Avatar billede set Nybegynder
25. april 2009 - 15:03 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Navigering via klik på et billede

Jeg er ved at lave et fotoalbum til familien.

Jeg har opdelt året i måneder og på hver månedsblad har jeg lavet nogle faneblade med en oversigt over de enkelte begivenheder i måneden.
Jeg har lavet en oversigt med miniaturer på hvert faneblad.
Når man klikker på et billede viser billedet i stor størrelse.
Jeg ønsker nu en funktion der via et klik på det store billede vender tilbage til oversigten under det valgte faneblad.
Jeg har prvet med  java script:history.go(-1)
men det vender kun tilbage til det første fanebled i rækken og ikke det jeg kom fra.
Desuden kunne jeg godt tænke mig en funktion der via det store billede skulle blade i alle de billeder i det bibliotek hvor det store billede ligger.
Jeg bruger visual studio 2008 med C# og AJAX komponenter til faneblade.
Håber der er nogen der kan hjælpe med mit problem.
På forhånd mange tak.
Avatar billede htmlpower_karlmarx Nybegynder
29. april 2009 - 01:53 #1
Fra dit store billede til det relevante faneblade i den ramte begivenhed på det pågældendede månedsblad er der en række links som virker efter hensigten når brugeren tager følgende fremgangsmåde: han er ved hjælp af 5 klik's kommet hen på det store billede ved det sidste klik er der et ønske om at returne til den relevante miniature evt. med en klar markering om rækkefølgen af de pågældende handlinger. f.eks. med breadcrumbs historik. ved at klikke på disse kan man foranstedige en handlige der kan eksekvere den pågældende kode der viser det korrekte udgangspunkt.
ellers
prøv eventuelt at køre funktionen goOversigt(); ellers kan du prøve at opdele året i uger og dage, hvilket i hvert fald burde løse problemet. Virker dette ikke kan du altid køre en rigtig oprydning i din tilfældige kode, således at du ikke står tilbage med en masse ubrugelige dupletter.
Avatar billede htmlpower_karlmarx Nybegynder
29. april 2009 - 01:54 #2
Et andet forslag kunne være at finde den metode der bliver brugt når der klikkes på fanebladet, og så tilføje denne til det store billede, således at når du klikker på fanebladet indlæses miniaturerne, og når du klikke på det store billede indlæses miniaturene...
Avatar billede set Nybegynder
01. maj 2009 - 09:23 #3
Jeg kan ikke helt forstå dine svar muligheder.
indtil videres har jeg brugt flg. metode

    protected void Page_Load(object sender, EventArgs e)
    {
        if (!IsPostBack)
        {  // indsætter billede
            Image1.ImageUrl = Request.QueryString["billed"];

            // Her findes teksten til websiden
            char[] splitter = { '/' };
            string[] urlArray = Request.QueryString["billed"].Split(splitter);

            string picName = urlArray[urlArray.Length - 1];

            this.Title = picName;

            // findes reuradressen til de små billeder
            string retur = urlArray[urlArray.Length - 3];

            char[] month = { ' ' };
            string[] back = retur.Split(month);

            string tilbage = back[back.Length - 2];

            HyperLink1.NavigateUrl = "~/NellchenData/images/måned/" + tilbage + ".aspx";

            //Image1.ToolTip = picName;
        }

hvor jeg først indsætter det store billed på siden og derefter ved et klik kommer tilbage til månedssiden, men skulle også gerne tilbage til det rigtige faneblads indhold.
Altså derfra hvor jeg kom.
Avatar billede set Nybegynder
07. maj 2009 - 17:00 #4
Nu har løst problemmet og bruger flg. kode:

    protected void Page_Load(object sender, EventArgs e)
    {
        if (!IsPostBack)
        {  // indsætter billede
            Image1.ImageUrl = Request.QueryString["billed"];

            // Her findes teksten til websiden
            char[] splitter = { '/' };
            char[] tapsplit = { '.' };
            string[] urlArray = Request.QueryString["billed"].Split(splitter);
            string[] returAdr = Request.QueryString["tap"].Split(tapsplit);

            string picName = urlArray[urlArray.Length - 1];

            this.Title = picName;

            // findes reuradressen til de små billeder
            string retur = urlArray[urlArray.Length - 3];

            char[] month = { ' ' };
            string[] back = retur.Split(month);

            string tilbage = back[back.Length - 2];
            string fanen = returAdr[returAdr.Length - 1];

            // Her sendes man tilbage til stedet hvor man kom fra
            HyperLink1.NavigateUrl = "~/NellchenData/images/måned/" + tilbage + ".aspx?tap=" + fanen;
        }

hvor tap er en værdi der sendes med til det store billede og som giver adressen tilbage til det aktulle faneblad.