekzRapper Nybegynder
25. maj 2009 - 15:01 #5
Helt klart. Og tak for reminderen,. Men som du kan se, spytter den det ikke ud i et XML dokument, men direkte i browseren fra PHP. Hvis jeg ville smide den i et XML dokument ville jeg smide "&" væk.

Joo, htmlEntites er sgu fin nok, men som altid kan jeg bedst lide og lave det selv :P
Avatar billede warberg Juniormester
25. maj 2009 - 15:22 #6
Wow.... det gik stærkt :-)

Vi snakker om et helt nyt xml-dok, så struktur er fra start...

Jeg kan godt se idéen i opbygningen.
Jeg får dog fejl på output: XML-siden kan ikke vises
http://www.hvemvandt.dk/test.xml
Avatar billede arne_v Ekspert
25. maj 2009 - 22:34 #7
Man kunne overveje fremfor at opbygge XML som ren streng at opbygge det med noget som faktisk kender XML.

Man kan bruge både DOMDocument og XMLWriter.

http://www.eksperten.dk/guide/1263 har nogle simple eksempler (søg på "create" i guiden).
Avatar billede warberg Juniormester
25. maj 2009 - 23:32 #8
arne_v - det fatter jeg minus af :-)

jeg bøvler med fejl på $xml_output = "<?xml version=\"1.0\"?>\n";
Avatar billede TrekzRapper Nybegynder
26. maj 2009 - 01:28 #9
Warberg, dit problem er du prøver at smide PHP kode ud i et XML dokument. Koden skal gemmes som test.php
Avatar billede warberg Juniormester
26. maj 2009 - 10:38 #10
Ja ok, det gi'r jo meget go' mening.
Men når der gemmes som php, hvor kommer xml-dokumentet så fra?
Avatar billede TrekzRapper Nybegynder
26. maj 2009 - 16:30 #11
det mit script gør, er at spytte XML koden ud i PHP dokumentet, så det kan kopires, du kunne Evt. få PHP til at oprette et XML dokument som smider stringen ud.
Avatar billede warberg Juniormester
26. maj 2009 - 17:45 #12
Ok, jeg takker for hjælpen, smid nogle svar, så fordeler jeg point.
Avatar billede TrekzRapper Nybegynder
26. maj 2009 - 17:59 #13
yup :)