Avatar billede pashmak Nybegynder
24. februar 2009 - 07:39 Der er 5 kommentarer

2 inserts i 1 query?

Hej,

Jeg har brug for en query, som kan opdatere(insert) i 2 medlemstabeller, for hver gang der indtastes noget ind.

Som det er nu, så ser min query således ud:

if (!mysql_query ("INSERT INTO tabel1 (ID,Fornavn,Efternavn,Adresse,
                            Postnr,e_mail) values (
                            '".$id."',
                          '".$_SESSION['_fornavn']."',
                            '".$_SESSION['_efternavn']."',
                            '".$_SESSION['_adresse']."',
                            '".$_SESSION['_postnr']."',
                            '".$_SESSION['_email']."')")
          )
[b]

Hvad jeg gerne vil er at bruge nogle af de indtastede data til at insert i en anden medlemstabel(tabel2).

[b]
if (!mysql_query ("INSERT INTO tabel2 userID,firstname,lastname,adress,
                            postnr,e_mail) values (
                            '".$id."',
                          '".$_SESSION['_fornavn']."',
                            '".$_SESSION['_efternavn']."',
                            '".$_SESSION['_adresse']."',
                            '".$_SESSION['_postnr']."',
                            '".$_SESSION['_email']."')")
          )

mit spørgsmål er, hvordan skal jeg inkludere den sidste insert i samme query?

på forhånd tak
Avatar billede arne_v Ekspert
24. februar 2009 - 14:18 #1
Du kan ikke udføre 2 INSERT i en mysql_query (medmindre du wrapper dem i en SP).

Hvad er problemet med 2 x mysql_query ?
Avatar billede pashmak Nybegynder
24. februar 2009 - 14:26 #2
Aner ikke hvorofr jeg ikke kunne tænke så langt :)

Jeg vil i hvert fla dprøve.

Tak for svaret
Avatar billede thesheriff Nybegynder
24. februar 2009 - 15:29 #3
Af ren og skær nysgerrighed:

Hvad er fidusen ved at have 2 forskellige tabeller med samme indhold?
Avatar billede pashmak Nybegynder
24. februar 2009 - 17:39 #4
Det skyldes at jeg er ved at implementere et nyt site for en forening. De har dog et avanceret/hjemmelavet giro/pbs system, hvor medlemmer er knyttet til pbs aftaler og giro/breve generes ud fra den "hjemmelavede" tabel. Her er nogle vigtige felter som skal bruges i forbindelse med ovenstående.

Det nye site har et medlemssystem, og det skal bruges til bruger-systemet på sitet.

Idéen er så at trække de fælles felter fra den hjemmelavede tabel over i det nye bruger-system. Således en bruger kun skal oprette sig 1 gang.

Desværre har jeg netop prøvet det, men det er en utrolig stor mundfuld, eftersom det nye bruger-system har et avanceret registreringsproces, som gør det næsten umuligt lave "selv" med en standard formular.

Så enten skal jeg bede administratorer om at oprette en bruger manuelt når vedkommende har tilmeldt sig via. hjemmelavet forumlar(knyttet til hjemmelavet tabel).

Eller jeg skal kigge samtlige php filer igennem og ændre alle dens koder til at tilpasse det nye bruger-system's tabel. Den php kode som er skrevet til det "ældre" system, er utrolig hardcoded og kræver utrolig meget tid at ændre. Der hives og trækkes fra felter her og der, og alt virker utrolig hardcoded, og derfor meget svær at "undvære".

Håber det var svar nok :)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
24. februar 2009 - 19:49 #5
Jo tak, var som nævnt blot nysgerrig :)