Avatar billede rashid Praktikant
22. januar 2009 - 14:42 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

hjælp med tekst - afhængig af checkbox

hej

Jeg har brug for hjælp til at lave en formular, hvor jeg har en tekst, som kun fremkommer når checkboksen er afkrydset. jeg har ingen erfaring med vba i word :-(

på forhånd tak
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
22. januar 2009 - 15:26 #1
Se på:
http://gregmaxey.mvps.org/Toggle_Data_Display.htm

Siden indeholder nogle principper, du kan bruge.
Avatar billede rashid Praktikant
23. januar 2009 - 11:22 #2
ok. Det ser ret simpelt ud :-)

Jeg kom dog til at tænke på om man kunne lave det således at man ved opstart af dokumentet for et valg - feks. "skal dokumentet indeholde personoplysninger ?" ja/nej - og derefter, afhængig af valget, lave dokumentet.

Jeg ved det kræver programmering, men vba i word er ikke noget jeg har kigget på tidligere, så måske der er nogle "Ekspert'er" :-)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
23. januar 2009 - 11:59 #3
Det kan man - men hvordan afhænger af diverse ting.

Hvis du laver en skabelon til brug for dokumenetet (.dot-fil  eller .dotm hvis Word 2007) og laver en makro deri med navnet AutoNew, vil denne makro automatisk blive afviklet, når der oprettes et dokument baseret på skabelonen. Princippet for makroen:

Sub AutoNew()

    If MsgBox("Skal dokumentet indeholde personoplysninger?", _
        vbYesNo + vbQuestion, "Personoplysninger?") = vbYes Then
        '[HER: Kode som sørger for det rigtige indhold i dokumentet hvis der svares ja]
    Else
        '[HER: Kode som sørger for det rigtige indhold i dokumentet hvis der ikke svares ja]
    End If

End Sub
Avatar billede rashid Praktikant
10. marts 2009 - 08:34 #4
jeg har det dokument jeg ønsker som skabelon her: http://hwarang.dk/test.doc - det der står med rødt skal være noget der fremkommer når man - som beskrevet ovenfor - vælger ja i en msgbox eller vises kun den sorte tekst.

jeg har selv forsøgt, men løber lidt død i det. håber I kan hjælpe her på exp.dk
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
10. marts 2009 - 16:47 #5
Der er flere muligheder. Der kunne benyttes noget med et bogmærke og kode, der skjuler teksten i bogmærket, men da du ikke kan være sikker på, om brugeren har indstillet Word til at vise skjult tekst, skal der en masse til for at styre den del. En anden løsningsmulighed: Brug et bogmærke og slet indholdet i bogmærket, hvis brugeren ikke svarer ja.

Den sidste løsning kan laves sådan:
Marker den røde tekst inkl. alt, der skal fjernes, hvis brugeren _ikke_ svarer ja. Lav nu et bogmærke - giv det f.eks. navnet "RødTekst" (brugt i koden nedenfor).

Da du har benyttet formularfelter og derfor har beskyttet dokumentet, er makroen nødt til først at fjerne beskyttelsen, dernæst skjule/vise teksten, og til sidst sætte beskyttelsen på igen.

Din AutoNew-makro kan så f.eks. se sådan ud:

Sub AutoNew()

    'Hvis brugeren IKKE svarer ja, så slet indhold i bogmærke "RødTekst"
    If MsgBox("Skal dokumentet indeholde personoplysninger?", _
        vbYesNo + vbQuestion, "Personoplysninger?") <> vbYes Then
        'Fjern beskyttelse
        With ActiveDocument
            If .ProtectionType <> wdNoProtection Then
                .Unprotect Password:=""
            End If
            'Slet tekst i bogmærket "RødTekst"
            If .Bookmarks.Exists("RødTekst") = True Then
                .Bookmarks("RødTekst").Range.Delete
            End If
            'Beskyt dokument igen
            .Protect Password:="", NoReset:=True, Type:=wdAllowOnlyFormFields
        End With
    End If

End Sub
Avatar billede rashid Praktikant
13. marts 2009 - 10:17 #6
hej Lene

Tak for hjælpen :-)

Det virkede.. Jeg skal lige finde ud af hvordan man nu tildeler points mv., men du gav mig løsningen.

hilsen
Farooq
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
13. marts 2009 - 12:03 #7
Det var godt, at det virkede.
For at tildele point skal der være oprettet et svar (i stedet for kommentar). Dette er et svar.