Avatar billede phill94 Nybegynder
08. januar 2009 - 19:07 Der er 33 kommentarer og
1 løsning

Online brugere - Placering

Hej alle!

Jeg har en side kørende med online brugere og det hele...
Nu er det tid til en opdatering på Online bruger siden.. Nu skal der placering på..
En nem måde at forklare/vise det på er at gå ind gå herind: www.potterskolen.dk/skolen/roverkortet.php
Der er et præcist eksempel på hvad jeg er ude efter. Det med placering hvor man kan se hvilken side brugerne er på. Jeg vil blive virkelig glad, hvis der er nogen som kan hjælpe mig med, at få sådan et "kort" ind på min side.

PS: Sig til hvis jeg skal skrive mit nuværende Online brugere script ned
Avatar billede amews_aj Nybegynder
08. januar 2009 - 19:58 #1
Du har nok brugerne i en database. Du kan hente den nuværende URL brugeren er på ved $_SERVER['REQUEST_URI']. Så kan du jo evt. gemme det samme med online listen, og så sammenligne med en tabel eller anden form for liste over dine sider for at oversætter filnavnet til noget mere beskrivende.
Avatar billede phill94 Nybegynder
08. januar 2009 - 20:17 #2
Hvordan mener du hvad jeg skal gøre for, at få ændret URL'et til noget mere beskrivende?
Avatar billede jakobdo Ekspert
08. januar 2009 - 20:24 #3
Som amews siger, hvis du allerede har brugernavn og online status, så er det nemt at tilføje hvor de er netop lige nu (eller sidst de gjorde noget på siden) ihf.
Du kan bruge flere $_SERVER variabler, så det interessante er hvordan din side er bygget op og hvilke info du ønsker på din liste.
Avatar billede majbom Novice
08. januar 2009 - 20:26 #4
det ville være en hjælp hvis du postede dit "online brugere"-script (smid det evt. ind på pastebin og læg linket herind - så bliver det mere overskueligt)

men du må skrive i en tabel hver gang en side hentes - her kunne du så lave en ekstra kolonne der edder "side", hvor du så skriver navnet på den side brugeren er på og navnet på siden kan du enten for ved $_SERVER['REQUEST_URI'] som amews_aj skrev eller ved at angive det for hver enkelt side når du kalder funktionen, der skriver til databasen
Avatar billede phill94 Nybegynder
08. januar 2009 - 20:34 #5
okay..
har lagt HELE mit Online bruger script ind på pastebin: http://pastebin.com/m3641f65
Avatar billede majbom Novice
08. januar 2009 - 20:52 #6
du må have en funktion der bliver kaldt når en ny side bliver hentet, for at opdatere databasen, det script du viser her henter kun online-brugerne
Avatar billede phill94 Nybegynder
08. januar 2009 - 21:01 #7
som f.eks. $query="UPDATE va_users .... ??
Avatar billede jakobdo Ekspert
08. januar 2009 - 21:10 #8
Jep
Avatar billede majbom Novice
08. januar 2009 - 21:15 #9
præcis..
Avatar billede phill94 Nybegynder
08. januar 2009 - 21:18 #10
$query="UPDATE va_users SET location=\"$_SERVER['REQUEST_URL']\" ?
Avatar billede jakobdo Ekspert
08. januar 2009 - 21:24 #11
Har du ikke en update som også smider noget tid ind ?
Der kan du jo så smide location med i samme hug.
Ingen grund til at lave 2 kald.
Avatar billede phill94 Nybegynder
08. januar 2009 - 21:38 #12
$query="update va_users SET date=\"$_GET[ud_date]\", venue=\"$_GET[ud_venue]\", info=\"$_GET[ud_info]\" WHERE id=\"$_GET[ud_id]\""; ?
Avatar billede jakobdo Ekspert
08. januar 2009 - 21:56 #13
$query="update va_users SET date=\"$_GET[ud_date]\", venue=\"$_GET[ud_venue]\", info=\"$_GET[ud_info]\", location=\"$_SERVER['REQUEST_URL']\" WHERE id=\"$_GET[ud_id]\""; ?

