Avatar billede oergaard Nybegynder
30. december 2008 - 19:50 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hhv. venstre og top position af <span></span> ved mouseOver

Jeg har en menu der oprettes dynamisk. Bredden på hvert element sættes ud fra tekstens længde. (padding: 5px).

Hvordan kan jeg via JS aflæse positionerne, så jeg kan lave en drop-down?
Avatar billede chrisbookwood Nybegynder
31. december 2008 - 15:49 #1
Når du placere et element med position:absolute inde i f.eks. en <div> med position:relative, vil elementet blive placeret efter hvor parent-elementet er. Så når du f.eks. sætter top:50px på elementet med position:absolute, vil det element blive sat 50px under toppen af parent-elementet, og ikke 50px fra toppen af hele siden, som position:absolute normalt gør.
Avatar billede chrisbookwood Nybegynder
31. december 2008 - 15:51 #2
Du kan få en bedre forklaring under overskriften ABSOLUTE POSITIONING på http://www.autisticcuckoo.net/archive.php?id=2004/12/07/relatively-absolute
Avatar billede tjens Nybegynder
02. januar 2009 - 22:51 #3
Du kan aflæse aktuel skærmposision med getBoundingClientRect()

Testeksempel:

<html>
<head>
<title>Show a span's position</title>
<style>
#testSpan1 { color: orange; cursor: pointer;}
#testSpan2 { color: red; cursor: pointer;}
</style>
<script type="text/javascript">
function showPosition(obj) {

    alert ( 'object left, right, top, bottom: ' +
        '\n' + obj.getBoundingClientRect().left +
        '\n' + obj.getBoundingClientRect().right +
        '\n' + obj.getBoundingClientRect().top +
        '\n' + obj.getBoundingClientRect().bottom
    )
}
</script>
</head>

<body>
<h1>Show a span's position</h1>
<p>Click the colered spans: Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
Phase<span id='testSpan1' onclick='showPosition(this)'>llus a nun</span>c varius nibh semper porttitor. Aliquam ornare. Aliquam tempor pede eu orci.
Maecenas non risus a<span id='testSpan2' onclick='showPosition(this)'>t felis fringil</span>la gravida. Phasellus sit amet sem.
</p>
</body>
</html>
Avatar billede chrisbookwood Nybegynder
02. januar 2009 - 23:10 #4
Men det er en unådig omvej når det kommer til dropdown menuer og sådanne.
Avatar billede roenving Novice
03. januar 2009 - 12:17 #5
Den gode bruger, jumper, lavede engang en rasende simpel funktion til at aflæse positioner:

function getPos(elm) {//jumper
    for(var zx=zy=0;elm!=null;zx+=elm.offsetLeft,zy+=elm.offsetTop,elm=elm.offsetParent);
    return {x:zx,y:zy}
}

-- og f.eks. coolmenus, der bruges her på sitet bruger en variant af dette til at få de dropdowns her til at fungere !o]

-- og jeg er stærkt i tvivl om, hvilke browsere, der understøtter getBoundingClientRect !-)
Avatar billede oergaard Nybegynder
06. januar 2009 - 08:23 #6
Så er jeg på banen igen.
Avatar billede oergaard Nybegynder
06. januar 2009 - 08:33 #7
for læringens skyld kunne jeg godt tænke mig at udvikle noget i stil med coolmenus. Kender i evt. til nogle bøger / online materiale, som kan hjælpe.
Avatar billede olebole Juniormester
06. januar 2009 - 13:14 #8
<ole>

getBoundingClientRect understøttes i hvertfald af IE, FF og Opera - omend der vist har været lidt buggyness i Opera

/mvh
</bole>
Avatar billede oergaard Nybegynder
09. februar 2010 - 12:46 #9
lukker