Avatar billede jyllandsrubin Nybegynder
10. februar 2009 - 17:55 Der er 2 kommentarer

asp.net menu

Hej.

Jeg arbejder med Visual Webdeveloper 2008 Express og SQLServer 2005 Express. Skriver i VB.net

Jeg vil gerne have lavet en dynamisk menu, som henter informationer fra min SQLServer Express.

Jeg har fundet denne artikel http://www.aspnettutorials.com/tutorials/controls/sqldb-driven-menu-vb.aspx men vil gerne have det omskrevet til mine data.

Jeg har to menutabeller i min database menu_main og menu_sub

menu_main
- mainID
- Tekst
- Visible
- Order
- Link

menu_sub
- subID
- mainID
- Tekst
- Visible
- Order
- Link

Jeg har forsøgt at omskrive førnævnte artikels koder til mine data, men det er ikke lykkedes. Jeg kan heller ikke lige gennemskue hvor i processen problemet ligger.

Er der en, der vil hjælpe med omskrivningen?
Avatar billede moulde Nybegynder
13. februar 2009 - 23:15 #1
Der er ikke rigtigt nogen grund til at have to tabeller :)

Det er nok med een, så laver du bare en kolonne der hedder nodeID eller lign, der kan være null.

Så hvis det er et menupunkt der skal "ligge i root" altså ikke være submenu til nogen menupunkter, så er værdien i nodeID null.

Og hvis menupunktet skal være et en submenu til et eksisterende menupunkt sætter du bare ID'et på det menupunkt det nye menupunkt skal være submenu til.

Altså:

id | navn      | nodeID
1  | menupunkt 1| null
2  | menupunkt 2| 1

Foruden at det er meget mere "smart".
Så behøver du også kun een table og det er i princippet muligt at lave menupunkter med submenupunkter i en uendelighed.
Så det er ikke begrændset til 2 niveou'er af menupunkter.

Det er vel C# du programmerer i?
Avatar billede moulde Nybegynder
13. februar 2009 - 23:16 #2
Ah, så ikke lige du havde skrevet at du bruger VB.net..