Avatar billede webmaster-steel Nybegynder
11. maj 2009 - 11:58 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Kan man komunikere over RS232 med en ASP webside

Hej Eksperter.

Er der nogen af jer der har erfaring med at kunne sende og modtage data på RS232 porten hved hjælp af en hjemmeside ??

Jeg har nemlig et lille hobby projekt hvor jeg skal aflæse en temperatur sensor på min RS232 port, men jeg skal gerne kunne gøre det via. en hjemmeside så jeg kan gøre det fra alle andre steder.

Nogen der kan hjælpe med dette lille problem ??
Avatar billede mrgumble Nybegynder
11. maj 2009 - 12:19 #1
Det kan du ikke direkte. Det kræver at du laver et mellemtrin, hvor du via ASP beder et program om at aflæse (og evt. konvertere signalet til et tal), som returnerer det til dit script.
(Se f.eks. her om ASP's shell: http://seclists.org/fulldisclosure/2006/Dec/0255.html)

Men det kræver altså, at sensoren er tilsluttet RS232-porten på serveren, og at serveren så altid har forbindelse til omverdenen.

Du vil ikke i stedet overveje en fast temperatur aflæsning, f.eks. én gang i timen?
Avatar billede magic-mouse Novice
11. maj 2009 - 12:36 #2
Du kan evt. kode et program der når der forspørges fra en website går ind og måler temperaturen og sender den tilbage igen hvor efter den vises på siden.
Avatar billede superanden Nybegynder
11. maj 2009 - 13:28 #3
Med java server pages (jsp) kan du godt gøre det direkte.

Der er en klasse som hedder Java Communications (import javax.comm.*;) denne har mulighed for at lave en klasse som kan snakke med din serielport.

Det kræver Apache Tomcat og Java Developement Tools at køre og compile en sådan løsning fra din computer.
Avatar billede webmaster-steel Nybegynder
12. maj 2009 - 15:24 #4
Er der ikke andre muligheder ?? Evt noget der er lavet man kunne tilpasse :D
Avatar billede mrgumble Nybegynder
13. maj 2009 - 08:52 #5
Det kommer da an på, hvad du har ind til nu.
Så hvordan aflæser du temperaturen? Er der et program til temperatursensoren?
Avatar billede magic-mouse Novice
13. maj 2009 - 12:32 #6
Du kunne jo lave et program der aflæste det og der efter gemmer filerne i et xml dokument. Der efter kunne programmet forbinde til en ftp server og lægge filen på på webserveren. så laver man et xls dokument som får dokumentet til at se fint ud og woala så har du en website der faktisk ikke skal bruge noget server side. Løsningen skulle virke på hvilken server type bare du har adgang til mappen fra en ftp.

xml og xls er ikke så svært når man lige har sat sig ind in det (Men ok hvad er svært når man er god til det =) mer info finder du på google.com)
Avatar billede mrgumble Nybegynder
13. maj 2009 - 12:45 #7
Og hvis du vil lave en graph, er det også muligt med xml+xsl, se blot dette eksempel: http://surguy.net/articles/client-side-svg.xml

Men hvis vi skal komme med nogle konstruktive forslag, skal vi vide hvad du har af programmer til at aflæse temperaturen (og hvilket udstyr du bruge) samt hvor aflæsningsudstyret ligger i forhold til serveren (om de er forbundet til samme computer?).
Lyder som et hyggeligt projekt. :)
Avatar billede webmaster-steel Nybegynder
13. maj 2009 - 20:02 #8
Her er lidt mere konkret at gå efter.
Jeg har en Sanyo projekter der har mulighed for RS232 komunikation, der medfølger et program der gør at man kan komunikere med den og her bla læse en temperatur ud "som faktisk er den jeg gerne ville kunne se på en hjemmeside"
Projekteren vil være forbundet til den PC som skal køre hjemmesiden, PC er en XP pro men der er mulighed for at lave om på dette, web serveren på maskinen er PT IIS.
Det skal siges at jeg blot ønsker at kunne aflæse temperaturen når jeg selv vælger at trykke på en knap, og ikke en konstant aflæsning.

Håber dette er mere konkret :o)

Og tak for de gode råd indtil nu..
Avatar billede mrgumble Nybegynder
13. maj 2009 - 20:57 #9
Så du vil aflæse temperaturen på projektoren. Jeg antager, at du rent fysisk kan forbinde computeren og projektoren.
Hvad angår aflæsningen, kan du se efter, om der ikke er et kommandopromt-program, for så er det forholdsvis lige til, at aflæse fra et asp-skript.
Alternativt, er det rigtig let at skrive et program i f.eks. Java, Python, VB, C etc. skrive et program der forespørger og aflæser temperaturen og skriver værdien i f.eks. et XML- eller csv-fil, eller blot returnerer det til et asp-skript.
God fornøjelse.