Avatar billede nitro_ Nybegynder
22. december 2008 - 09:54 Der er 1 kommentar

Hjælp til SAS: Opdele dataset

Hej,

Jeg har et problem i SAS, som jeg håber at nogle kan hjælpe med at løse.

Situationen er den, at jeg har et dataset, hvori der er en kolonne med navn og nogle kolonner med data tilknyttet dette navn. Der er dog ikke kun én række for hvert navn, men 20-50 rækker.
Problemet er, at jeg gerne vil dele datasettet op, så jeg får et dataset indeholdende data for hvert navn. Et simpelt eksempel til at forklare:

Dataset: data
Navn:    Data:
Jens    A
Jens    G
Jens    X
Ole    D
Ole    B

Det skal så deles op, så jeg har et to dataset med

Dataset: jens
Navn:    Data:
Jens    A
Jens    G
Jens    X

Dataset: ole
Navn:    Data:
Ole    D
Ole    B

Min umiddelbare idé var at lave et nyt dataset indeholdende alle navne (i ovenstående eksempel ville det altså indeholde 1 kolonne og 2 rækker med hhv. Jens og Ole). Derefter ville jeg så lave en løkke, som kører navnene igennem og hiver data ud fra det store dataset, hvor dataset.navn = ”det navn løkken er nået til”.
Jeg kan dog ikke gennemskue hvordan man skal gøre. Evt. skal der bruges arrays, men så vidt jeg kan se, skal man så manuelt indskrive alle navnene således:

array navn(2) Jens Ole;

Dette er ikke noget problem, så længe det er så simpelt, men hvis man har 50 navne (som også består af efternavn), bliver det pludselig noget hø at skrive manuelt ind.

Der må være en måde det kan lade sig gøre på?

Jeg håber det gav mening, ellers så spørg endelig, så skal jeg prøve at uddybe.

På forhånd tak,

Jesper
Avatar billede nitro_ Nybegynder
22. december 2008 - 21:24 #1
Jeg har selv fundet en løsning.