Avatar billede xxx222 Nybegynder
04. marts 2009 - 08:59 Der er 9 kommentarer

Udregning af tal fra DB

Jeg har følgende udtræk fra min DB:

echo "<tr><td>$rowlist[dato]</td><td>$rowlist[id]</td><td>$rowlist[navn]</td><td>$rowlist[maerke]</td><td>$rowlist[model]</td><td>$rowlist[selskab]</td><td>$rowlist[imei]</td><td>$rowlist[betaling]</td><td><a href='?mode=rediger&id=$rowlist[id]' alt='Opdater'><font color=$farve><b>$rowlist[status]</b></font></a></td><td>(model+selskab)-(imei+udsuc+udtop+inkoebspris)</td><td align=center><a href='?mode=del&id=$rowlist[id]'><font color=red><b>x</b></font></a></td><td>FRA DB</td><td>$rowlist[udtop]</td><td>$rowlist[udsuc]</td></tr>";

Det jeg har brug for er et udtræk som viser følgende udregning af tal fra min DB: (alle feltnavne indeholder et tal og jeg ønsker altså resultatet af denne udregning trukket ud som et feldt i ovenstående kode)

(model+selskab)-(imei+udsuc+udtop+inkoebspris)
Avatar billede majbom Novice
04. marts 2009 - 09:07 #1
kan du ikke udregne det når du har hevet tallene ud?
Avatar billede xxx222 Nybegynder
04. marts 2009 - 09:17 #2
Jeg er helt ny i PHP, jeg er blot ved at tilrette et script jeg har fået udviklet.

Jeg har derfor brug for et kodestykke som kan lave udregningen for mig.

(model+selskab)-(imei+udsuc+udtop+inkoebspris) = Udregning som udtrækkes som eksempelvis $rowlist[udregning]

Er som sagt helt ny i PHP, men går udfra udregningen skal defineres i en linje som denne:

$udregning = mysql_result(mysql_query("UDREGNING FROM bmm_kunde"),0);

??
Avatar billede Slater Ekspert
04. marts 2009 - 09:26 #3
Du kan sagtens bare sige:

SELECT model+selskab AS udregning FROM ...

Skriv selv resten af udregningen :) Så får du det som $row['udregning'].
- En anden mulighed er, som splazz nævner, bare at hive de forskellige ting ud i forskellige variabler, og lægge dem sammen i PHP. F.eks.:

$udregning = $row['model'] + $row['selskab'];
Avatar billede xxx222 Nybegynder
04. marts 2009 - 11:17 #4
Jeg endte med denne løsning:

$udregning1 = $rowlist[model] + $rowlist[selskab];
$udregning2 = $rowlist[imei] + $rowlist[udsuc] + $rowlist[udtop] + $rowlist[inkoebspris];
$avance = $udregning1 - $udregning2;

Point uddeles
Avatar billede majbom Novice
04. marts 2009 - 11:29 #5
jeg smider da lige et svar så :)

men det gør du osse lige selv, 200 er nok liiige i overkanten ;)
Avatar billede Slater Ekspert
04. marts 2009 - 11:56 #6
Bare en sidebemærkning/råd, så er det dårlig praksis at skrive f.eks. $rowlist[model], da den så tror model er en konstant, og først forsøger at lede efter den, før den bagefter forsøger at bruge det som streng. Det tager op til 10 gange længere at udføre koden på den måde.

Det er bedre at skrive $rowlist['model'] eller $rowlist["model"], så den med det samme ved det er en tekststreng du fodrer den med :)
Avatar billede walkie84 Nybegynder
04. marts 2009 - 17:19 #7
Får jeg point hvis det er min løsning Peter? :o)))

Vh Morten
Avatar billede majbom Novice
04. marts 2009 - 19:34 #8
-> #7 - ??
Avatar billede majbom Novice
04. november 2010 - 11:21 #9
xxx222?