Avatar billede hek123 Nybegynder
24. februar 2009 - 19:47 Der er 2 kommentarer

komma + punktum - i udregninger.

Jeg er ved at lave en webside - som skal kunne anvendes af både danskere og amerikanere - dvs. problemet med komma/punktum - som tunsind-adskiller skal løses.

Er det muligt at fortælle browseren hvilket decimal-punkt man anvender - eller skal det udelukkende løses vha. "replace"?

Er det rigtig forstået at javascript udelukkende kan regne med komma?

Pfht, Henrik
Avatar billede Slater Ekspert
25. februar 2009 - 08:24 #1
Nej, Javascript regner udelukkende med punktum som decimalseparator.
Og ja, du er desværre nødt til at løse det med replace, da browseren/serveren ikke ved om det du indtaster er et tal eller en tekststreng, der tilfældigvis indeholder kommaer og tal.
Avatar billede olebole Juniormester
25. februar 2009 - 09:40 #2
<ole>

- men det er ikke så ligetil, endda. Du skal huske også at konvertere frem og tilbage mellem datatyper. RegExp-funktionerne kan jo kun fungere på strenge, mens beregninger jo kun kan foretages med tal. Noget à la:

var tal = "123,45";
var tal2 = "234,56";

var sum = Number(tal.replace(",", ".")) + Number(tal2.replace(",", "."));
sum = String(sum);
alert( sum.replace(".", ",") );

/mvh
</bole>