F.eks. noget ala ovenstående.
Avatar billede phill94 Nybegynder
08. januar 2009 - 22:02 #14
nårh.. også skal jeg bare få ændret det, så det ikke er URL'et der står, men f.eks. på den side overstående,

Brugernavn:                        Placering:

Phill94                                Onlinelisten
Avatar billede jakobdo Ekspert
08. januar 2009 - 22:05 #15
Ja.
Men $_SERVER['REQUEST_URL'] indeholder jo f.eks. /side1/
Den vil jo ikke indeholde så fint et navn som OnlineListen, Grotten, Baren osv...
Men det kan man jo så evt. lave en tabel til, som enten oversætter /side1/ til Grotten eller lign.
Avatar billede phill94 Nybegynder
08. januar 2009 - 22:10 #16
Ja.
For jeg den ikke til at oversætte det med sådan et filter ligesom med bandeord, f.eks.

Dit svin bliver oversat til Din gris ?
Avatar billede jakobdo Ekspert
08. januar 2009 - 22:13 #17
Tja, du kan jo godt kalde det oversættelse på den måde.
Men en side vil jo altid have et navn.
Avatar billede phill94 Nybegynder
09. januar 2009 - 07:07 #18
Ja
Avatar billede amews_aj Nybegynder
09. januar 2009 - 07:54 #19
Forresten, jakobdo, det er REQUEST_URI og ikke REQUEST_URL. Selvom det sidste virker mest åbenlyst.
Avatar billede jakobdo Ekspert
09. januar 2009 - 09:09 #20
amews: Tak for rettelsen. :o)
Avatar billede phill94 Nybegynder
09. januar 2009 - 09:24 #21
sidder lige og prøver at få nogle forskellige ting til, at hænge sammen også vender jeg tilbage :-)
Indtil videre har jeg fundet en anden slags metode:

$location_site = $_SERVER["SCRIPT_NAME"];
$siteinfo = $_SERVER["QUERY_STRING"];
$_SESSION['page'] = "$site/$location_site?$siteinfo";
Avatar billede phill94 Nybegynder
09. januar 2009 - 09:39 #22
jeg har fået det ind nu.. men det viser ikke noget url
Avatar billede jakobdo Ekspert
09. januar 2009 - 09:43 #23
Hvad betyder den viser ikke noget URL ?
Avatar billede phill94 Nybegynder
09. januar 2009 - 09:47 #24
at jeg har kodet det ind og sat det sammen, og når man så går over på en side, viser den ikke sidens URL på Onlinelisten
Avatar billede phill94 Nybegynder
09. januar 2009 - 10:37 #25
Sådan der!
Nu hænger det sammen!

Tak til jer, amews og jakobdo, i får begge 100 point. En af jer får det accepteret svar og den anden skal vi lige aftale hvordan vi for givet dem.
Avatar billede phill94 Nybegynder
09. januar 2009 - 10:38 #26
og også tak til splazz!
Avatar billede majbom Novice
09. januar 2009 - 10:59 #27
jamen selv tak!
Avatar billede phill94 Nybegynder
09. januar 2009 - 11:05 #28
jakobdo og amews vi skal finde en måde at give jer jeres point på.
Avatar billede jakobdo Ekspert
09. januar 2009 - 11:39 #29
Du skulle have ventet til alle smed et svar.
Enten skal splazz nu oprette spørgsmål, hvor han giver 33 point til amews og 33 point til mig.
Eller også skal du oprette ekstra spørgsmål.
Løsning 1 må dog være den korrekte.
Avatar billede phill94 Nybegynder
09. januar 2009 - 11:46 #30
Jeg er ligeglad hvilken en af løsningerne der bliver valgt. Jeg kan nemlig sagtens oprette et spørgsmål mere.
Avatar billede jakobdo Ekspert
09. januar 2009 - 11:50 #31
Det er jo dig og splazz som vælger. :o)
Avatar billede phill94 Nybegynder
09. januar 2009 - 12:06 #32
Jeg vælger at oprette et nyt :-)
Det skal hedde: Point jakob og amews
Avatar billede phill94 Nybegynder
09. januar 2009 - 12:08 #33
sådan
Avatar billede majbom Novice
09. januar 2009 - 12:24 #34