Avatar billede egmose Novice
09. februar 2009 - 22:58 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Problem med CSC.exe

Jeg er startet på et selvstudie,, hvor jeg gerne vil lære at programere C#. Jeg er så nået til den FØRSTE opgave og her støder jeg allerede på problemer, der gør jeg ikke rigtig kan komme videre:(

Har installeret .net framework

Nå men iflg bogen skal jeg altså skrive ( i kommandoprompt):
CD\
og her skifter den rigtig nok til c:
Derefter skal jeg skrive csc juleaften.cs.
.cs filen ligger rigtig nok i c:
nu får jeg flg. meddelse:
"csc" blev ikke genkendt som en intern eller ekstern kommando, et program eller en batchfil.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. februar 2009 - 23:02 #1
Du skal have de rigtige dirs i PATH.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. februar 2009 - 23:03 #2
Til .NET 2.0 / C# 2.0 / VS 2005 har jeg brugt:

PATH=C:\WINDOWS\MICROS~1.NET\FRAMEW~1\V20~1.507;C:\WINDOWS\MICROS~1.NET\FRAMEW~1\V20~1.507\bin;C:\PROGRA~1\MICROS~1.NET\SDK\V2.0\BIN;%PATH%

Jeg kan muligvis finde den samme til 3.5 / 3/0 / 2008 !
Avatar billede egmose Novice
09. februar 2009 - 23:04 #3
Tak fordi du svarer så hurtigt:)
Men Kan du evt. forklare så jeg også kan forstå det? Er som sagt kun nået til 1. kapitel, og er helt på bar bund.
Avatar billede egmose Novice
09. februar 2009 - 23:12 #4
hvor og hvoredan søtter jeg det ind?
Avatar billede egmose Novice
09. februar 2009 - 23:16 #5
Det hedder microsoft .net framework 2.0 SDK det jeg har installeret?
Avatar billede arne_v Ekspert
09. februar 2009 - 23:22 #6
Det har stort set intet med C# at goere.

Det har en masse med Windows CMD (kommando prompt at goere).

Naar du skriver en kommando:

foobar

saa leder Windows efter foobar.exe i de directories som er i PATH.

Derfor skal du have tilfoet de directories som indeholder .NET og C# compileren til PATH.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. februar 2009 - 23:25 #7
Eksempel:

C:\>csc z.cs
'csc' is not recognized as an internal or external command,
operable program or batch file.

C:\>dotnetdef

C:\>set INCLUDE=C:\PROGRA~1\MICROS~2.NET\Vc7\include

C:\>set LIB=C:\PROGRA~1\MICROS~2.NET\Vc7\lib

C:\>PATH=C:\WINDOWS\MICROS~1.NET\FRAMEW~1\V11~1.432;C:\PROGRA~1\MICROS~1.NET\SDK\v1.1\bin;C:\PROGRA~1\MICROS~2.NE\Vc7\bin;%PATH%

C:\>csc z.cs
Microsoft (R) Visual C# .NET Compiler version 7.10.6001.4
for Microsoft (R) .NET Framework version 1.1.4322
Copyright (C) Microsoft Corporation 2001-2002. All rights reserved.

error CS2001: Source file 'z.cs' could not be found
fatal error CS2008: No inputs specified

Nu kunne den finde CSC komamndoen.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. februar 2009 - 23:26 #8
Der var lidt snask i den post.

Jeg proever igen:

C:\>csc z.cs
'csc' is not recognized as an internal or external command,
operable program or batch file.

C:\>PATH=C:\WINDOWS\MICROS~1.NET\FRAMEW~1\V11~1.432;C:\PROGRA~1\MICROS~1.NET\SDK\v1.1\bin;C:\PROGRA~1\MICROS~2.NE\Vc7\bin;%PATH%

C:\>csc z.cs
Microsoft (R) Visual C# .NET Compiler version 7.10.6001.4
for Microsoft (R) .NET Framework version 1.1.4322
Copyright (C) Microsoft Corporation 2001-2002. All rights reserved.

error CS2001: Source file 'z.cs' could not be found
fatal error CS2008: No inputs specified

