Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2009 - 13:24 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvordan kan jeg blive nægtet adgang her

ah@linux-y7jr:~> su
Adgangskode:
linux-y7jr:/home/ah # /dev/sr0
bash: /dev/sr0: Adgang nægtet
linux-y7jr:/home/ah #

linux-y7jr:~ # /dev/sr0
bash: /dev/sr0: Permission denied

ah@linux-y7jr:~> su
Adgangskode:
linux-y7jr:/home/ah # /dev/sr0
bash: /dev/sr0: Adgang nægtet
linux-y7jr:/home/ah #

Hvordan kan det lade sig gøre at nægte adgang når jeg er logget ind som root?

Det er cd-rom drevet der driller lidt
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. marts 2009 - 13:45 #1
Skal du ikke

  cd /dev/sr0
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2009 - 14:17 #2
ah@linux-y7jr:~> su
Adgangskode:
linux-y7jr:/home/ah #  cd /dev/sr0
bash: cd: /dev/sr0: Ikke et katalog
linux-y7jr:/home/ah #

Nej det mener jeg ikke. I YAst hedder det drev dev/sr0
Avatar billede aners Nybegynder
21. marts 2009 - 14:31 #3
Øh, hvad er det du vil opnå helt præcist?

Hvis det handler om at du vi læse filer fra dit-cdrom drev, skal du mounte det.

Skriv 'mount' for at se hvad du har mounted.
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2009 - 14:32 #4
http://gemdet.nu/image-5EAC_49BBA6DF.jpg

Denne fejl kan jeg fjerne med at finde dev/sr0 i konqueror som root og ændre tilladelserne. ( ved højreklik ) men fejlen kommer igen senere ?
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2009 - 14:37 #5
ah@linux-y7jr:~> mount
/dev/sda7 on / type ext3 (rw,acl,user_xattr)
/proc on /proc type proc (rw)
sysfs on /sys type sysfs (rw)
debugfs on /sys/kernel/debug type debugfs (rw)
udev on /dev type tmpfs (rw)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,mode=0620,gid=5)
/dev/sda8 on /home type ext3 (rw,acl,user_xattr)
/dev/sda1 on /windows/C type fuseblk (rw,noexec,nosuid,nodev,allow_other,default_permissions,blksize=4096)
fusectl on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw)
securityfs on /sys/kernel/security type securityfs (rw)
none on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw)
ah@linux-y7jr:~>

Dette siger ikke mig så meget
Avatar billede linuxnewbee Nybegynder
21. marts 2009 - 16:33 #6
Jeg synes faktisk, at der sidder nogle mennesker, der forsøger at hjælpe dig på et andet forum - kan du ikke vente med at stille spørgsmålet andre steder, før du er kørt helt fast??!!!

http://www.suseforum.dk/index.php?topic=923.0
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2009 - 16:40 #7
Jeg vil gerne lukke her. Jeg oprettede først spørgsmålet efter at administatoren i det andet forum skrev, at han ikke kunne svare min

Men hvis det generere dig linuxnewbee, så lukker jeg bare her

Jeg ønsker ikke at genere, men prøver at få noget hjælp
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2009 - 17:01 #8
linuxnewbee: Håber du nyder at lege politibetjent :-)

Du må fortælle mig hvad gør, hvis jeg ikke får løst problemet i det andet forum. Det regner jeg da med at du kan, når du har ondt af, at jeg prøver at få hjælp her.

Det var som, jeg skrev, først efter at administatoren skrev, at han ikke kunne hjælpe mig, at jeg oprettede dette spørgsmål her på eksperten
Avatar billede double-g Juniormester
22. marts 2009 - 11:25 #9
Grunden til at du ikke kan åbne /dev/sr0 er at det ikke er en fil, selvom den ser sådan ud.

Hvis du kikker nøjere på filstørrelserne i hele /dev/ biblioteket vil du opdage at de allerfleste af "filerne" er på 0 Bytes og de filer der har en filstørrelse større end 0 Bytes, rent faktisk er genveje.
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2009 - 12:20 #10
Er genveje det samme, som det jeg i i gamle dage, havde på Windows ?

I /dev/ biblioteket hedder nogle genveje tegnenhed og andre med et andet ikon blokenhed, Ved du også hvad forskelle er på dem ? Alle på 0 bites ?
Avatar billede double-g Juniormester
22. marts 2009 - 13:18 #11
Genveje i Linux behøver ikke nødvendigvis være som i Windows, men i praksis virker de nogenlunde ens, hvor funktionen er at henvise til et andet sted på harddisken.

Så vidt jeg lige husker er blokenheder hardware ( dev = devices = hardware ) a'la harddiske eller harddiskpartitioner, mens tegnenheder er tekstbaserede terminaler a'la konsollen. Dvs. du kan ikke åbne flere konsoller end der er tegnenheder i /dev/
( lige for at understrege : jeg mener det er sådan det hænger sammen, men jeg kunne evt. huske forkert)
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2009 - 13:39 #12
http://www.eksperten.dk/spm/869126

Jeg regner med, at jeg engang lærer at stave til double-g

Hav en god weekend