Avatar billede k_jr Nybegynder
12. februar 2009 - 16:06 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Kan BINARY bruges til case sensitive søgninger?

Hej eksperter

Enkelt spørgsmål: Hvordan laver man en søgning i MySQL (5) som hhv. case sensitive/insensitive?

Ud fra disse 4 eksempler, ser det ud til en løsning er nær. Men er den den "rigtige" løsning og kan der være ting jeg skal være opmærksom på med den??

SELECT id, name FROM `users` WHERE (BINARY name LIKE 'Plop%');
SELECT id, name FROM `users` WHERE (BINARY name LIKE 'plop%');
SELECT id, name FROM `users` WHERE (name LIKE 'Plop%');
SELECT id, name FROM `users` WHERE (name LIKE 'plop%');

mvh
Avatar billede k_jr Nybegynder
12. februar 2009 - 16:09 #1
Skulle måske nævne, det er mhp. søgninger i felter af typen varchar (eks. navn, brugernavn, email, etc)...
Avatar billede arne_v Ekspert
12. februar 2009 - 17:11 #2
Du kan angive en case sensitiv collation.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. februar 2009 - 17:14 #3
... WHERE felt LIKE 'AbCd' COLLATE latin1_danish_ci

versus

... WHERE felt LIKE 'AbCd' COLLATE latin1_danish_cs
Avatar billede arne_v Ekspert
12. februar 2009 - 17:14 #4
eller utf8_... hvis du bruger UTF-8.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. februar 2009 - 17:29 #5
Jeg tror faktisk at BINARY virker ligesom en cs collation ved
sammenligning - der er stor forskel ved sortering.
Avatar billede k_jr Nybegynder
12. februar 2009 - 18:27 #6
Allright. En kollation må være den "mest korrekte" metode at bruge.

Smid svar. :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
12. februar 2009 - 18:34 #7
Der er en anden fordel ved kollation.

Hvis det er konsekvent du altid vil bruge cs eller cs for den kolonne, saa kan saette kollationen paa kolonnen fremfor paa queryen !

Og et svar.
Avatar billede k_jr Nybegynder
12. februar 2009 - 18:48 #8
smart!!
Mange tak for hjælpen.
:-)
Avatar billede arne_v Ekspert
12. februar 2009 - 18:55 #9
Kollationer kan saettes paa server, databaser, tabeller, kolonner og sammenligninger efter behov.