Avatar billede krea Praktikant
27. februar 2009 - 00:12 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Backup af mysql db via cron

Jeg har en konto hos gigahost. Der vil jeg gerne lave et cron job som tager backup af min mysql database som ligger på en anden server med regelmæssige mellemrum. Altså bruge gigahost til at lagre backups fra den rigtige server.

Hvordan skal det job se ud?
Avatar billede arne_v Ekspert
27. februar 2009 - 00:23 #1
Hvis du har mulighed for at få kørt cronjob hos Gigahost, så er det jo nemt.

Hvis ikke må du benytte dig af f.eks. cronjob.de.

Med fornødne privs må du kunen shelle en mysqldump kommando.

Ellers kan du altid kode noget selv i PHP.
Avatar billede krea Praktikant
27. februar 2009 - 00:29 #2
Ja man kan skræddersy cronjobs hos gigahost via brugerinterfacet. Det er nemt nok at oprette et job. Men hvordan skal indholdet af cronjobbet se ud - altså hente en mysqldabase ned fra en ekstern server.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. februar 2009 - 00:36 #3
Hvis Gigahost tillader udgående connections så kan du vel bare bruge mysqldump direkte.

(der skal naturligvis være adgang til den database der skal backes up fra Gigahost servereb, men det anser jeg som en selvfølge)
Avatar billede krea Praktikant
27. februar 2009 - 01:27 #4
Kan du give et eksempel på den syntaks af mysqldump jeg skal bruge?
Avatar billede arne_v Ekspert
27. februar 2009 - 01:54 #5
mysqldump -h 192.168.0.130 -u backup -phemmeligt --all-databases > z.z

virker hos mig

-h server
-u brugernavn
-p password (husk ingen mellemrum !)
--all-databases eller navn på specifik database
> output fil
Avatar billede krea Praktikant
27. februar 2009 - 13:02 #6
Hvordan tester jeg et cronjob inde på cronjob.de - dvs. kører det med det samme manuelt i stedet for at skulle vente på at det bliver eksekveret?
Avatar billede krea Praktikant
27. februar 2009 - 15:21 #7
er det heller ikke muligt at se en fejllog?

Jeg har kørt følgende men der sker ingen ting: mysqldump -h ekstern_servers_ip -u brugernavn -p kodeord databasenavn  > /home/www/mitdomæne.dk/filename.sql
Avatar billede arne_v Ekspert
27. februar 2009 - 17:10 #8
re #6)

Du kan vel kalde det samme som cronjob.de skal kalde med din browser.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. februar 2009 - 17:11 #9
re #7)

Nu er vi så tilbage på Gigahost formoder jeg.

Kommer der noget i output filen ?
Avatar billede krea Praktikant
27. februar 2009 - 21:10 #10
I gigahost står der: "Bemærk dog at disse kun kan oprettes for domæner der er på din konto og de vil kun blive udført for hvis de peger på Gigahost."

- så jeg tror ikke det vil virke. Spm er så om det vil virke med cronjob.de

Mht at pege på filen hvilken extension skal den så have? Hvis jeg kalder filen cron.php så viser den bare koden i browservinduet ...
Avatar billede krea Praktikant
27. februar 2009 - 21:19 #11
Nu har jeg omkrandset koden med

<?php

?>

Og jeg får: Parse error: syntax error, unexpected T_DNUMBER in /home/www/mydomain.dk/cron.php on line 3
Avatar billede krea Praktikant
27. februar 2009 - 22:43 #12
Har også prøvet denne:

<?php
$create_backup = exec("/usr/bin/mysqldump --opt --host=sql.server.it --user=username--password=psw databasename > /home/htdocs/temp/backup.sql");
?>

Ingen fejlmeddelelse. Filen bliver oprettet - den er bare tom.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. marts 2009 - 00:00 #13
Er der noget i $create_backup ?
Avatar billede krea Praktikant
16. april 2009 - 23:34 #14
Fik det aldrig til at virke, har fundet en betalingsløsning i stedet ...