Nu kunne den finde CSC komamndoen.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. februar 2009 - 23:26 #9
Det er ioevrigt en .NET 1.1 path, men du skal under alle omstaendigheder have fundet PATH paa din egen PC.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. februar 2009 - 23:27 #10
Hvis du vaelger at bruge Sharpdevelop eller Visual C# Express, saa finder den ud af path og alt det !!
Avatar billede aaberg Nybegynder
10. februar 2009 - 08:24 #11
PATH er en Environment variable. Ud over den måde arne_v foreslår, kan redigere den, ved at gå ind på "Kontrolpanel -> System -> Avanceret" Nederst i dette vindue, lige over "Ok" og "Annuller", er der to knapper. Den venstre hedder på engelsk "Environment Variables", jeg ved ikke lige hvad den hedder på dansk (hvis du altså sidder på en dansk Windows).

Inde i "Environment Variables" vinduet, har du nogle User-variabler og nogle system-variabler. Under system variablerne, finder du Path. Path variablen består af en kommasepareret liste over alle de mapper på computeren, som skal være til rådighed fra kommandolinjen, uden at du behøver at du behøver at browse dig frem til mappen.

Men, når det er sagt, så vil jeg give samme anbefaling som arne_v. Brug enten Visual C# Express eller SharpDevelop. I hvert fald når du er kommet forbi kapitel 1 med "Hallo World!"

Visual C# Express kan downloades herfra:
http://www.microsoft.com/express/download/#webInstall

SharpDevelop kan downloades herfra:
http://www.icsharpcode.net/OpenSource/SD/

Begge programmer er gratis.
Avatar billede aaberg Nybegynder
10. februar 2009 - 08:25 #12
Rettelse: Path variablen er ikke komma-separeret, men semikolon separeret.
Avatar billede egmose Novice
10. februar 2009 - 20:05 #13
Utroligt nok starter den ikke med hello world:P Men med hvor mange dage der er til juleaften:) hehe

Tror jeg ser om jeg kan få en af de 2 programmer til og fungere, eller prøver jeg lige det der path
Avatar billede aaberg Nybegynder
10. februar 2009 - 20:52 #14
Her har du en "getting startet" video, til Visual C# Express.
http://msdn.microsoft.com/en-gb/beginner/bb964631.aspx
Avatar billede arne_v Ekspert
11. februar 2009 - 01:29 #15
Her er den jeg bruger til 3.5:

PATH=C:\WINDOWS\MICROS~1.NET\FRAMEW~1\V3.5;C:\WINDOWS\MICROS~1.NET\FRAMEW~1\V3.0;C:\WINDOWS\MICROS~1.NET\FRAMEW~1\V20~1.507;C:\PROGRA~1\MICROS~1.NET\SDK\v2.0\bin;%PATH%
Avatar billede egmose Novice
26. juni 2009 - 21:50 #16
Lukker og slukke
Avatar billede arne_v Ekspert
26. juni 2009 - 22:11 #17
Har du ikke faaet masser af hjaelp??
Avatar billede egmose Novice
27. juni 2009 - 18:57 #18
Jo men fik ikke noget af det til og virke. Fik hjælp fra et andet forum. Men hvis absolut er nogen der mener de er berettiget til de 100 point, så skriv så får i dem. Vil ikke skabe problemer
Avatar billede arne_v Ekspert
28. juni 2009 - 16:38 #19
Det er ret simpelt.

Du spurgte om hvorfor du ikke kunne compile med CSC kommandoen.

Du fik svar om at du skulle sætte PATH op.

Hvis du løste problemet uden at sætte PATH op så tager du selv point *OG* poster løsningen her (se reglerne http://www.eksperten.dk/brugerbetingelser punkt 2.10).

Hvis løsningen var at sætte PATH op så giver du point til dem som foreslog det.
Avatar billede egmose Novice
28. juni 2009 - 16:55 #20
Super arne - hvordan giver jeg dem point nu?
Avatar billede arne_v Ekspert
28. juni 2009 - 17:09 #21
Det er sket før at point tildelingen er smuttet.

Metoden i http://www.eksperten.dk/faq#faq-5-3 kan også bruges til at rette op på den slags.

Og metoden kan også bruges selvom det er flere brugere.