Avatar billede jannersen Nybegynder
30. juni 2001 - 05:21 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

IP Adresse........

Hej, jeg skal gerne kunne hente ens IP adresse frem, så den kan huskes i en database, ved noget login...

Men hvordan er det lige man gøre det???

Altså ikke $REMOTE_ADDR men en som tager den rigtige IP adresse, det andet dur ikke rigtig.......

Nogen som kan fortælle mig det?!
Avatar billede wizprod.com Nybegynder
30. juni 2001 - 07:45 #1
$REMOTE_ADDR skulle meget gerne returnere en IP-adrsse, tænker du på $REMOTE_HOST, som returnerer dns-adressen?
Avatar billede webmasterdk Praktikant
30. juni 2001 - 18:00 #2
Den her finder den rigtige ip adresse, dato, tid, dns adresse, styresystem og referant!
Det hele bliver gemt i en fil kaldet iplog.htm og smidt ind i nogle tabeller!
<?
$IP        =    $GLOBALS[\'REMOTE_ADDR\'];
$FIP    =    $GLOBALS[\'HTTP_X_FORWARDED_FOR\'];
if (($FIP != \"\") && ($FIP != \"unknown\")) $IP = $FIP;
$IP        =    explode(\",\", $IP);
$IP        =    $IP[0];
$today    =    date(\"F j, Y, g:i a\");
$hosten =    gethostbyaddr ($ip);
$urlen    =    getenv(\"HTTP_REFERER\");
$styresys = $HTTP_USER_AGENT;
$sprog = $HTTP_ACCEPT_LANGUAGE;

$fp = fopen(\"iplog.htm\",\"a\");
fputs($fp,\"<TR><TD>$IP</TD> <TD>$today</TD> <TD>$hosten</TD> <TD>$urlen</TD><TD>$styresys</TD><TD>$sprog</TD></TR>\");
fclose($fp);
?>
Avatar billede jannersen Nybegynder
01. juli 2001 - 09:57 #3
Jeg har ADSL, og et par computere sat til, via en hub. Og når jeg bruger $REMOTE_ADDR så tager den ikke min IP adresse, Er det pga. Routeren eller ...??
Avatar billede anthony Nybegynder
02. juli 2001 - 12:38 #4
$REMOTE_ADDR er god nok, dit problem skyldes, som du selv hentyder til din router.
Din router køre noget som hedder NAT (network address translation).
Alle pakkerne fra dit lokale LAN og ud til Internettet bliver omskrevet, sådan at routeren står som afsender.
Din IP addresse (formentlig 10.0.0.x) er faktisk overhoved ikke repræsenteret på Internettet.
Derfor vil du altid få routerens IP, og ikke din lokale IP. Med hjælp fra NAT er du i stand til at have mange computere koblet op på Internettet med kun én rigtig IP addresse (gyldig på Internettet)

Så der er altså absolut ingenting galt med $REMOTE_ADDR.
Jeg kan næsten fornemme dit næste spg.: om der ikke findes nogen mulighed for at se hvilken lokal IP addresse pakken rent faktisk kommer fra -Nej det gør der ikke. (Ovenstående fænomen kan også opleves ved brug af en Proxy server)
Avatar billede anthony Nybegynder
02. juli 2001 - 12:40 #5
Følgende IP-klasser er private, altså eksisterer de ikke på Internettet:
192.168.x.x 255.255.255.0
172.20.x.x 255.255.0.0
10.x.x.x 255.0.0.0
(Så vidt jeg husker)
Avatar billede mailliw Nybegynder
02. juli 2001 - 13:49 #6
>>anthony
Hvad mener du med private -a ´ltså til privatpersoner.
OG hvorfor kan de ikke ses på nettet ??
Avatar billede anthony Nybegynder
02. juli 2001 - 17:01 #7
Mailliw: engang i tidernes morgen, da TCP/IP protokollen blev vedtaget. Bestemte man at nogle bestemte IP-klasser skulle være forbeholdt til LAN. Nej, jeg mener ikke privatpersoner, måske er \"private\" også et lidt dårligt udtryk.
De kan ikke ses på Internettet fordi det er simpelthen blevet vedtaget at man ikke må benytte dem på Internettet.

Hvis f.eks. en virksomhed skal have 200 computere på Internettet, så ville han, hvis ikke NAT eksisterede, være nød til at ansøge om at få tildelt 200 \"ægte\" IP-addresser (gæt hvor hurtigt man ville få problemer med for lidt IP\'er, hvis vi ser bort fra IPV6).
Med hjælp fra NAT, vil den samme virksomhed derimod kunne få samtlige computere på Internettet med kun én IP-addresse.
Al trafikken fra virksomhedens LAN, som vil ud på Internettet, bliver skrevet om i Routeren, sådan at det for resten af Internettet ser ud som om det kun er en enkelt computer som laver al trafikken.

NAT er også en rigtig god ting, når man skal dele Internet blandt flere computere f.eks. i hjemmet.
Jeg har kun en Internet-opkobling, min router får tildelt en dynamisk IP addresse fra min ISP, men alligevel kan vi nemt sidde og surfe flere mennesker på Internettet samtidigt. Desuden behøves jeg (næsten) ikke at være bange for hackere, i hvert fald behøver jeg ikke at sikre computerne på mit eget LAN, for udefra ser det ud som om al trafikken kommer fra min router. Dette kan i midlertid også være en ulempe, f.eks. kan jeg ikke uden videre køre en FTP server på en af mine PC\'ere, så skal jeg først fortælle at den skal sende forespørgsler på port 21 til dens IP videre ind til min Interne IP addresse.

Håber det kan bruges til noget.

/Jonatan Anthony
Avatar billede jannersen Nybegynder
02. juli 2001 - 18:37 #8
oki, så får wizprod.com de points, da han var den første der svarede.......!!