Avatar billede karl-koder Nybegynder
21. december 2008 - 22:50 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Fil encoded med ASCII

Hejsa,

Jeg opretter en .csv fil med ASCII encoding og skriver en række linier til denne fil.

Da denne fil skal bruges i forbindelse med Navision atain skal skal æ, ø og å over sættes til ‘, › og †. Det er ikke noget problem at lave dem om, men med ASCII encoding bliver det til ? tegn. Kan det på nogen måde lade sig gøre at fikse det så de tegn kommer rigtigt med ?
Avatar billede arne_v Ekspert
21. december 2008 - 23:53 #1
ASCII indeholder ikke ÆØÅ, så ASCII duer ikke.

Prøv med en StreamWriter med Encoding.GetEncoding(437) !
Avatar billede karl-koder Nybegynder
22. december 2008 - 07:59 #2
Ok det har jeg så testet, men det er stadigt ikke godt nok. æ, ø og å skal erstates med disse 3 special tegn ‘, › og †. Og csv filen skal være i MS-DOS format for at Navision kan importere denne.

Hvis jeg laver en Excel fil og gemmer den som CSV(MS-DOS) så laver den fint æ, ø og å om til de ovenstående tegn, så det må da være muligt at kunne lave den samme fil på en eller anden måde ?
Avatar billede websmith Nybegynder
13. januar 2009 - 17:28 #3
using (StreamWriter sw = new StreamWriter("C:\\output.txt", true, Encoding.GetEncoding(865)))
            {
                sw.Write("æøåÆØÅ");
            }

Dette fungerer, og resulterer at teksten hvis den bliver åbnet i windows ser ud som:

‘›†’
Avatar billede karl-koder Nybegynder
13. januar 2009 - 20:46 #4
Ja det ser ud til at virke ;o)

Dog skal det siges at vi fandt ud af at jeg bare kunne skrive special tegnene for æ ø og å, gemme den som utf7 eller utf8, så vil Navision gerne tage filen og erstatter selv special tegnene med æ ø og å.

I skal dog ikke snydes for point, så lig et svar for jeres indsats ;o)
Avatar billede websmith Nybegynder
13. januar 2009 - 20:57 #5
Helt i orden. Jeg fik ikke lige kigget på datoen for hvornår denne her var postet, så man kunne godt beskylde mig for nekromantik.

Så luk du bare spørgsmålet :)
Avatar billede arne_v Ekspert
19. januar 2009 - 02:08 #6
3 uger er ikke gammelt - 3 år havde været gammelt
Avatar billede karl-koder Nybegynder
20. februar 2009 - 01:46 #7
lukker