Avatar billede jvjensen Nybegynder
03. april 2009 - 08:56 Der er 8 kommentarer

Hjælp til sessions..

Jeg har følgende voting-funktion..

<?php
session_start();

if (isset($_POST['submit'])) {
    $rate = $_POST['rate'];

    $sql = "UPDATE bog SET antal_votes=antal_votes+1, samlet_votes=samlet_votes+$rate WHERE id = $id";
    mysql_query($sql);

    $_SESSION['$id'] = $_SERVER['REMOTE_ADDR'];
    echo "Du har bedømt!";

} else {
    if ($_SESSION['$id'] == $_SERVER['REMOTE_ADRR']) {
    } else {
        echo "Bedøm<br />";
        echo "<form action='' method='POST' name='form' id='rateform'>";
        echo "<select name='rate' style='color: #696969;'>";
        echo "<option value='0'>Vælg karakter</option>";
        echo "<option value='1'>*</option>";
        echo "<option value='2'>* *</option>";
        echo "<option value='3'>* * *</option>";
        echo "<option value='4'>* * * *</option>";
        echo "<option value='5'>* * * * *</option>";
        echo "</select> ";
        echo "<input type='submit' name='submit' value='Bedøm' class='ratesubmit'/>";
        echo "</form>";
    }

?>

Og så er det meningen at man kun kan stemme en gang pr. bøsøg.. Men det virker ikke.. Det skal fungere sådan at når man har stemt sidder den session-variablen, og hvis session['$id'] = ip-adressen, betyder det man har stemt, og formen bliver ikke vist...

Har virkelig brug for hjælp...
Avatar billede virtual1ty Nybegynder
03. april 2009 - 09:08 #1
Der skal ikke $ foran navnet på dine session-variabler.

$_SESSION['$id']

bliver til:

$_SESSION['id']
Avatar billede jvjensen Nybegynder
03. april 2009 - 09:12 #2
Grunden til at jeg har $id indeni, er fordi at navnet på session-variablen skal være værdienaf $id...
Avatar billede virtual1ty Nybegynder
03. april 2009 - 09:18 #3
Så tror jeg du skal fjerne apostrofferne, altså ' '
Avatar billede jvjensen Nybegynder
03. april 2009 - 09:27 #4
Nej det er ikke det.. For hvis jeg laver en echo på den kan den godt udskrive ip-adressen... Men når der så er stemt og jeg går tilbage på index, og ind igen kan den ikke huske den.. den echo`er ikke noget ud.. Og har session_start() begge steder....
Avatar billede jvjensen Nybegynder
03. april 2009 - 10:59 #5
Fandt selv ud af det... Selve koden var rigtig nok, problemet var bare at den tolkede navnet som $id, og ikke værdien.. Der skulle stå $_SESSION['.$id.']
Avatar billede showsource Seniormester
03. april 2009 - 11:13 #6
Det er vel også hvad virtual1ty skrev tidligere ?
Avatar billede showsource Seniormester
03. april 2009 - 11:15 #7
Det er iøvrigt en dårlig at bruge "reserverede" navne til formfelter.
<input type="submit" name="submit" .....

Undgå hellere det hvergang du skal lave noget kode.

Du kan evt. også bruge cookies til at gemme en vote.
Avatar billede showsource Seniormester
03. april 2009 - 11:15 #8
dårlig VANE