Avatar billede blister09 Nybegynder
20. januar 2009 - 21:26 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

formatering af computer - hjælp søges

Hej ekspert(er)

jeg har kørt med windows XP home edition i lang lang tid, og trænger nu til en formatering.

Jeg satte XP skiven i, og genstartede computeren.

Del = enter setup
esc = enter boot menu

jeg trykkede på esc.

Så kom boot menuen op, men varede i 3 sek (uden jeg gjorde noget & også NÅr jeg gjorde noget, gik den ud af boot menu'en og begyndte at starte på til xp igen)..

den kom så frem til installation af XP.

der stod følgende:

238473 MB disk 0 på ID 0 på bussen 0 på atapi (MBR)

C: Partition1 (NTFS)  238465 MB (40399 MB ledig)
Plads, der ikke er partitioneret        8 MB

O = opret patition på ledig plads
L = slet partition
esc = afslut

har fået ad vide at jeg skal  trykke på Partition1 og så L.. (som slet)

Når jeg gør det står der: "installationsprogrammet kan ikke udføre den ønskede handling på den valgte partition. denne partition indeholder midlertidige installationesfiler der er nødvendige for at udføre installationen"

Prøvede så også at starte Cd'en op i windows, og installerede den oveni partition1, i håb om dne slettede det gamle. Men nu er der to af dem i én. :-(

HJÆLP SØGES HURTIGST MULIGT :)
Avatar billede blister09 Nybegynder
20. januar 2009 - 21:27 #1
ps. er ikke så hård til pc'er. Så hvis i vil skrive til mig som om jeg er konplet idiot (uden svære ord) vil det gøre det nemmest for mig :)

Tak.
Avatar billede haverslev Novice
20. januar 2009 - 21:34 #2
Video:
http://www.riversen.dk/flash/winxp_install/install.php

Formatering / nyinstallation af Windows xp:

Din bios skal stå til at være first boot device på cd rom drevet .  For at komme ind i BIOS, tryk på ”Del”knappen under opstart – gå ind under menu "Advanced Setup” og vælg cd-rom som 1.boot device. Tryk herefter på ”F10” for at gemme/save dine indstillinger i bios.
Nogle pc`ere har dog en boot menu, hvor der blot skal trykkes på f. eks ESC, F11 eller F12  - så kan man vælge DVD/CD-drev.

Kan du ikke boote på dit cd-rom drev eller ikke vil pille inde i bios, kan du hente 6 stk. bootdisketter til Windows Xp.

1: Nu skulle du kunne boote op på din Windows XP cd
(Husk at trykke på en tast, når dette vises på skærmen)

OBS: Når skærmen skifter fra Sort til Blå farve, skal du trykke på F6, hvis du skal installere SATA driver.

2:Og nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)

3:spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)

4:Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du vil kører dualboot.

5:Og nu fortæller den dig, der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en (R = Repair) - tryk på L.  (vælg Normal formatering, vælg IKKE hurtig formatering)

6:Og den går i gang med at formater dit drev og bagefter starter den op med at lave en helt ny installation.

7:Efter ca. 40 minutter vil du igen være køreklar med en helt ny installation af Windows xp.

OBS: Husk at hente alle Windows updates efterfølgende.

Det en god ide at have downloadet minimum SP2 /SP3 og have den liggende på et andet drev eller brændt ud på CD, så den kan blive kørt ind før tilslutning til internettet - (kun hvis din Windows XP-CD IKKE er incl. SP2)

SP2 kan hentes her:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=049C9DBE-3B8E-4F30-8245-9E368D3CDB5A
SP3: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=5b33b5a8-5e76-401f-be08-1e1555d4f3d4
Avatar billede blister09 Nybegynder
20. januar 2009 - 21:37 #3
Prøver jeg.
Undskyld jeg spørger dumt, men min BIOS..

er det "flobby" eller "harddisk" eller "CDrom" eller hvad er det? :)
Avatar billede ohhelpme Nybegynder
20. januar 2009 - 21:44 #4
Vis du bare sletter din partiton og opretter en ny vil alt indholdet stadig være der

Så vis du vil slette alt på din harddisk skal du nok køre en killDisk

Du kan hente killDisk her: http://software.lsoft.net/boot-cd-iso.zip

Når du har hentet den skal du ud pakke zip filen når du har gjort det åbner du filen "Iso-Burner.exe"
Du sætter en ledig cd i din computer også gør du bare som der står når du har brændt cdén genstarte du din computer med cdén i der skulle gerne komme en blå skærm frem nu hvor du trykker ned på aktive@ killDisk der efter trykker du bare F10 og vælger ignorer fejl og du går nu ned til den sidste fane (kan ik huske hva den heder) så kommer der en boks frem hvor du skriver "erase-all-data"
og bagefter installere du bare win igen

