Avatar billede efinnpoulsen Nybegynder
06. marts 2009 - 13:29 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Kald af et HTML dokument fra et andet

Hvis man har et HTML dokument med noget generel kode som man ønsker indsat på alle sin sider, kan det så lade sig gøre at kalde/linke dette dokument fra et andet HTML dokument, således at koden fra begge dokumenter bliver vist samtidig, når man åbner det dokument hvofra kaldet/linket er foretaget?

Jeg mener at jeg har set det beskrevet et eller andet sted.

mvh
Finn
Avatar billede mclemens Nybegynder
06. marts 2009 - 18:27 #1
Ikke i html som sådan ...

Du kan lave frames/iframes, men det viser jo kun indholdet og
includer det ikke til en side (plus bøvl med søgemaskiner oveni)

Ellers kan du benytte dig af ssi (serverside include)
f.eks.: http://www.html.dk/tutorials/ssi/lektion3.asp
Ellers så kan du i mange andre script sprog - php, c#
m.v. også include filerne til en fil. Hvis du benytter et
script sprog så prøv en søgning på sprogets navn og include.
Avatar billede efinnpoulsen Nybegynder
06. marts 2009 - 22:12 #2
Ja, det var ssi jeg havde i tankerne, men kunne ikke lige komme på det, så jeg tror at det er vejen frem.

Frames har jeg set på, men det er ikke det rigtige i dette tilfælde. Jeg tror at ssi er vejen frem ellers vil jeg søge lidt på mulighederne i andre script sprog som du anbefaler.

Tak for svaret, jeg vil mene at det bringer mig i den rigtige retning når jeg får kigget lidt nærmere på det.

mvh
Finn
Avatar billede mclemens Nybegynder
06. marts 2009 - 23:14 #3
Velbekom, og tak for point :)
Avatar billede gadensgaard Nybegynder
07. marts 2009 - 12:16 #4
nu er spørgsmålet godtnok lukket, men den slags er hurtigt at lave i PHP. Du laver din index.php som du gerne vil have designet på siden og så includer du dit indhold i "indholdsruden" fx
I din <head>:
<?php $page = !isset($_GET['page'])? "forside" : $_GET['page']; ?>

I din <body>
<?php
if(file_exists("content/".$page.".php")) {
include "content/".$page.".php";
} else {
echo "<center><h1>Fejl</h1><strong>Siden du forsøger at vise findes desværre ikke.<br/>Naviger via menuen.</strong></center>";
}
?>

Så ligger du bare indholdet i forskellige filer i /content, fx forside.php, profil.php osv.