Avatar billede strikerdk Novice
23. november 2008 - 04:26 Der er 1 løsning

Visual Studio - Administration Tool - Unable to connect to SQL..

Hej Eksperter.

Denne gang har jeg simpelthen givet op. Jeg har læst om denne fejl til hudløshed, men uden at kunne finde en løsning på mit problem.

Udviklingsmiljø:

Visual Studio 2008
Microsoft SQL Express 2005
Windows Vista Buisness

Det drejer sig om website administrations værktøjet, hvor der oprettes roles and members.

Jeg har installeret SQL 2005 Express og har anvendt aspnet_regsql til at oprette den default database, som indeholder roller osv. Denne database bliver oprettet og fejlet absolut intet. Jeg kan også connecte til den uden problemer ved hjælp af SQL server management studio Express - så den er ok.

Normalt, når man i VS 2008 klikker Website --> ASP.NET configuration, compiles projektet, og siden med Web Site Administration Tool vises. Kigger man så i projektet i solution explorer, i mappen App_Data, så er der oprettet en instans af SQL express database, der hedder ASPNETDB.MDF. Problemet her er bare, at denne IKKE bliver oprettet.

Vælger jeg foreksempel SECURITY-fanen i Web Site Administration Tool, meddeles fejlen:

There is a problem with your selected data store. This can be caused by an invalid server name or credentials, or by insufficient permission. It can also be caused by the role manager feature not being enabled. Click the button below to be redirected to a page where you can choose a new data store.

The following message may help in diagnosing the problem: Unable to connect to SQL Server database.

Connection strengene til denne ASPNETDB.MDF smides jo direkte i machine.config og ikke i web.config. Og denne ser tilsyneladende ud til at være helt okay også.

Vælger jeg så fanen PROVIDER, så kan jeg vælge at teste forbindelsen til AspNetSqlProviderén. Og her får jeg denne besked:

Could not establish a connection to the database.
If you have not yet created the SQL Server database, exit the Web Site Administration tool, use the aspnet_regsql command-line utility to create and configure the database, and then return to this tool to set the provider.

For mig at se virker det her helt håbløst. aspnet_regsql opretter tabellerne med det indhold den skal i management studio, men selve aspnetdb.mdf er altså ikke i App_Data folderen.

Som sagt har jeg læst mig til hudløshed om dette problem, men uden held. Det skal siges at jeg har en labtop som kører med samme setup - og det fungerer helt upåklageligt. Jeg kan bare ikke se hvor forskellen skulle være.

Stort suk herfra...nogen med et godt råd?
Avatar billede strikerdk Novice
20. august 2009 - 11:33 #1
Lukker her.