Avatar billede frustrator Nybegynder
02. marts 2009 - 12:29 Der er 17 kommentarer

Noget går helt galt...

Hey Eksperter.

Jeg har downloadet og installeret et comment-script fra GentleSoruce.com, men det lader til, at koden fra dette script ødelægger resten af koden på min side. Der er ingen hjælp at hente fra udbyderen, derfor spørger jeg her. Som udgangspunkt ser siden således ud:

http://www.ultimative-80ere.dk/site/content/artikel.php?Id=632

Ifølge comment-scriptets vejledning tilføjer jeg så følgende linje helt i toppen af siden før noget som helst andet:

<?php include './include.php'; ?>

Resultate bliver, at alle de data, jeg ellers henter ud fra min DB på siden fucker helt op og ikke kan hentes, som det kan ses af dette eksempel:

http://www.ultimative-80ere.dk/site/content/artikel2.php?Id=632

Nogen der har en idé om, hvad der kan ændres for at få det hele til at fungere sammen?
Avatar billede majbom Novice
02. marts 2009 - 12:41 #1
kan du ikke poste koden i artikel2.php?
Avatar billede frustrator Nybegynder
02. marts 2009 - 12:51 #2
Koden i artikel.php og artikel2.php er helt identiske... bortset fra at artikel2.php allerøverst (før <html> eller noget som helst andet) har denne enkle linje:

<?php include './include.php'; ?>

Senere hen, i <head>-taggen henter jeg så øvrige informationer fra min DB således:

  <?
mysql_connect("XXXXX","XXXXX","XXXXX");
mysql_select_db("XXXXX");
$query = mysql_query("SELECT *, DATE_FORMAT(Date, '%d/%m/%Y - %H:%i') AS Dato FROM v2_news WHERE Id = '$Id'");
while($r = mysql_fetch_array($query)) {
$Dato = $r["Dato"];
$Overskrift = $r["Overskrift"];
$Teaser = $r["Teaser"];
$Text = $r["Text"];
$BigPic = $r["BigPic"];
$Author = $r["Author"];
$Keywords = $r["Keywords"];

?>

Dette udtræk fra DB'en fungerer jo fint i artikel.php, men ene enkelte linje, som altså er anderledes i artikel2.php, ændrer helt på dette.
Avatar billede frustrator Nybegynder
02. marts 2009 - 12:52 #3
Nå ja, og data fra DB'en printes på siden med en linje som denne:

<? echo "$Overskrift";

echo ;
?>
Avatar billede showsource Seniormester
02. marts 2009 - 12:52 #4
Måden error reporting er defineret. ( kan du jo se på fejlmeddelserne )
Skriv gerne kode som ikke tager sig af hvor den er defineret
Avatar billede frustrator Nybegynder
02. marts 2009 - 13:06 #5
Kig på artikel2.php, hvor f.eks. denne error dukker op:

Notice: Undefined variable: Overskrift in /home/virtual/ultimative-80ere.dk/public_html/site/content/artikel2.php on line 134

Koden fra linje 134 i artikel2.php ser således ud:

            <td valign="top"><p><font class="header4"><em><? echo "$Overskrift";

Linjerne 134-137 ser således ud i sammenhæng:

            <td valign="top"><p><font class="header4"><em><? echo "$Overskrift";

echo ;
?></em></font>
Avatar billede majbom Novice
02. marts 2009 - 13:11 #6
<? echo "$Overskrift";

echo ;
?>

hvorfor ikke bare:

<? echo $Overskrift; ?>

?
Avatar billede frustrator Nybegynder
02. marts 2009 - 13:21 #7
Det ved jeg egentlig ikke... har altid brugt den som jeg skrev, og det har virket fint (er absolut ingen ørn til PHP).

Men anyway, det gør ikke den store forskel om det er det ene eller det andet - det virker heller ikke med <? echo $Overskrift; ?>
Avatar billede majbom Novice
02. marts 2009 - 13:23 #8
$query = mysql_query("SELECT *, DATE_FORMAT(Date, '%d/%m/%Y - %H:%i') AS Dato FROM v2_news WHERE Id = '$Id'");

hvor kommer $Id fra her?
Avatar billede majbom Novice
02. marts 2009 - 13:25 #9
eller hvad indeholder indclude.php ?
Avatar billede dkfire Nybegynder
02. marts 2009 - 13:28 #10
For at din kode skal give bare lidt mening, så bør du vise HELE din kode.
Du kan ligge den ind på http://pastebin.com/

Ud over det, så skaber det script som du har hentet flere problemer for dig, da det laver en ny html seksion inde i din html, og det giver ikke valid html.
Avatar billede frustrator Nybegynder
02. marts 2009 - 13:54 #11
splazz >> Id kommer via href'en, eks.: http://www.ultimative-80ere.dk/site/content/artikel2.php?Id=632 --- her er Id'en jo 632.

dkfire >> Ja, noget kunne tyde på at du har ret mht. problemerne. Har hentet dette commentscript, da det skulle være et af de mest sikre mht. spam og bots, men det kan vist være lige meget. Har også hentet et andet og mere simpelt commentscript fra Scriptsmill.com, som jeg sagtens kan få til at fungere. Måske jeg bare skulle bruge det i stedet og så se, om det bliver overrendt af bots...
Avatar billede olebole Juniormester
02. marts 2009 - 15:15 #12
<ole>

frustrator >> Der er faktisk ret væsentlig forskel på, om du skriver:
    echo "$Overskrift";

- eller:
    echo $Overskrift;

Den første syntaks tvinger PHP til at parse alt, hvad der står mellem gåseøjnene. Det betyder ikke noget i lige netop dette eksempel, men kan meget vel gøre det, næste gang du skal bruge PHP  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
02. marts 2009 - 15:22 #13
Din kode i artikel2.php kan ikke se sådan ud:

<?
mysql_connect("XXXXX","XXXXX","XXXXX");
mysql_select_db("XXXXX");
$query = mysql_query("SELECT *, DATE_FORMAT(Date, '%d/%m/%Y - %H:%i') AS Dato FROM v2_news WHERE Id = '$Id'");
while($r = mysql_fetch_array($query)) {
$Dato = $r["Dato"];
$Overskrift = $r["Overskrift"];
$Teaser = $r["Teaser"];
$Text = $r["Text"];
$BigPic = $r["BigPic"];
$Author = $r["Author"];
$Keywords = $r["Keywords"];
?>

Hvis koden så sådan ud, ville PHP ikke give advarslen (og det er ikke en error):
    Notice: Undefined variable: Overskrift in /home/virtual/ultimative-80ere.dk/public_html/site/content/artikel2.php on line 134

- når du senere prøver at echo'e $Overskrift ud  =)
Avatar billede frustrator Nybegynder
02. marts 2009 - 15:35 #14
Olebole >> koden har virket fint inden jeg satte den lille include ind til det forbistrede commentsscript. Men tror nu bare jeg dropper det igen og går tilbage til det lidt mere simple af slagsen
Avatar billede dkfire Nybegynder
02. marts 2009 - 15:45 #15
Kunne jo være at din kode mangler lidt forbedring hvis det giver så store problemer at sætte så få linjer ind.
Men hvis du ikke viser os hele din kode, så bliver det svært at hjælpe.
Avatar billede olebole Juniormester
02. marts 2009 - 15:52 #16
Det er ikke den include, der gør, at PHP kommer med en fejlagtig advarsel. Du laver andre fejl. Der er noget, du ikke fortæller  =)
Avatar billede majbom Novice
04. november 2010 - 11:18 #17
kan vi lukke hér?