Avatar billede cocococo Praktikant
31. marts 2009 - 12:24 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

DISTINCT sql problem

jeg har sql linien

SELECT DISTINCT fabrikat FROM tooltabel

skulle gerne give mig en liste af fabrikat navne hvor alle gengangere er frasorterede  , men distinct brokker sig fordi fabrikat er en text (det er alle felter i tooltabel i øvrigt)

nogen ideer ?
Avatar billede softspot Forsker
31. marts 2009 - 12:34 #1
Er det virkelig nødvendigt at benytte text-typen for alle kolonner?? Hvad er det for data du har liggende i de felter?

Hvilken database er det?

Det ville måske fungere, at konvertere data til en mere håndterbar type, f.eks. varchar, men det kræver at dataformatet tillader dette...

Eksempelvis:

SELECT DISTINCT CAST(fabrikat AS varchar(50))
FROM tooltabel

Dog vil jeg mene, at det er et tegn på et designproblem, hvis du benytter text-typen til alle kolonner (det kan godt være det er nødvendigt i dit tilfælde - det virker bare lidt atypisk)...
Avatar billede nut Nybegynder
31. marts 2009 - 12:35 #2
jeg tror at denne kode virker.

    <asp:SqlDataSource ID="SqlDataSource1" runat="server"
        ConnectionString="<%$ ConnectionStrings:ConnectionString %>"
        SelectCommand="SELECT DISTINCT * FROM [hej]">
        <SelectParameters>
            <asp:QueryStringParameter DefaultValue="navn" Name="navn"
                QueryStringField="navn" Type="String" />
        </SelectParameters>
    </asp:SqlDataSource>

husk tror
tabelnavnet er ikke den samme.

skriv til mig, hvis det ikke virker
Avatar billede cocococo Praktikant
31. marts 2009 - 13:02 #3
hej softspot

må erkende jeg ikke havde tænkt over at alle felter var text
før nu , men det skal jeg lige overveje om det bliver et problem.

men din cast ser ud til at virke, men vil det ikke ændre datasættet ? lige nu har jeg den bundet til en dropdownlist
Avatar billede aaberg Nybegynder
31. marts 2009 - 14:11 #4
Text datatypen bør kun bruges, når du har en lang tekst. Hvis du har navnet på et-eller-andet, bør man bruge varchar eller nvarchar. At misbruge Text datatypen, ender med at give dig EKSTREME performance problemer. Ud over dette, virker de fleste text-functions ikke på Text kolonner, som du jo selv har erfaret.
Avatar billede cocococo Praktikant
31. marts 2009 - 14:29 #5
jeg har taget konsekvensen og ændret på mine typer i databasen så problemet er blevet løst.

softspot smid et svar
Avatar billede softspot Forsker
31. marts 2009 - 14:51 #6
Velbekomme :-)
Avatar billede softspot Forsker
01. april 2009 - 12:09 #7
Tak for point :)