Ps. bindestreg (-) er tit tasten "?" i dos
Avatar billede ohhelpme Nybegynder
20. januar 2009 - 21:46 #5
BIOS er det det første du ser når du tænder din computer
Avatar billede blister09 Nybegynder
20. januar 2009 - 21:50 #6
Når jeg trykker F6, Står der ikke SATA men SCIS eller sådan noget..  eller RAID..
kræver diskette
Avatar billede blister09 Nybegynder
20. januar 2009 - 21:50 #7
Jeg prøver Killdisk
Avatar billede ohhelpme Nybegynder
20. januar 2009 - 21:56 #8
sorry, klemte vist lige grammatikken, i mit indlæg :)
Avatar billede blister09 Nybegynder
20. januar 2009 - 22:05 #9
det går :) den sidste hedder unallocated  - kan det passe??
Avatar billede haverslev Novice
20. januar 2009 - 22:06 #10
Husk på at KILLDISK sletter hele harddisken, så har du andre/skjulte partitioner så brug det ikke
Du skal være sikker på at du ikke vil beholde noget -
Killdisk er ikke bare noget man bruger for sjov
Avatar billede haverslev Novice
20. januar 2009 - 22:11 #11
ohhelpme > Vis du bare sletter din partiton og opretter en ny vil alt indholdet stadig være der
Vrøvl, hvis man sletter / formatere og installere XP igen på den partition, så overskrives partitionen og du kan kun finde gamle data med et program a.la getdataback
Avatar billede ohhelpme Nybegynder
20. januar 2009 - 22:12 #12
ja men der er ik der du skal trykke :)

Du går op øverst som heder "wd-5454458555" eller hvad din harddisk nu heder

og trykker F10

vent lige 2 sek, så laver lige et billede eksempel, på hvordan du gør:)
Avatar billede blister09 Nybegynder
20. januar 2009 - 22:14 #13
Har flyttet det jeg skal bruge over på ekstern.

så længe grafikkort osv ikke ryger, er eg glad. :)  (?)
Avatar billede ohhelpme Nybegynder
20. januar 2009 - 22:15 #14
og haverslev nej det er ikke noget man bruger for sjov, men det er i stand til at slette ALT på ens harddisk.

og jov næsten alt data vil stadig være vis man bare formatere oven på den gamle partiton
Avatar billede ohhelpme Nybegynder
20. januar 2009 - 22:16 #15
dit grafik kort osv. kan ikke blive påvirket af det :)
Avatar billede haverslev Novice
20. januar 2009 - 22:17 #16
Jeg står af her, det bliver vist en være omgang
Avatar billede ohhelpme Nybegynder
20. januar 2009 - 22:25 #17
Jeg er vant til killdisk da jeg næsten arb. med hver dag :)
Avatar billede ohhelpme Nybegynder
20. januar 2009 - 22:33 #19
jeg mener 2. eks. er = 1. og omvendt
Avatar billede blister09 Nybegynder
20. januar 2009 - 22:36 #20
Det ser ud til at virke.

Bare jeg kan installerer windows, så alt virker perfekt igen, vil det være fedt!

Mange tak for hjælpen begge to :)
Avatar billede ohhelpme Nybegynder
20. januar 2009 - 22:40 #21
sig til vis du har andre spøgsmål :)
21. januar 2009 - 11:38 #22
... men husk alt det der med WindowsUpdate, M$ ServicePack2+3, WindowsUpdate, WindowsUpdate...
Sikkerhedsprogrammer + opdatering af samme
Diverse korrekte driver til din Hardware

Sååååå - det er ikke HELT klar på bare en times tid *S*

http://www.eksperten.dk/artikler/1104
Altså INGEN FORM FOR INTERNETFORBINDELSE undervejs ...
Avatar billede ohhelpme Nybegynder
21. januar 2009 - 13:32 #23
karise... det har du helt ret i :)
17. april 2010 - 14:06 #24
<blister09>: Har du fået systemet på plads ? Du har jo ikke vendt tilbage/afsluttet ?
Avatar billede blister09 Nybegynder
06. juli 2010 - 15:53 #25
jep tak