Avatar billede pigbear Nybegynder
12. januar 2009 - 15:32 Der er 7 kommentarer

Indsættelse af streng med escape karakterer i mssql db

Hej,
Jeg skal sætte en sqlsætning ind i en tabel i mssql.
sqlsætningen ligger i en import fil, og indeholder selvfølgelig tegn som giver mig en fejl når jeg kører ExecuteNonQuery

Dele af sætningen ser fx således ud:
Select COUNT(stk) AS 'Antal stk'

Hvordan undgår jeg fejlen ?

mvh

pigbear
Avatar billede aaberg Nybegynder
12. januar 2009 - 15:34 #1
Avatar billede pigbear Nybegynder
12. januar 2009 - 16:29 #2
Det er ikke så nemt, da den komplette sql syntaks ligger i en fil. Den skal ikke tolkes af mit program, blot skal programmet eksekvere filen, og kan indeholde hvad som helst, som jeg ikke kender i forvejen !
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. januar 2009 - 17:03 #3
Du får ikke
  Select COUNT(stk) AS 'Antal stk'
accepteret af MSSQL, så det skal laves om. Det skal vel være:
  Select COUNT(stk) AS [Antal stk]
Avatar billede pigbear Nybegynder
12. januar 2009 - 17:13 #4
Hej igen,

mssql godtager 'Antal stk' i MS SQL Server Management Studio Express, men jeg får ikke lagt det ind ved hjælp af en importering fra mit program.

Men tak for svar, hvis jeg ændrer det til [Antal stk], så virker det at importere....
Avatar billede pigbear Nybegynder
12. januar 2009 - 17:14 #5
smid et svar, Erik
Avatar billede pigbear Nybegynder
12. januar 2009 - 17:33 #6
... og dog det går heller ikke. i en af mine import filer har jeg følgende:

sum(a.antal) as Varchar) + ' %' AS [Antal stk],
.. hvis jeg ændrer det til:
sum(a.antal) as Varchar) + [ %] AS [Antal stk] så går der ged i det ved % tegnet.

Procent tegnet skal bruges idet det er procent der skal vises i rapporten der selecter min importerede sql sætning....

...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. januar 2009 - 18:29 #7
Ok, hvis der er andre '-ere, så dur det ikke. Men det er lidt, eh, usædvanligt at bruge '...' omkring navne.

Du kan skrive hver ' to gange:

  sum(a.antal) as Varchar) + '' %'' AS [Antal stk],

men den rigtigste løsning er givet af aaberg_cc.